Gå til innhold

Sirkulerende overflødighetskontroll CRC-problemer

Anbefalte innlegg

Ok, nå trenger jeg hjelp!

For to dager siden ble Windows på ærbaren min ødelagt. Prøvde å åpne en fil som lå i en korrupt sektor (tror jeg) på harddisken. Ble lei av og vente og filen jeg prøvde å åpne var noe jeg ikke brydde meg om, så den kunne are dø om den ville. Trykket derfor på av/på-knappen på PCen og startet den igjen. Resultatet var en ødelagt fil i boot-sektoren på disken (tror det var \system32\config\system, uten noe etternavn på filen).

Tok igrunn ikkke dette heller så veldig tungt, har lenge gått å ventet på en god grunn til å innstallere nyeste betaen av Vista.

Slengte derfor bare inn en ekstra versjon av WinXP for å få kopiert ut filene (endel skoleoppgaver og masse bilder som er veldig veldig viktig å få tatt vare på, i tillegg ligger iso-imaget av Vista på den disken).

Uansett, da jeg startet opp og plugget inn den eksterne harddisken å begynte med overføring av filer.

Alt virket bra på den første store filen (et dvd-image), men på de neste filene begyte feilmeldingen "Kan ikke kopiere [filnavn] Datafeil: sirkulerende overflødighetskontroll CRC"

Dette skjer med omtrent alle filene jeg prøver å overføre, enten det er små bildefiler, eller store videofiler. Nå er det blitt så ille at jeg ikke får overført noen filer i det heletatt!

Lastet ned et program, CIA - Copy It All som ble nevnt i en annen tråd her. Fikk ikke det til å virke. Ser ut som om programmet låser seg og får ikke overført noen fil.

Vista-imaget lå i omtrent 2 timer uten fremgang før jeg avbrøt overføringen.

Så ja, jeg trenger desperat hjelp!

Takk til alle som har giddet å lese så langt :)

Også, om det har noe å si så har jeg ikke innstallert noen drivere til maskinen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv en scan med scandisk.

Min datamaskin->høyreklikk C: -> Egenskaper -> Verktøy -> Feilsøking forsøk å reparere skadede sektorer. Start

La denne gå (dette tar litt tid)

Etterpå får du vite hvordan det gikk (hvor mange sektorer som er skadet++)

Lykke til

Lenke til kommentar

Årøvde det nå, men virket ikke. Kom med feilmelding om at windows ikke kunne fullføre undersøkelsen.

Testen ble så avbrutt og samme feilen kom opp om jeg prøvde på nytt.

Skal sies at harddisken i denne maskinen ikke er helt god. Har lenge hatt en slags pipelyd fra disken (lagre eller noe som hyler) og en stund hørtes det ut som et eller annet drev å slo i kanten på isken. Slåingen er borte nå.

Windows krasjet også da den feilen på harddisken først dukket opp, men ble bra etter en formatering (med unntak av filen som ble liggende i et skadet område slik at maskinen låste seg hver gang jeg så stygt på den.. :( )

Lenke til kommentar
årøv å sette disken i en maskin som allerede har en fungerende disk mwd windows på og kjør scandisk derfra

6408713[/snapback]

Kan bli vanskelig, har ingen maskiner som harddisken passer i (2,5" IDE).. :(

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Siden minnet er testet ok må det være harddisken som er skadet.

Fra Wikipedia:

A cyclic redundancy check (CRC) is a type of hash function used to produce a checksum – a small, fixed number of bits – against a block of data, such as a packet of network traffic or a block of a computer file. The checksum is used to detect errors after transmission or storage. A CRC is computed and appended before transmission or storage, and verified afterwards by recipient to confirm that no changes occurred on transit. CRCs are popular because they are simple to implement in binary hardware, are easy to analyze mathematically, and are particularly good at detecting common errors caused by noise in transmission channels.

Lenke til kommentar
årøv å sette disken i en maskin som allerede har en fungerende disk mwd windows på og kjør scandisk derfra

6408713[/snapback]

Kan bli vanskelig, har ingen maskiner som harddisken passer i (2,5" IDE).. :(

6408973[/snapback]

Du får kjøpt overgang 2,5" - 3,5" hos f.eks Komplett til 133,- Den er også så lett at den kan sendes som brevpost.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=103373

Jeg måtte skru av et liten ekstraramme på min 2,5" disk for å få den til å passe, men det var ikke noe som rammet garantien og bare et par skruer.

Lenke til kommentar
Du får kjøpt overgang 2,5" - 3,5" hos f.eks Komplett til 133,-  Den er også så lett at den kan sendes som brevpost.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=103373

Jeg måtte skru av et liten ekstraramme på min 2,5" disk for å få den til å passe, men det var ikke noe som rammet garantien og bare et par skruer.

6410695[/snapback]

Takk, skal se på en slik. Hadde håpet å slippe å måtte begynne å kjøpe noen nye deler, men filene må jeg ha så det blir vel en sånn om ingenting annet funker. :)

Siden minnet er testet ok må det være harddisken som er skadet.

Fra Wikipedia:

A cyclic redundancy check (CRC) is a type of hash function used to produce a checksum – a small, fixed number of bits – against a block of data, such as a packet of network traffic or a block of a computer file. The checksum is used to detect errors after transmission or storage. A CRC is computed and appended before transmission or storage, and verified afterwards by recipient to confirm that no changes occurred on transit. CRCs are popular because they are simple to implement in binary hardware, are easy to analyze mathematically, and are particularly good at detecting common errors caused by noise in transmission channels.

Skulle gjerne likt å tro dette, men saken er den at filene er helt ok å lese fra disken når jeg bruker den maskinen. Dvs. jeg kan fint åpne og se på bildefilene jeg har liggende, men når jeg prøver å kopiere dem til en annen maskin så blir det rot og CRC-feil.. :(

Lenke til kommentar
Hvordan er det med swapfilen? Er den ødelagt? Prøv å fjern den, restart og sett opp ny, Retstrat på nytt.

6414381[/snapback]

Hmm, gå inn å sette swapfilen til 0MiB også stille den tilbake til en bestemt størelse? (er litt grønn på dette området :blush: )

Men høres igrunn logiskt ut om swapfilen ligger på en av de mange skadede sektorene på disken så vil det vel bli rot under kopiering.. :hmm:

Lenke til kommentar

CRC er dataredundans som brukes for å sikre integriteten i filer. Dersom du får feil i denne så betyr det at filene din er blitt korrupte til en slik grad at de ikke automatisk kan repareres.

Sorry å si det, men sjansene for at dine data er blitt irreversibelt skadet er nok desverre veldig store. Ville ikke stolt mye på den harddisken der.

-Stigma

Lenke til kommentar
Skulle gjerne likt å tro dette, men saken er den at filene er helt ok å lese fra disken når jeg bruker den maskinen. Dvs. jeg kan fint åpne og se på bildefilene jeg har liggende, men når jeg prøver å kopiere dem til en annen maskin så blir det rot og CRC-feil.. :(

6414266[/snapback]

Fordi om en fil er korrupt betyr ikke at den ikke vil fungere. Mange formater er resistante for korrupsjon til en viss grad. F.eks er et bar korrupte bits i et bilde skjeldent noe stort problem. Ei heller i en mp3. Men noen typer filer kan bli helt ubrukelige dersom de ikke er 100% nøyaktige også.

får du CRC feil så er saken enkel: Enten er minnet ditt skadet, eller (mest sansynlig) harddisken, slik at filene dine har blitt korrupterte.

Det finnes sikkert en måte å kopiere filer uten å CRC sjekke dem for å gå rundt problemet, men det hjelper ikke det faktum at filene er skadet.

-Stigma

Lenke til kommentar

6414266[/snapback]

CRC er dataredundans som brukes for å sikre integriteten i filer. Dersom du får feil i denne så betyr det at filene din er blitt korrupte til en slik grad at de ikke automatisk kan repareres.

Sorry å si det, men sjansene for at dine data er blitt irreversibelt skadet er nok desverre veldig store. Ville ikke stolt mye på den harddisken der.

-Stigma

6414641[/snapback]

Ut fra beskrivelsen over kan det se ut som om harddisken er ok, men at overføringen feiler.

Nå er det store spørsmålet. Hva gjør trådstarter (i detalj) når CRC-feilen inntreffer, og hva gjør han siden han også kan håndtere filene ok.

(Detr vil være galt i denne tråden å henvise til backup, backup og atter backup. Men for alole andre som enda ikke har fått problem- Husk backup)

Lenke til kommentar
Ut fra beskrivelsen over kan det se ut som om harddisken er ok, men at overføringen feiler.

Nå er det store spørsmålet. Hva gjør trådstarter (i detalj) når CRC-feilen inntreffer, og hva gjør han siden han også kan håndtere filene ok.

(Detr vil være galt i denne tråden å henvise til backup, backup og atter backup. Men for alole andre som enda ikke har fått problem- Husk backup)

6414698[/snapback]

*gråte*

Ok, i detalj.

Har altså en helt blank versjon av Windows XP innstallert, med SP2 også på kjøpet.

Når jeg har innstallert Windowsen så er det rett på å prøve å kopiere filer fra C-stasjonen (som i utgangspunktet hadde Windows, nå er Windows lagt inn på D-stasjonen som forsåvidt er en partisjon av samme disk).

Starter maskinen, leter frem første og beste fil (de siste gangene har jeg prøvd å redde ut iso-imaget av Vista som ligger dypt inne i skogene på disken). Enten høyreklikker jeg og velger send til Lokal Disk F: (som er den flyttbare harddisken) eller jeg velger kopier og blar frem en mappe på flyttbardisken og velger lim inn.

Det går en stund før det dukker opp et ikon for filen jeg begynner å kopiere, går enda en liten stund før det kommer opp den saken som viser hvor langt den er kommet i kopieringen. Denne viser så at det blir å ta lang tid (oftest et sted mellom 38 og 200 minutter).

Går en liten stund of CRC-meldingen kommer og kopieringen blir avbrutt.

Så legger jeg hodet i hendene og blir litt fortvilet.. :cry:

Lenke til kommentar

Perb henviser til at overføringen feiler.

Det kan tenkes at den CRC kontollen tilbakestiller transfer mode.

Se i enhetsbehandlingen under kontrollere /egenskaper/avanserte instillinger om

overføringsmodus kan forbedres.

ellers det har vært litt for mange hendelser på disken og dermed vanskelig å si hva vil det beste hadde vært å gjøre nå.

men til nå tenker jeg nok bare på overføringsmodus.

Lenke til kommentar

Primær IDE-kontroller kjører DMA nå, og det har den kjørt hele tiden. Regner med at det er DMA som er ønskelig å kjøre. Andre valget er PIO men det funker heller ikke å kopiere filene med.

Så litt gjennom bildefilene nå og de ser ut til å være helt ok alle sammen. Kunne ikke se noen filer som ikke fungerer.

Tekstfiler er hele, alle ord og bokstaver er rette men de lar seg fortsatt ikke kopiere.

Lenke til kommentar
Primær IDE-kontroller kjører DMA nå, og det har den kjørt hele tiden. Regner med at det er DMA som er ønskelig å kjøre. Andre valget er PIO men det funker heller ikke å kopiere filene med.

Så litt gjennom bildefilene nå og de ser ut til å være helt ok alle sammen. Kunne ikke se noen filer som ikke fungerer.

Tekstfiler er hele, alle ord og bokstaver er rette men de lar seg fortsatt ikke kopiere.

6415255[/snapback]

DMA og ikke PIO. Det var det som var å bekrefte der. Hadde forandret seg til PIO, vi kunne si at win hotfix var nødvendig.

Ok... Du prøver da via cmd.

Gå i hjelp og støtte og type xcopy. Se på syntaksen du kan bruke for kontroll av filene og annet.

Prøve med noen filer eller prøve med å få alle filene fra en mappe til en mappe i mål stasjonen.(her kommer xcopy eller bare copy du skal bruke)

Forstå det med at for kilde du kan velge enten stasjon eller bane men for mål en kombinasjon og filnavn hvis du vil.

Se copy kommando agså. Da gjelder det for filer fra en plassering til en annen.

Her kan syndaksen væra nyttig.

Med overføring av alle filer i en mappe til en annen, kontrollere for skjulte konfigurasjons filer som kan ligge der. Du kan slette dem.

Og ellers...kan du kopiere filer fra C:\ til D:\ i samme disk?

Lenke til kommentar
DMA og ikke PIO. Det var det som var å bekrefte der. Hadde forandret seg til PIO, vi kunne si at win hotfix var nødvendig.

Ok... Du prøver da via cmd.

Gå i hjelp og støtte og type xcopy. Se på syntaksen du kan bruke for kontroll av filene og annet.

Prøve med noen filer eller prøve med å få alle filene fra en mappe til en mappe i mål stasjonen.(her kommer xcopy eller bare copy du skal bruke)

Forstå det med at for kilde du kan velge enten stasjon eller bane men for mål en kombinasjon og filnavn hvis du vil.

Se copy kommando agså. Da gjelder det for filer fra en plassering til en annen.

Her kan syndaksen væra nyttig.

Med overføring  av alle  filer i en mappe til en annen, kontrollere for skjulte konfigurasjons filer som kan ligge der. Du kan slette dem.

Og ellers...kan du kopiere filer fra C:\ til  D:\ i samme disk?

6416448[/snapback]

Ok, nå er jeg forvirret!

Prøvde å kopiere fra C: over til D:. Dette gikk (selvsagt) ikke og CRC-feil dukket opp. Dette synest jeg var litt rart, så jeg gikk inn på D-stasjonen og fant frem en stor mappe (system32 i Windowsmappen, eneste som ligger på den partisjonen nå) og prøvde å sende den til flyttbardisken.

Overføringen startet med en gang og holdt en helt normal hastighet og alle filene ble overført på et pr minutter uten CRC-feil.

Mulighet for at det kan være kun C-partisjonen som er kaputt?

Uansett, skal prøve de greieje med å kopiere gjennom CMD når jeg kommer hjem idag. Hvis ikke det funker så er det kanskje mulighet for å gjøre noe fra DOS? Hadde et lignende problem tidligere en gang og brukte da en windows-plate til å boote opp i noe som lignet DOS. Var vel for noe filgjennoppretting eller fiksing av ødelagt windows. Vil tro den bryr seg mindre om CRC-feil, men har ikke greid å komme meg inn dit nå. Husker ikke hvordan jeg gjorde det. :no:

Lenke til kommentar

Ikke forvirret nei, du er helst der som det blir en, ikke sikker på det , men en antydning til hva eller hvor problemet er og kan angripes.

Du ser at system32 mappen som i utgangspunkt fikk problemer er nå i D:.

Vi kan vente og se hva du kan komme med flerre opplysninger etter som du prøver deg fram og kanskje finne hvor og hva man skal prøve seg fram etter hvert.

Men du er på riktig vei nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...