Gå til innhold

synkronisert opptak med redigering på pc?

apegryn

Anbefalte innlegg

Ja litt vanskelig forklart tittel men det får nå være så. Det jeg lurer på er:

Er det mulig å ta opp (samtidig) og få hver input signal til sin egen kanal på pc'en?

Altså si jeg spiller trommer, tar opp med 4-5 mic'er og ønsker å redigere lyden på

pc etterpå, uten å måtte samle lyden først.

Er dette mulig? Og evt. hva av hardware og software er laget for slikt?

---

edit: Har jobbet med HD-recorder før, funker greit det, men synest det blir så klatt med et lite lcd display og et par knapper som skal gjøre alt mulig.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med det rette utstyret er dette mulig. I vårt studio har vi en Yamaha 01V96 digital-mikser. Denne har ADAT-tilkobling. ADAT lar deg overføre 8 digitale kanaler. Dvs. at med et lydkort som også støtter ADAT kan du ta opp 8 spor samtidig i et opptaksprogram. Alternativt kan du kjøpe ekspansjonskort til en slik mikser og lydkort med flere ADAT og åpna enda flere spor inn.

Misfordelen er: Det koster penger.

Lenke til kommentar
Ja litt vanskelig forklart tittel men det får nå være så. Det jeg lurer på er:

Er det mulig å ta opp (samtidig) og få hver input signal til sin egen kanal på pc'en?

Altså si jeg spiller trommer, tar opp med 4-5 mic'er og ønsker å redigere lyden på

pc etterpå, uten å måtte samle lyden først.

Er dette mulig? Og evt. hva av hardware og software er laget for slikt?

---

edit: Har jobbet med HD-recorder før, funker greit det, men synest det blir så klatt med et lite lcd display og et par knapper som skal gjøre alt mulig.

6407457[/snapback]

Det finnes mange alternativer som løser problemet ditt. Spørsmålet er bare hvor mye penger du er villig til å bruke.

Et digitalt oppsett slik som kennethdammyr nevner er ganske dyrt. Bare mikseren koster rundt 25 000,- i tillegg til det så må du ha et lydkort til noen tusenlapper.

Nå vet jeg som sakt ikke hvor mye penger du kan bruke på dette, men dette lydkortet løser problemstillingen din. I tillegg trenger du et opptaksprogram som lar deg legge kanalene på lydkortet i separate spor. Cubase eller sonar 5 er to gode alternativer til software som gir deg nesten alt du trenger.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg som sakt ikke hvor mye penger du kan bruke på dette, men dette lydkortet løser problemstillingen din. I tillegg trenger du et opptaksprogram som lar deg legge kanalene på lydkortet i separate spor. Cubase eller sonar 5 er to gode alternativer til software som gir deg nesten alt du trenger.

6416559[/snapback]

Denne rack-saken var jo litt interessant. Noen som har erfaring med denne eller lignende utstyr?

La merke til at overgangen 'rackenheten' -> 'pc' var firewire. Har ingen firewire innganger på hovedkortet eller som eget firewire kort, men la nettop merke til at lydkortet mitt (sb audigy [e400]) har en firewire inngang. Fungerer den som en vanlig firewire eller er det noe helt spesielt for annet lydutstyr?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...