Beining Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Hei, Nå begynner jeg å få en ganske komplett utstyres liste, men en ting mangler jeg. Et macroobjektiv! Bør være enten Nikon eller Sigma, ikke koste for mye(da jeg er 15), være litt grei kvalitet. 105mm er vel kanskje den beste alternativet med tanke på zoom område? Takker for svar Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Ingen skikkelige macroobjektiver har zoom. Er godt fornøyd med min Sigma 105mm, såpass fornøyd at jeg har vanskeligheter med å kunne se at Nikon's høyere pris er forsvarlig. Advarer deg mot en ting; du kommer ikke forferdelig langt med bare den innebygde blitzen, så en ekstern anbefales sterkt. Lenke til kommentar
bonde2001 Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Ingen skikkelige macroobjektiver har zoom. Er godt fornøyd med min Sigma 105mm, såpass fornøyd at jeg har vanskeligheter med å kunne se at Nikon's høyere pris er forsvarlig. Advarer deg mot en ting; du kommer ikke forferdelig langt med bare den innebygde blitzen, så en ekstern anbefales sterkt. 6408357[/snapback] Ingen skikkelige macroobjektiver har zoom ??. https://prisguiden.no/product.php?productId=8683 Lenke til kommentar
engekri Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Ingen skikkelige macroobjektiver har zoom ??.https://prisguiden.no/product.php?productId=8683 6408664[/snapback] Det er ikke et macroobjektiv, men et micro. Det er ikke det samme. For å kunne kalle det makro skal det gjengi bildeforhold 1:1, det der er et micro som trenger tileggsutstyr for å klare 1:1. edit: Ok, jeg gir meg, det har forhold 1:1.3 @180mm, men det er fremdels altfordyrt for en stakkars femtenåring. Anbefaler deg Sigma 105mm eller Tamron 90mm. Sistnevnte er litt dyrere og regnes for krem å være! Jeg må si meg enig, og angrer ikke på at jeg kjøpte det. Det eneste jeg gjerne skulle hatt, er de 15mm ekstra, for å få litt mer arbedsavstand. Ikke det at det er noe prblem, men bare nevner det jeg. Endret 29. juni 2006 av engekri Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 For deg passer jo Sigma 105 ypperlig! Siden du sier at du liker brennvidden, og i tilleg har sigma utstyr fra før er jo det helt flott! Har sett bilder tatt med den, er veldig bra. Lenke til kommentar
Beining Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Takk takk... Kjøpte meg en Sigma Blitz her forje dagen. Den med display (Ja har ikke så peiling på hva ting heter) Sorry, mente ikke å zoome, men at lengden(?) var 105mm. SKal skikklig litt på det jeg. Drar ned til Gibraltar og ser om noen dager tenker jeg Lenke til kommentar
Beining Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 https://prisguiden.no/product.php?productId=36289 går ut ifra at det er det dere mener? Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Det ja. Kjøpte mitt for 3000, ferdig importert for 1 år siden, har blitt billigere siden den gang ser jeg. Edit: Den Nikon zoomen var ny for meg, spesiell sak. Uansett blir det ikke akkuratt billig , og det er ikke 1:1 før tilleggsutstyr, og ser man det på den måten er jo plutselig alle verdens objektiver macroer. Endret 29. juni 2006 av TheDarkListener Lenke til kommentar
ttd Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Kjøp 50mm 1.8(1200kr) eller 50mm 1.4(3000kr) + reverseringsring(200kr). Da har du ekte fattigmannsmakro + et billig superobjektiv. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Tamrons 90mm vinner alle tester jeg har sett (pris tatt med i beregningen)...mitt klare valg! Nemo; hvor finner man en slik reverseringsring, hva heter det, og hvor mye mister du på skrapheten? Flott om du kan legge ut et bilde....THX Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Her kjøpte jeg min reverseringsring BR-2A for Nikon kamera og objektiv med 52 mm gjenger. Får det sikkert billigere på ebay, men er ikke så dyrt hjemme heller. 345,- for tiden inkl mva. Har et bilde med 50 mm som jeg kan legge ut, enda jeg ikke heter Nemo. Jeg bruker dette en del på 28 mm når jeg trenger/ønsker større forstørrelse enn Tamron 90 gir. Optisk blir det veldig bra, men det har noen begrensninger. Du får kun fast fokus, slik at utsnittet er gitt, du får ikke lysmåling og må bruke alt på manuelt. Men gøy er det. Endret 30. juni 2006 av dhjerp Lenke til kommentar
Beining Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Hei, Når var jeg nede å kjøpte meg et Sigma 1:2.8 50mm til rundt 2000. Var ikke så langt unna av å kjøpe et Sigma 2.8 150mm, fikk en veldig god pris, men så ikke helt behovet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 For veldig mange er 50mm riktig valg. Det er helst de som tar bilder av lettskremte småkryp som trenger en så lang makro. Det er tross alt mye lettere å fotografer makro på frihånd med kortere brennvidde, og man får lettere større dybdeskarphet. Det er ikke uten betydning innen makro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå