Gå til innhold

Hva betyr egentlig E=MC^2?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

kan vel godt si at den viser hvor lite sansynlig det vil være at vi klarer å få til en eller annen form for "replikator" boks som lager gjenstander ut fra ren energi...

er heller sansynlig at den slags vil bli utført via store mengder av ett grunnstoff som det er lett å få tak i, og en hel der atomredigering. og selv da er energimengdene store (hvor mye kreves det for å fyre opp den minste cern akkselratoren?).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan bevises at det skal være Ek = 1/2mv^2. Jeg kan ikke skrive integraltegn på PC, så jeg skriver bare int.

Ok, vi har at W =int. F dx = int. ma dx, der a kan skrives som

a = dv/dt = dv*dx/(dt*dx) = v*dv/dx.

Vi setter inn v*dv/dx for a, og får

W = int. mvdv/dx dx = int. mv dv = 1/2mv^2

Lenke til kommentar
Den brukes f.eks. til å regne på hvor mye energi man får ut av kjernekraftverk. Det den oversatt sier, er at energien er proporsjonal med massen av et legeme. Energien er faktisk lik massen ganger lysets hastighet ganger lysets hastighet.

Dersom det forsvinner et par gram uran i en prosess ved et kraftverk, vil man få ut 2g*c^2=1.79751036 × 10^14 J

Formelen kan brukes "over alt", kjernekraftverk var bare ett av eksemplene.

edit: flere eksempler på ting man kan finne ut vha den:

energi etter annihilasjon

massetap hos sola

osv. osv

6409004[/snapback]

Som en liten digresjon kan jeg legge til at nyere forskning viser at formelen kan brukes til å beregne masseendring i vanlige kjemiske reaksjoner. (Tror det var i Science jeg leste det) Endringen i energi i slike reaksjoner er selvfølgelig vanvittig mye mindre enn i kjernereaksjoner, og dermed er også masseendringen vanvittig liten. Masseendringen er så liten at det spiller normalt ingen rolle når man skal regne på kjemiske reaksjoner, men det kan være kjekt å huske på dersom man en eller annen gang skulle trenge vanvittig nøyaktige utregninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...