Ratleto Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Er det noen som vet om steder man kan lese om hvordan man bør oppføre seg som fotograf når mennesker kanskje kommer ufrivillig med på bilder? Idag var jeg f.eks. på en strand og fotograferte, men tok med vilje bilder slik at folk der ikke kom med - fordi jeg selv ikke ville likt at fremmede fotograferte meg på en strand. Er man "fritt vilt" når man er ute av sitt eget hjem, eller er det regler, eller etiske regler man bør forholde seg til? Fersk i faget trenger info. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) hei Jeg går medier og kommunikasjon. Jeg vet litt om det der.. Det finnes etiske regler for hvordan pressen skal oppføre seg. Og du kan jo kanskje se litt om du finner noen relevante regler for din del. http://www.presse.no/etikk.asp sjekk Vær Varsom-plakaten Endret 29. juni 2006 av mr messenger Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 hei Jeg går medier og kommunikasjon. Jeg vet litt om det der.. Det finnes etiske regler for hvordan pressen skal oppføre seg. Og du kan jo kanskje se litt om du finner noen relevante regler for din del. http://www.presse.no/etikk.asp sjekk Vær Varsom-plakaten 6408381[/snapback] Ble desverre ikke så fryktelig mye klokere. Noen andre med linker eller tips? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg har en regel om at jeg skal være godt synlig for alle som kommer med i bildet, slik at de får tid til å fjerne seg. Hvis personene i bildet er tilstrekkelig anonyme, så holder det også, synes jeg. Man skal ikke ta nærbilder av folk som ikke vet at de blir fotografert. Man kan selvfølgelig gjøre det med venner og familie, men ikke ukjente. Man må føle seg litt frem. På stranden er det en selvfølge at man er ekstra forsiktig. Når jeg er på typiske turiststeder, og da mener jeg ikke stranden, så tar jeg de bildene jeg vil. Der må man nemlig regne med å bli tatt bilde av. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Hvis jeg tar bilder av folk spør jeg først bare. Ikke verre. Noen sier nei, noen sier ok. Så enkelt er det. Dersom folk er i begrunnen bryr jeg meg som regel fint lite om de er der. PMnormal har et godt poeng om å være godt synlig, dersom noen reagerer på deg, og prøver å flytte seg, lar du dem flytte seg. Utover det er det en grei måte å sette seg selv i posisjonen til den som blir tatt bilde av. hadde jeg synes det var greit å bli tatt bilde av når man går/sitter/gjør noe? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Sveits er derimot ikke et sted man vil ta mange bilder.... Lenke til kommentar
Vaffel89 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Sveits er derimot ikke et sted man vil ta mange bilder.... 6415582[/snapback] Tror ikke jeg skjønte den heilt..... Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Og de skal selvsagt ikke vises offentlig dersom personer synes og ikke har gitt samtykke / blitt spurt Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg vet litt om det der.. 6408381[/snapback] Å? Hvorfor sa du ikke noe da? Vær Varsom-plakaten gjelder for journalister, og er rettet mot nettopp disse, om hvordan de skal oppføre seg i omtaler av saker, hva de har rett til (ingen lovfestet rett. Journalister er fengslet for å ha nektet å oppgi kildene sine tidligere) og lignende. Hvem som helst kan ikke dekke seg bak Vær Varsom, siden denne kun gjelder for journalister i Norsk Presseforbund. Uansett har Vær Varsom ikke så mye med det å ta bilder til privat bruk å gjøre. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Vær Varsom er en redaktørplakat, men er ment som en moralsk pekefinger for alle som publiserer fotografisk og journalistisk materiale. Her på bildekritikken gjør vi det. Det er egentlig bare i sammenheng med kommersiellt bruk man må spørre om lov. Ved kommersiellt bruk menes f.eks. reklame. Reglene er ikke så strenge for journalistikk og fotokunst. Her må man bare følge sitt egne moralske kompass, noe som i perioder ser ut til å svikte for media. I og med at mediasituasjonen er blitt ganske forandret med tiden, er også vanlige folk blitt aktører. Dette forumet er et godt eksempel. Derfor må vi her forholde oss til redaktørplakatens budskap. siden vi publiserer vårt materiale. Jeg mener det er nok for oss å være trygg på at alle vet at de blir fotografert, og får anledning til å flytte seg. Tror dere f.eks. alle Magnumfotografene spør om lov? Med smidighet kommer man langt. Uansett må dette tas på alvor. Vi hadde en slik debatt på bildekritikken for en tid tilbake, der en hadde fotografert et kjærestepar i smug. Det var ikke snakk om noen Paris Hilton-video i stillformat, men vakte likevel debatt. Det førte til at han trakk bildene sine, uten at det ble noen opphetet debatt. Om det var nødvendig er jeg ikke sikker på, men det var i alle fall klokt. Vi har jo et ansvar for at bildene blir publisert. Det var en spøk på kompaktkameradelen av forumet om å smugfotografer jenter i bassenget. Jeg regner ikke med at det var alvorlig ment, men det er greit at det bringes opp. Slike ting er nemlig høyaktuellt. Det er klart at man må kunne bade i et basseng, uten at noen tar undervannsbilder av en. For min del må de gjerne ta bilder av badebuksen min (de som tenner på min badekropp har det stusselig nok, så vær så god). For en 15 år gammel jente fortoner det seg nok annerledes. Det finnes så mange tabuområder å utforske, om man ikke skal måtte utnytte den private sfære også. I Frankrike har man vel fått nye lover som regulerer dette, men det beste er at vi som fotograferer har et fungerende moralsk kompass. Synes derfor denne debatten er veldig velkommen. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Du kan godt forholde deg til Vær Varsom om du ønsker det, men det er ingen lover som sier at det i Vær Varsom skal du følge, siden dette er retningslinjer for Presseforbundet, av Presseforbundet. Om du velger å bruke Vær Varsom-plakaten som de etiske retningslinjene de er, vær så god, men det betyr ikke at vi andre må følge den til punkt og prikke. Jeg følger mine egne etiske retningslinjer. For all del, jeg vil ikke virke som en liten, trassen gutt, men jeg mener at Vær Varsom ikke er ment for meg, og velger da å følge min egen fornuft og moralske retningslinjer. Vær Varsom har mye godt for seg, men størsteparten er beregnet for litt andre situasjoner. Endret 1. juli 2006 av fredrikrb Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Det kommer ann på om du publiserer bildene eller ikke. Publiserer du bildene her, så er det redaktøren på akam.no som skal følge redaktørplakaten i forhold til hva som kan legges ut. Du har ditt moralske kompass som jeg håper fungerer. Jeg spør sjelden om lov til å ta et bilde, men kommuniserer likevel. Jeg merker om det ikke er velkomment. Man må jo ta litt tjanser, og stole på intuisjonen. Jeg regner med at ditt moralske kompass forbyr deg å ta snikbilder av jenter i bassenget. Det finnes sikkert andre ting det nekter deg å gjøre også. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg har selvfølgelig et moralsk kompass, som jeg vil påstå fungerer. Jeg ville for eksempel ikke reist til et sykehus og fotografert menneskene (har vært på et sykehus i forbindelse med en skoleoppgave, men holdt minnebrikken fri for mennesker). Jeg er, og har alltid vært, fryktelig forsiktig med hva jeg tar av bilder, og folk vet alltid at jeg tar bildene, samtidig som de får muligheten til å be meg slette bildene om de mener det er over kanten eller misliker hvordan de ser ut. I skolesammenheng er det lagt opp til at jeg skal kjenne til, og følge, punktene i Vær Varsom-plakaten, og jeg har selvfølgelig stor respekt for reglene, siden de jo er laget for å verne mennesker. Nå vet ikke jeg om diskusjon.no hører inn under akam.no sitt redaksjonelle ansvar, men at administratorene har et ansvar er det vel liten tvil om. Og dette blir nok det siste innlegget fra meg på en stund. Små barn skulle vært i seng for lenge siden. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Emnet er veldig interessant. PMnormal's synspunkter er gode å ta med seg, og høres veloverveide og korrekte ut. Selv har jeg ikke vært pressefotograf eller på andre måter jobbet profesjonellt, selv om fotografi har vært en oppslukende hobby i fortiden, og som langsomt kommer tilbake igjen. Jeg har et inntrykk av at mennesker som blir tatt bilde av, betrakter deg og tenker: Hvorfor tar vedkommende bilde? Dersom man skal gå rundt med en oppfatning av at det er ulovlig å fotografere mennesker, synes jeg en slik fotointeresse blir vel traumatisk. Det har også gjort at min fotointeresse har kjølnet kraftig i de siste årene, hvor jeg synes en slik tendens har tatt overhånd i Norge. Når jeg er i utlandet, feks. har jeg reist endel i India og Nepal, tar jeg alltid bilder av mennesker. Er det portretter, spør jeg om lov, mennesker i miljøet tar jeg bilder av, og er det en slangetemmer som lar slange komme ut av korga, kommer kameraet fram som et lyn. Det synes jeg er selvsagt. Siden går jeg videre . I India har det blitt vanlig å forlange penger fra turister som fotograferer. Det har aldri skjedd meg. Strenge lover som regulerer fotografering er med på å traumatisere hobbyen, og jeg har blitt litt forskrekket over utviklingen. Endret 1. juli 2006 av brainware Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Man kan vel i utgangspunktet ta bilde av hvem man vil så lenge man er i det offentlige rom. Samtidig så bør man jo selvfølgelig utvise normal folkeskikk og ikke ta bilder av folk hvis de gir inntrykk av at de ikke vil det. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Sveits er derimot ikke et sted man vil ta mange bilder.... 6415582[/snapback] Tror ikke jeg skjønte den heilt..... 6415670[/snapback] Sveits er et land som står for diskrethet... Lenke til kommentar
brainware Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 MYBigMouth: Dersom det du ikke sier er det mener, kan du vel like godt ikke si det? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 MYBigMouth:Dersom det du ikke sier er det mener, kan du vel like godt ikke si det? 6417710[/snapback] Nå har jeg den oppfatningen at det MyBigMouth sier her er relevant. Om mennesker i Sveits er generelt lite glad i å bli tatt bilde av bør man være mer forsiktig. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Man kan vel i utgangspunktet ta bilde av hvem man vil så lenge man er i det offentlige rom. Samtidig så bør man jo selvfølgelig utvise normal folkeskikk og ikke ta bilder av folk hvis de gir inntrykk av at de ikke vil det. 6417052[/snapback] Jeg er helt enig i at man kommer langt med folkeskikk, og synes egentlig ikke det er behov for lovregulering ut over det vi har allerede. Desverre er det slik at ikke alle følger vanlig folkeskikk, og det er nok grunnen til at Frankrike (i alle fall Paris) har valgt å innføre lover som regulerer fotografering i det offentlige rom. Håper vi slipper slike tilstander i Norge. Enig i at man ikke må få trangstrøyer som tar livet av fotolysten vår. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 MYBigMouth:Dersom det du ikke sier er det mener, kan du vel like godt ikke si det? 6417710[/snapback] Nå har jeg den oppfatningen at det MyBigMouth sier her er relevant. Om mennesker i Sveits er generelt lite glad i å bli tatt bilde av bør man være mer forsiktig. 6417816[/snapback] My point exactly. I sveits er de veldig diskrete med hva folk gjør der. Har du f.eks en bankboks der, så spør de ikke mange spørsmål. Folk blander seg ikke opp i andre sine saker, og derfor er det et perfekt land for folk som har noen svin på skogen, eller tjener mer enn de har lyst å snakke om. Det er en grunn til at Sveits har klart å holde seg nøytrale gjennom et århundre med kriger. Deerfor er det ikke lurt å ta bilder der, for fyren du tar bilde av kan plutselig komme bort å ta kameraet ditt. Så ja, det er absolutt relevant for saken hvis det er det du mener, Brainware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå