C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Hallo folkens! Fikk meg en mindre hyggelig opplevelse tidligere i kveld som setter meg igjen med et utall spørsmål. Jeg starta opp en nybygd PC som ble ferdig i kveld, men fikk ingen reaksjon på powerknappen. Prøvde å snu kontaktene fra frontpanelet i tilefelle jeg bomma på dem, fortsatt nada. Tok så ut 220V-kontakten og gikk gjennom kablingen bak. Da jeg satte den inn i PSUen igjen kom det en meget usympatisk lyd, nærmere bestemt en slags fresing. En slags statisk knitrelyd. På dette tidspunkt fikk jeg omtrent sjokk, og plugga ut PSUen. Ringte en bekjent som jobber med elektro, og han mente at det hørtes ut som en sikring i PSUen var dau. Jeg har ikke jumpstarta den enda, og har ikke umiddelbar tilgang på et multimeter. Men det virker altså som sikringen er avgått med døden. Det er her dere elskverdige forumbrukere kommer inn i bildet, for jeg har spørsmål til dere. Før jeg begyner med de, sier jeg i fra at strømforsyningen er en Tagan Easycon 580W og at resten av PC-oppsettet er her. Først og fremst - hva er årsaken? Jeg har gått over all kablingen i kabinettet og makter ikke å finne noe feil. Alt ser helt korrekt ut. Er PSUen et mandagseksemplar? Eller har jeg prestert det umulige, å koble ting som bare passer en vei feil? Det er for meg uforståelig. Kan dårlig kontakt føre til svidde sikringer? Videre lurer jeg på om PSUen kan ha tatt med seg flere komponenter i døden. Kan noe mer ha blitt svidd? Hvis ja, får jeg det igjen på garantien? Og apropos garanti, hva gjør jeg egentlig nå? PSUen er kjøpt hos PCutstyr.no. Jeg regner med at jeg får en ny på garanti? For det virker jo ikke som det er min feil, ikke sant? Dette her er første gang jeg bygger PC fra grunnen av, og også første gang jeg pressenteres for et defekt komponent. Jeg er i en slags sjokktilstand, og må ha umiddelbar hjelp. Det Haster med stor H! -G.G. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Ser ut til at dette er PSU modellen din. Er alle komponentene i som var/er involvert i hendelsen nykjøpte? Fordi kan hende du har en kortslutning et sted (om du bruker brukte deler). Det kan være en så enkel ting som en gammel harddisk, floppydisk, CD-ROM stasjon og liknende. Forresten jeg holdt på å glemme å nevne disse runde flatkablene. IDE/ATAPI kabler som er blitt kuttet opp i strimler og lagt inn i en slange av gummi er ikke alltid til å stole på. Jeg har selv hatt kortslutning i slike kabler, og da er det bare å kaste dem. Da er det bedre å legge pengene sine i S-ATA løsninger, da disse ofte ikke er spesiellt mye dyrere enn IDE løsninger i dagens marked. Du slipper også å betale ekstra for de runde kablene. Er det kortslutningsbeskyttelse på den PSU'en din? Jeg kjenner ikke den spesiellt. Først må du finne ut om du kan løse problemet selv eller ikke. Kanskje bekjente kan hjelpe til hvis de tør. Poenget er nemlig om du har nok ekstradeler til å feilsøke med. Hvis du tar sjansen selv så plugger du PSU'en alene inn i en PC som du vet virker fra før, og som du tør ta sjansen på at skal gå i stykker. Hvis du ikke tør dette ville jeg heller fått skikkelig hjelp av datakyndige folk. Husk at du må betale for feilsøkingen dersom butikken klarer å bevise (eller de prøver sikkert å hevde) at det var din egen feil. PCustyr.no er en seriøs webbutikk. Du kan være heldig å få hjelp og bytte av defekte deler uten kostnad, men det er det jo ingen garanti for. Du kan jo håpe på at PCustyr.no ser verdien i å ha deg som kunde lenge. PSdata.no vet jeg også tar retur seriøst. Tror i grunnen de fleste seriøse webbutikker er greie å prate med om slike problemer. De ønsker god omtale. Om PCustyr.no har jeg ingenting negativt å utsette så langt. Jeg har bare positive erfaringer med dem. Skal du gjøre ting selv så er du nødt å bruke eliminasjonsmetoden. 1. teste om PSU er i orden 2. hvis du har ekstra PSU kan du også sette dette i PC'en du har problemer med, MEN jeg ville ventet til jeg var sikker på at den ikke kan drepe flere PSU'er. 3. plugge fra alt du kan av unødvendige ting. Du trenger faktisk kanskje bare, hovedkort, CPU, minne, skjermkort og kjøling (vifter, ribber o.l) for å få liv i en PC. 4. det kan lønne seg å skrue ut hovedkortet, se etter om du har påført dette skader. Skru det inn igjen, men du må være sikker på at det ikke får metallisk kontakt annet enn på skrufestene. I skrufeste skal du ikke stramme for hardt, og benytt de pakninger som du måtte ha fått utdelt. Noen hovedkort har plastikkdistanser som du enkelt skyver ting på plass med. Det varierer noe. Du kan eventuellt klare å starte hovedkortet rett på et bord, men det kan være noe kronglete. Husk antistatisk beskyttelse. 5. bruk sunn fornuft og prøv å tenke / planlegge logisk framgangen. Når du har fått eliminert og fått bekreftet at nok deler er ødelagte eller i orden skal du montere dette. Teste det med kun de komponentene du trenger, hvis det virker så gå videre med 1 komponent om gangen. 6. test denne hvis du kan, så sett den inn i den PC'en du vil den skal benyttes i. Slik fortsetter du. 7. PSU'er med kortslutningsbeskyttelse er fine å ha med å gjøre. De nekter plent å starte uten at det er kortslutningsfritt. Har du da en komponent som skaper problemer vil du få vite dette straks etter at du har satt denne inn fordi du får rett og slett ikke startet PC'en. Kortslutningsbeskyttede PSU'er kan virke automatisk slik at du får start igjen når du fjerner den dårlige komponenten. 8. Om det skulle være en slik enkel sikring som du fysisk må bytte så er jo det en litt annen ting. Forskjellen er jo at du må bytte sikringen (skaffe sikring til veie). Jeg tror du har nok å henge fingrene i både med eliminering, og eventuelle reklamasjonsspørsmål overfor PC forhandler. Sett deg inn i / søk litt råd om hva du har rett til og hva du ikke har rett til i følge kjøpsloven. Får du negativ respons fra forhandler, tenk så igjennom om forhandler har rett, eller om du på en måte kan overbevise forhandler om at du ikke kan klandres. Men du bør være ærlig med deg selv selvfølgelig i dette spørsmålet, ellers er det nok du som blir sett på som en vrang person. Endret 30. juni 2006 av G Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 Takk for svar! Jeg har ikke så mange ekstradeler, men det virker ikke som jeg trenger det heller, for PSUen reagerte ikke da jeg jumpstartet den i går. Da virker det ganske klart at det er PSUen det er noe gæli med. Ringte PCutstyr som sa at det bare var å sende den i retur. Ser med andre ord ut til at det orgner seg. Lenke til kommentar
G Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Det interessante nå blir vel kanskje å finne ut om andre deler er problemskapere. Eller om den har fått seg en "karamell" fra strømnettet du har den tilkoblet. Over en 5 års periode har jeg f.eks. hatt 3 overspenninger i telefonnettet. Det vet jeg fordi 3 sånne enkle overspenningsvern har tatt kvelden. Det er utrolig hvor mye "dritt" som flyter rundt i strømnettene og telefonnettene våre. Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 hva skal vi hindre det strøm greine i tlf og vanlige nettet? Lenke til kommentar
Bandaloginzih Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 hva skal vi hindre det strøm greine i tlf og vanlige nettet? 6424833[/snapback] neineinei, det som ble beskrevet over betyr at det er utrolig mye "forstyrrelser" i tlfnettet og strömnettet. Kan sammenlignes med et klasserom fullt av bråkete elever... vanskelig å få med seg hva läreren sier hvis alle elevene bråker Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Ja, jeg mente det slik at. Er det veldig viktig med en slikt filter for strøm- og telefon nettet? Lenke til kommentar
Bandaloginzih Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 nei. her i Norge er strömnettet såpass bra at du egentlig ikke trenger det, iallefall de fleste steder i landet;) Så lenge det er et overspenningsvern i sikringskapet ditt trenger du ikke bry deg om dette^^ Lenke til kommentar
G Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Det er valgfritt siden det ikke ofte blir levert med PC-utstyret når du kjøper det. Du bør absolutt ta overspenninger på alvor. langz sier en del feilaktige ting. Spesiellt med sikringskapet. 1. telefonnettet har ikke sikringsskap i din ende. 2. sikringsskap for strømnettet har ofte ikke overspenningsvern i det hele tatt. Det er mulig langz blander sammen overspenningsvern og jordfeilbryter. Jordfeilbryteren vil ikke kunne redde datautstyret ditt mot "karameller". Jordfeilbryter er laget for å koble ut om strømmen starter å vandre feil. De er meget sensitive. Jordfeilbryter beskytter deg så du ikke får 230 volt i kroppen din. Overspenningsvern kan monteres i sikringskapet, men i de fleste hjem blir dette aldri gjort. Det er urealistisk å forvente at akkurat i ditt hus, så skulle du være heldig og ha overspenningsvern montert. Dessuten deles vern i sikringsskapet opp i minst 2 kategorier. Grovvern og Finvern. Finvern er til og med av fagfolk av og til sagt å skulle inkludere eksternt vern. Om det er riktig eller galt å legge eksternt vern i den kategorien vet jeg ikke. Kanskje fagfolk mener at eksterne finvern er like gode som sikringsskapmontert finvern, men heller det vet ikke jeg sikkert. Vern er ofte laget slik at det ikke kan resettes. Når det får en karamell må du bytte sikring eller bytte hele vernet. Vern i sikringsskapet er smart fordi det kan redde annet elektrisk utstyr i huset. Datamaskiner er jo mye mer sensitivt enn for eksempel en elektromotor, og det er ofte derfor det settes ekstra mye innsats inn for å lage beskyttelse for datautstyr. For datautstyr har du forskjellig slags vern: 1. vern mot overspenning 2. vern mot overspenning og sikring av kontinuerlig drift Du har også 2 ting å ta hensyn til: 1. strømnettet 2. telefonnettet Du kan kjøpe alt fra simple kombivern, simple telefonnett vern, simple strømnettvern og til kostbare løsninger slik som en installasjon i sikringsskapet. Batterier slik som i en UPS, eller galvanisk skille slik en trafo tilbyr er også en form for vern. Nå kan ikke jeg for mye om elektronikk. Men jeg vet at noe som kalles kondensatorbatteri blir benyttet i store verksted som har mange motorer, slik at verkstedet skal slippe å betale ekstra kostnader til det lokale e-verket. Motorer lager reaktiv effekt som e-verket ikke ønsker skal forplante seg i strømnettet. Det bli nok ganske ut på viddene i forhold til det vernet du trenger på ditt datautstyr. De motorene jeg her beskriver er altså elektriske motorer, hvis noen skulle lure på det. El-motorer benyttes gjerne på dreiebenker, fresemaskiner og så mye annet slags utstyr. En annen digresjon jeg kan nevne er jordfeil. Jordfeil kan forplante seg fra der hvor feilen ligger til andre steder i nettet. Faktisk kan en jordfeil naboen har, eller som ligger i et annet gate-kvartal lage problemer nettopp for din el-installasjon i værste fall. For eksempel kan du oppleve å få strøm i deg når du står i dusjen. Og et annet interessant fenomen er, at strømmåleren din kan starte å løpe raskere enn det reelle forbruket i din "isolerte" strømnettsinstallasjon. Det betyr ganske enkelt at jordfeil kan gi deg dyrere strømregning enn du skulle egentlig ha betalt, eller det kan gi naboen din en sånn feit strømregning. Nok skremselpropaganda. Et viktig element å ta i betraktning er om strømnettet ditt er jordet eller ikke jordet. Fordi mange vern er konstruert på en måte som krever jording, så er dette absolutt å anbefale. Altså plugg PC'en din i jordet støpsel. Din datamaskin og hva du for eksempel kan foreta deg: 1. du kan ta sjansen og satse på at hvis ulykken skulle skje ditt utstyr så er det billigere å erstatte datautstyret enn å investere i forebyggelse. Det blir ditt eget regnestykke. 2. du kan gå på f. eks. Clas Ohlson å kjøpe et simpelt vern. Men systemet ditt er alltid så svakt som det svakeste leddet. Så du bør minimum beskytte både strømnettet og telefonnettet. Og hvis du er paranoid beskytte LAN kablene mellom forskjellig datautstyr. 3. du kan gå til anskaffelse av en UPS (Uninteruptable Power Supply) som på norsk kalles avbruddsfri strømforsyning. Dette er ett utstyr som består av AC til DC konvertering med spenningsreduksjon slik at det passer med battericellene. Etter strømmen vandrer gjennom battericellene så blir strømmen igjen forsterket til nettspenning (230 V) og så blir den på "kunstig" vis gjort til vekselspenning igjen. I denne fasen kan det være forskjellig kvalitet mellom UPS modeller. Noen har simplere "konstruksjon" av vekselspenning, hvor andre har mer virkelighetsnær sinuskurve. Altså hvor hakkete sinuskurven blir avgjøres av hvilken teknikk de har benyttet. Sinuskurven blir aldri helt seende ut som en kurve. Men blir seende mer eller mindre trappetrinnaktig. De som lager glattest kurve er og de dyreste modellene. 4. noe som sikkert er mye mindre aktuellt er å kjøpe en 230 volts til 230 volts trafo som også veier noen kilogram. En slik trafo gir deg et såkalt galvanisk skille. Kommentar: En UPS vil også gi deg galvanisk skille. Fordelen med en UPS er at den også tilbyr deg oppetid. Det vil si at hvis strømnettet svikter alt fra millisekunder som kan være nok til å reboot'e PC'en din, og opptil flere minutter. Da vil UPS'en beskytte mot det tapet og du kan stenge PC arbeidet ditt på en trygg måte før UPS'en ikke klarer å holde ting i gang lengre. Jo mer penger du spytter inn i en UPS jo lengre oppetid kan du skaffe deg. Større bedrifter investerer gjerne i strømaggregater i tillegg (gjerne med dieseldrift). Ulempen med UPS'er er at etter noen få års tid så må du bytte batterier. Batteriene er som regel laget av billigste sort oppladbar teknologi slik at disse har en relativt kort levetid. Kanskje 5 år om du er heldig. Lykke til. Endret 3. juli 2006 av G Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Jeg har et filter i skjøteledningen før datamaskinen min. Fjerner denne slike lumpske ting som går i strømnettet? Har ikke sikret telefon kablen/ internett kablen, bør jeg gå på clasern og kjøpe en slik også? BTW: Langz er en kompis som ikke vet så masse, han mobbet MEG på msn og så kan han ikke mere selv Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 Takker for svar! Mitt sinn er betydelig beriket angående strømnett På PCutstyr sa de at det mest sansynlig var en fabrikasjonsfeil på strømforsyninga, hvis det stemmer er jo saken klar. Hvis det er et annet komponent i PC'n som er syndebukken finner jeg nok ut det og, på en eller annen måte... PSUen har i alle fall overspenningsvern og kortsluttningsvern, men jeg veit ikke riktig med strømnettet her. Vi har hatt noen jordfeil i huset her av og til, men jeg tror det er fiksa. Sikringskapet og de forskjellige vernene våre er relativt nye, bare noen år, mens resten av det interne strømnettet er litt eldre. Hvor vanlig er det at strømnettet gir "karameller"? Hvis det er en sånn er dette i alle fall første geng jeg opplever det. Takker i alle fall for nyttige svar! Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Har min hiper 580 også slike vern som du over hadde? Lenke til kommentar
G Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Det er vanskelig for folk som ikke arbeider med strømnettet å vite hvor vanlig disse fenomenene er. Hvis en snakker om skikkelige "karameller" så er vel lynnedslag enten direkte, eller i nærmeste omegn noe av det værste du kunne oppleve. Det er en del lynnedslag rundtomkring i landet vårt. Det var en gang jeg så på nyhetene om lynnedslag, hvor de hadde en oversikt over mitt fylke. Det var ordentlig sommeruvær den natten, og statistikken deres var ikke særlig oppløftene. Det var ihvertfall mer enn 1500 nedslag fordelt over hele fylke akkurat den natten. Hvor du finner slik statistikk? Kanskje hos meterologisk institutt. Dette er naturfenomenene. Så har en ting som kan skje som følge av menneskelige aktiviteter. Det kunne jo tenkes at en stor kortslutning kanskje kunne generere forstyrrelser i nærheten. Jeg har ikke særlig god innsikt på akkurat hvilke ting som er de største syndebukkene utover lynnedslag. Jeg har selv opplevd at lynnedslag muligens kan ha "drept" et hovedkort jeg hadde en gang, men slik blir synsing fordi en aldri kan med sikkerhet si hva som var årsaken. Men det var et veldig kraftig nedslag i en skole kanskje 2-3 kilometer unna rundt den samme tiden i følge en lokal el-installatør jeg pratet med noen dager etterpå. Jeg vet kun med sikkerhet at jeg måtte bytte både PSU og hovedkort. Smellene av tordenværet var slik at en også kunne høre dette der jeg bodde, men jeg oppfattet ikke uværet som noe særlig utover det normale for en sommerdag. Jeg har vel bodd på en 4 ulike plasser, og det var kun på 2 av disse jeg noensinne fikk trøbbel på nettene. På den ene plassen var det strømnettet som det var trøbbel på. Og på den andre plassen var det telefonnettet. Den siste hendelsen på telefonnettet var litt ergerlig igrunnen. Den skjedde omtrent dagen før jeg flyttet siste gang. Snakk om uflaks (men det var tredje gang på samme telefonnett). Det var ikke akkurat tordenvær denne gangen. Men en større sannsynlighet er utvidelse av et byggefelt 200 meter fra der jeg bodde. Du vet aldri hva disse byggherrene foretar seg. Jeg har sett punktering av hovedvannledning, som skapte et ordentlig gjørmebad i leirholdig jord. Så har du all omkobling som må skje med strøm og telefon utført av installatører. Også vannkvaliteten kan forurenses når de driver å graver i bakken. (amatører!!) Noen konklusjon er ikke enkelt å gi. Jeg kan kun fortelle om mine egne erfaringer, og de er vel ikke særlig representative. Det er et vitnesbyrd, men jeg kan jo ha hatt maks uflaks også. Men sånn totalt sett - du kunne jo ha spurt på de store el-kjedene og forhørt deg om hvor mange reklamasjoner de får inn i sommermånedene, hvor hele dingsen er "brent" i stykker som følge av tordenvær. Siba, Lefdal, El-kjøp med flere. Jeg ville nok ihvertfall selv ha spandert de få hundrelappene som de enkleste vernene koster. Men husk på regelen om det svakeste leddet. Clas Ohlson har et vern som du kan plugge inn enten ISDN eller LAN på de samme stedene, men betingelsen er vel at denne står i et jordet støpsel. Den har beskyttelse for TV, ISDN (eller LAN om du vil - istedefor ISDN), Analog telefon og for strømnettet. Det er en forholdsvis liten klump som det stikker 2 TV støpsler (hann og hunn) ut fra. Om den har god nok beskyttelse er vanskelig å si. Clas Ohlson har også ett litt dyrere EMI filter som er ment å ta vekk forstyrrelser fra for eksempel ditt kjøleskaps av og på sekvens (for kompressor). Hvorvidt EMI vil skade elektronisk utstyr og hvor lenge utstyr kan leve med slike forstyrrelser uten å ta skade skal også forbli usagt. Overspenningsvernet tar kun karamellene. EMI filter renser strømmen litt for de mindre forstyrrelsene. UPS'en sørger for at små blaff som du kan se på lamper ikke skjer på tilkoblet utstyr, for EMI filteret kan ikke gjenskape strøm som ikke er der, for til det trenger du en strømkilde (f. eks. et batteri). En UPS fra PowerWare som gir en 500-600 watt kostet for 5 år siden omtrent 5000 kroner inklusive MVA. Dette er en UPS som gir ganske glatt Sinuskurve. Den er av typen Online forresten. Du får sikkert tilsvarende wattstyrke på simple UPS'er til rettover tusenlappen eller kanskje til og med under hvis du leter litt. Min UPS gir omtrent 700 VA (volt-ampere). Volt-ampere er en tilsynelatende effekt, og det vil si at den kun er en "tenkt" effekt. Den lasten som du henger på utstyret er den effekten du trenger. Det vil si at 700 VA ikke gir 100 prosent som skulle blitt 700 W. Det vil aldri skje. Om du vil vite mer om effekt, tilsynelatende effekt som det mest aktuelle når du prater om UPS'er så må du studere trigonometri for å kunne rekne ut ting, men du må studere effekt-trekanten for å forstå hva disse effektene dreier seg om. Se for deg en rettvinklet trekant. Tilsynelatende effekt ligger på hypotenusen. Aktiv effekt ligger på den lengste kateten. Reaktiv effekt ligger på den korteste kateten (normalt sett). Det vil si at de 2 katetene danner lengden på hypotenusen (som måles i VA. Reaktiv effekt har også betegnelsen VA. Det er bare den vanlige effekten som normale mennesker forholder oss til som har W (watt) i betegnelsen. HUSK AT: Laserskrivere spesiellt, trekker sinnsykt mye strøm (som gir effekt), og CRT skjermer trekker også en del strøm i forhold til flatskjermer. Med 700 VA kan du faktisk komme opp mot maksimal-lasten som UPS'en tåler. Når det skjer får du kun advarsler i form av høylytt piping, og du hører UPS'en arbeide skikkelig hardt. Samme pipingen får du når strømmen skulle falle ut, eller "andre" ting skulle skje. Dette gjelder da min UPS modell, og det kan hende andre modeller har forskjellig "brukergrensesnitt". Min UPS har også LCD display (et knøttlite ett). UPS'er oppgis alltid i tilsynelatende effekt. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange prosent du kan regne med å få ut, men kanskje noe rundt 70 % (i watt). Dette må du spør forhandler om. Endret 5. juli 2006 av G Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Tror jeg går til innkjøp av et par vern jeg. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) En liten ekstra service som jeg hadde lyst å nevne er enkelte produsenters garantiordninger som blir en flott bonus for brukeren av deres utstyr. Du har for eksempel mange forskjellige produsenter av f. eks UPS'er. Kan nevne noen, PowerWare (nå kjøpt opp av Eaton..) som for en del år siden kom spesiellt godt ut i en test hos PCWorld.no. PowerWare fikk skryt av å holde hva den lovet angående påstemplet VoltAmpere. Så har du minst et par andre godt kjente merker som kalles Merlin-Gerin og APC (American Power Conversion Corp.). Jeg kjøpte et slikt ISDN passivt overspenningsvern med APC logo på. Tok kontakt med APC gjennom e-post. Opplyste dem om salgsted, serienummer og slik. "Dang" en stund senere lå ett nytt vern i posten (eller var det med budlevering, husker ikke?). Det var første gang klumpen gikk i stykker. Veldig gøy å ringe til feilmelding hos Telenor, få ut en montør/reperatør, for så å finne ut at jo telefonlinjen din er i orden. Vanligvis ville Telenor belastet meg for en sånn tilkalling hvor feilen ligger på mitt eget utstyr og ikke Telenors, men denne montøren var ekstra hyggelig og bare sa farvel uten å fakturere meg for det. Hyggelig kar, det må en si! APC vet jeg med sikkerhet har en garanti som sier at om du går til anskaffelse av deres utstyr og hvis det skulle vise seg at selve vernet tar kvelden så erstatter de vernet, og ikke nok med det, for noe utstyr dekkes også gjenanskaffelse av ødelagt utstyr (PC'er med mer). Det er best å lese finskriften selvfølgelig på APC sitt websted. http://www.apc.com/ Eaton sitt websted blir: http://www.eaton.com/ Her finner du muligens den UPS'en jeg måtte ha selv: http://www.powerware.com/UPS/Products.asp?CC=1 En generell side om Eaton UPS'er: http://www.eatonelectrical.com/NASApp/cs/C...92&Sec=products Eaton's totale produktspekter: http://www.eaton.com/NASApp/cs/ContentServ...d=1007421144131 Endret 5. juli 2006 av G Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Tror jeg skal ha en slik apc nettverks greie. Men skjønnte jeg siden rett? http://www.apc.com/resource/include/techsp...ase_sku=PNET1GB Denne jeg skal ha? Eventuelt noe annet vern i samme sleng? Eller ta denne: http://www.apc.com/resource/include/techsp...ku=PF8VNT3%2DGR Endret 5. juli 2006 av alexkl Lenke til kommentar
G Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Denne her som du nevnte så jo kjekk ut: http://www.apc.com/resource/include/techsp...ku=PF8VNT3%2DGR Den så veldig praktis ut fordi den kan du sikkert plugge rett i en stikkontakt for å få jordet den. Den først dingsen du nevnte var det som reddet meg første gangen: http://www.apc.com/resource/include/techsp...ase_sku=PNET1GB Ulempen med den er at det er nokså upraktisk å få jordet den. Jeg kan tenke meg at det enkleste ville være å feste den til et skruehull på chassiet til PC'en. Men det forutsetter jo at PC'en din er jordet. MEN, jeg liker ikke tanken på å feste noe slik for å la overspenning gå til jord via PC kabinettet. Selv om strømmen alltid følger enkleste rute og at det burde være tryggt så ville jeg vært skeptisk til slik måte å montere den på fordi elektronikken er sensitiv for diverse ting. Det jeg gjorde et sted var å skru den fast i en ledning som jeg igjen skrudde fast inne i stikkontakten. Så flyttet jeg og gadd ikke å montere den slik igjen. Neste gang bare tredde jeg "løkken" (det vil si kabelskoliknende sak) rett rundt jordingstappen fra utsiden til en stikkontakt. Og det var jo slik den var montert når den tok seg av karamellen. Den var helt død etter overspenningen. Så fikk jeg da tilsendt en ny en helt gratis som nevnt tidligere. Den vil jo ha nokså dårlig kontaktflate med stikkontakten montert slik, og kanskje det lønner seg å tvinne noe tynn kobbertråd rundt pinnen og kabelskoen hvis du skulle komme til med pølsefingre eller pinsett eller noe. Mitt inntrykk er at utstyret fra APC gjorde jobben sin. Selv om du ikke kan være helt trygg, om du skulle oppleve et direkt lynnedslag i ditt eget hus, men heldigvis er jo sannsynligheten for å oppleve noe slikt mye mindre enn om at overspenningen skal vandre noen kvartaler/eventuellt kilometer og hjem til deg og dine andre naboer. Hvis du har råd til det hadde jeg gått for det litt mer forseggjorte vernet du viste til. Endret 5. juli 2006 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Sommeren er typisk høysesong for kraftig tordenvær. Her er en artikkel fra Dinside.no: http://www.dinside.no/php/art.php?id=312997 50.000 lynnedslag gjør skader for nesten 300 millioner kroner hvert år. Dette bør du tenke på - før lynet slår ned i nærheten av deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå