Ratleto Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Dersom moderator mener jeg er i feil kategori, så bare flytt tråden. Jeg fant ikke et mer passende sted... Hvordan sorterer dere alle bildene deres? Jeg har såvidt begynt å tenke på dette, da jeg har skaffet meg digital speilrefleks nå, og vet det kommer til å bli MYE bilder. Er jeg inne på noe med et slikt oppsett? Steder -Trondheim sentrum -Lofoten Dyr -Katten Pus -Hunden Fido -Kuer Begivenheter -Bryllup Per og Pia (dato) -Bursdag Pål (dato) Mennesker -Kjæresten -Bruttern Men åssen sorterer jeg dersom kjæresten og hunden Fido er i Trondheim sentrum? Jeg trenger tross alt ikke kopier av bildene når hvert bilde ofte er på over 3 MB. Noen med tips? Lenke til kommentar
Jove Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Vet at jeg ikke har verdens beste system, men prøver å ha det slik: ../bilder/2006/ 060627_Båttur_Øyholmen 060628_Onkel_Rolf_50_år 060629_Fototur_Fjelltinden Om jeg gidder så skriver jeg hva som er på bildet i tittelen på bildefilen. Problemet mitt er at det fort blir veldig mange mapper, og det blir endel slike mapper: 060626_Diverse Lenke til kommentar
Daje.P Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Acdsee har et bibliotekfunksjon som høres ypperlig ut for deg; kategorier til bildene. Et bilde kan tilhøre så mange kategorier du vil. Så vil du kun se bilder hvor kjæresten og Fido er med, og de er hjemme hos deg, kan du hente kun bilder som er medlem i de tre. Eller andre kategorrier for den saks skyld Når du har lagt inn nye bilder kan du velge å se kun de som ikke er kategorisert, så veit du alltid hvilke du trenger å tagge. Bruker dette selv, og kan bare si en ting, begynn så fort som mulig, å starte kategoriseringa på foreksempel 10000+ bilder kan fort bli tidkrevende Programmet koster penger da, mulig tilsvarende funksjon finnes i et gratisprogram, det veit jeg ikke. Så fysisk bruker jeg ikke annen kategorisering på bildene mine enn at de ligger i datomapper som Jove nevner, men da uten videre navn. Endret 29. juni 2006 av d-s-j Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Lagrer mine etter kamera og år: Eksempel: D70/2006/Juni 16. Tur på stranda/DSC_1.jpg Har bilder fra fire kameraer fordelt på fire år. Finner ganske enkelt frem. Så har jeg en del "Testmapper" til bare drittbilder tatt uten sammenheng. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg har bildene mine organisert i mapper etter dato (år-mnd) og bruker ACD som fulgte med Pentax kameraet mitt for å sortere bildene. Der kan jeg lage egne kategorier, slik at bildet kan være både under hunder, kjæresten og Trondheim. Setter også karakter (1-5 stjerner) på bra bilder slik at det er lettere å søke opp bilder som skal fremkalles. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Dan1el: bruker du bare ren mappevisning eller har du noe prgram til å vise bildene for deg? Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Vet at jeg ikke har verdens beste system, men prøver å ha det slik: ../bilder/2006/ 060627_Båttur_Øyholmen 060628_Onkel_Rolf_50_år 060629_Fototur_Fjelltinden Om jeg gidder så skriver jeg hva som er på bildet i tittelen på bildefilen. Problemet mitt er at det fort blir veldig mange mapper, og det blir endel slike mapper: 060626_Diverse Akkurat samme gjør jeg og synes det funker bra For at det skal vises riktig i windows, så ha år.mnd.dato da ligger de i riktig rekkefølge Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Samme som meg...sortert etter kamera, med åååå.mm.dd Bruker Jasc Media Center til å lage fotoalbum lokalt på pc'en. Har ca 25.000 bilder nå, så å starte med ett program som Acdsee vil ta år og dag, men det høres bra ut. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Dan1el: bruker du bare ren mappevisning eller har du noe prgram til å vise bildene for deg? 6408804[/snapback] ACDSee photo manager pro. Fantastisk nyttig program. Det jeg bruker mest er Batch processing (for mange bilder på web om gangen). Markerer en haug med bilder, og kan gjøre stort sett det jeg vil med dem. Størrelsejustere, legge på vannmerke, tekst, justere eksponering, croppe, you name it. I tillegg kan jeg velge format og hvor jeg vil ha de behandla bildene plassert. Hvordan leve uten ACDSee Det har jeg for så vidt ikke gjort. Hatt det siden versjon 2. Legger ved et bilde. Bildene på venstre sida er ikke sortert. Endret 29. juni 2006 av dan1el Lenke til kommentar
AK+ Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Du kan jo sjekke ut Imatch på http://www.photools.com/ bruker det selv og har i overkant av 20000 bilder i min database. Alle bildene er kategorisert i en eller flere kategorier. Jeg kan enkelt søke opp alle bilder som inneholder min kone og eldste sønn. Alle bilder som er tatt i Oslo i Februar 2005, men ingen skal inneholde meg selv. Alle bilder som inneholder dyr, men ikke kyr o.s.v Dette krever selvfølgelig at en tar jobben med å kategorisere alle bilder. Jeg gjorde ikke det før jeg hadde nærmere 10000 bilder, og det var et STORT feiltrinn. Måtte bruke mange sene vinterkvelder for å gå gjennom alle mine bilder og oppdatere databasen. Men gud så kjekt det er når en nå finner bildene bare ved få tastetrykk. Mange kategorier kan en la programmet utføre automatisk via script. Jeg har bl.a kategorisert alle mine bilder på kameratype, objektiv, white balanse, ISO, år og mnd automatisk ved hjelp av script som henter infoen fra exif. Dette er bare en liten del av hva programmet kan gjøre for deg. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Takk for alle svar. Tror ikke jeg har lyst til å gjøre meg avhengig av noe program. Er en viss fare for at XP blir siste Win-OS på meg... Så det blir nok en katalog/folder-basert løsning. Får se åssen jeg gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå