Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger mere plass på C disk

Anbefalte innlegg

Etter å ha lastet ned en patch til windows har jeg fått beskjed om at C disken

er full og at jeg må frigjøre mere plass.

C disken er på 5.88 Gb . ( totalt 30 Gb ).

Jeg har lastet ned et program som heter Gparted men klarer ikke å innstallere det

:hmm:

Er det mulig å frigjøre mere plass manuelt eller må jeg få tak i et annet program

som kan hjøre det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 5,88 Gb ledig diskkapasitet, er det det du prøver å si? Filer kan du slette manuellt, eventuellt ta sikkerhetskopi av først og så slette dem om nødvendig.

I Min datamaskin (My Computer) på windows plattformen kan du få tilgang til harddiskene dine.

Veksefilen (Pagefile) kan du endre størrelsen på. Gjerne til mindre om ønskelig. Det kommer an på hvor mange ganger større den er enn installert minne (RAM). Normalt anbefales det at den er 1,5 ganger så stor som installert minne.

Du har i grunnen 2 valg fjerne unødvendige ting, eller ta backup av ting du vil ta vare på og så slette det du tok backup av. Et alternativ som kanskje ikke er så fristende er å endre størrelsen på veksefilen til en mindre størrelse.

Det finnes noen programmer som kan komprimere filer for at de skal ta mindre plass. Det finnes også programmer som kan fjerne duplikate filer, men disse er jeg selv litt skeptisk til.

Uansett må du ha i bakhode at det du ikke ønsker å tape, må du ta backup av hvis du fortar deg ting som kan sette PC'en i fare for å miste data. Det er jo en rekke ting som kan forårsake tap av data.

Når du har fått frigjort plass på harddisken vil programmet sannsynligvis la seg installer, og hvis ikke så har du andre problemer enn ledig harddisk plass å tenke på.

Du kan jo gjøre en enkel test selv ved å kopiere en stor mengde data til en annen mappe (folder), for du kan jo alltids slette kopiene igjen etterpå. Hvis det skjærer seg så har du fått bekreftet at du har for liten lagringsplass. Det betinger selvfølgelig at forholdet mellom data du duplikerer er større enn ledig diskplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...