Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router i 2.etg - jeg flytter ned i 1. Hva gjør jeg

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg flytter ned i "kjelleren" - mens router og tilkobling osv er i "hovedetasjen".

Så hvordan får jeg tilgang på nettet der nede? Vil helst unngå trådløst, å det å trekke kabel blir veldig mange meter. Vet ikke om de selger så lange en gang?

Er det mulig å få en router nede også? Slik at det holder med denne kabelen på 1,5 meter.

Leverandør er NGT - men de er jo håpløse på kunderservice.

- På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig å få en router nede også? Slik at det holder med denne kabelen på 1,5 meter.

6407163[/snapback]

hvis du ikke på liv og død skal bruke trådløs, så Biltema, er noe for deg.......

kjøper 100M CAT5, r45 pluger og tang......

Lenke til kommentar

Ville nok kjøpt hundre meter bulk kabel og plugger som no_viking_no sier ja.

Edit: Eller kjøpt nettverk via strømnett adaptere. Hvorvidt det funker smertefritt veit jeg ikke. Elendig hastighet også. Homeplug

Endret av BKB
Lenke til kommentar
Saken er den at jeg flytter ned i "kjelleren" - mens router og tilkobling osv er i "hovedetasjen".

Så hvordan får jeg tilgang på nettet der nede? Vil helst unngå trådløst, å det å trekke kabel blir veldig mange meter. Vet ikke om de selger så lange en gang?

6407163[/snapback]

Ville nok satt opp et aksesspunkt/ekstra ruter som du bare legger en kabel til fra hovedetasjen og ned. Du kan også prøve med en trådløs bro, da kan en ruter ta imot signaler fra den andre ruteren fra hovedetasjen og du kan koble deg på ruterens innebygde switch på den nye ruteren i i underetasjen som tar imot signaler. Du må da sjekke at ruteren har en innebygd switch når du kjøper den. Disse selges bla. på komplett.

Har satt opp noe lignende i et hus og da satt jeg opp to rutere, den ene som "gateway" og den andre som "ruter". Det har fungert fint i et år eller.no uten problemer. Ville anbefalt linksys rutere som jeg har god erfaring med.

Å legge en TP kabel hundre meter under "repeater" ville jeg ikke gjort. Så hvis du tenker på å legge en såpass lang kabel, så kan du bruke "repeatere" for å forsterke signalene på veien. Dette er veldig små enheter som bare har to tilkoblinger, en på hver side og bare viderefører signalene.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar
takk icebyte :) men hva koster denne kabelen på Biltema?

6407627[/snapback]

100 m. ART.NR. 23-584 298,00 kr

ellers, så er jeg litt uenig, CAT5 kabel skal takle 100m (333 ft) lengde uten problem...... skal du gå over det, anbefales å montere reapeter hver 75m.....

hvis du skal legge dette permanent, så burde du kanskje tenke på CAT6. men det er bare hvis du skal bruke Gigabit Ethernet.....

Lenke til kommentar
Normalt vil den fungere i mange år utendørs bare den ligger slik at den ikke blir konstant våt vil jeg tro.

Har du vurdert homeplug (via strømnettet)?  De leveres i 14Mbit og 85Mbit hastighet hvis jeg husker rett.  En ny versjon på 300Mbit kommer også snart  :cool:

6411949[/snapback]

TEST: Data over strømnettet kan erstatte eller supplere WLAN eller kablede nettverk. Holder de nye produktene mål?

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...C39EB9BE8B6DD53

Lenke til kommentar

En bør nok legge en STP (Shielded Twisted Pair) og ikke UTP (Unshielded Twisted Pair) kabel hvis den skal legges utendørs. STP gir litt mer beskyttelse på kabelen som definisjonen av STP sier.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar
Normalt vil den fungere i mange år utendørs bare den ligger slik at den ikke blir konstant våt vil jeg tro.

Har du vurdert homeplug (via strømnettet)?  De leveres i 14Mbit og 85Mbit hastighet hvis jeg husker rett.  En ny versjon på 300Mbit kommer også snart  :cool:

6411949[/snapback]

Har hatt en Cat 5 UTP tapet ned langs takrenna i 3 år nå, fungerer fint det. En kabel er jo selvfølgelig det raskeste alternativet hvis routeren skal stå oppe

Når det gjelder det originale spørsmålet: Hvis du har analogtelefon hjemme så skal routeren være koblet på den første telefonpluggen i huset. Hvis du fikser litt rundt på telefonkablene sånn at den første står nede hos deg så kan du bare koble på routeren der. Eventuelt kan du koble routeren der uansett, og miste koblinga når de andre tar en telefon.

Har du ISDN så skal du så vidt jeg vet kunne koble den inn hvor som helst, noe som gjør det enda lettere.

Hvis de andre så skal ha tilgang til internett så kan de kjøpe seg en basestasjon og kort :thumbup:

Endret av Wraith
Lenke til kommentar
En bør nok legge en STP (Shielded Twisted Pair) og ikke UTP (Unshielded Twisted Pair) kabel hvis den skal legges utendørs. STP gir litt mer beskyttelse på kabelen som definisjonen av STP sier.

6412215[/snapback]

Aiaiai.

STP er ikke å foretrekke da det vil gi deg jordingshodebry. Dessuten er STP for å beskytte mot forstyrrelser, ikke for å gjøre den mer egnet til utendør bruk.

Dersom trådløst er uaktelt, vil jeg anbefale trådstarter å kjøpe bulk-kabel som nevnt over (og glem CAT6, Cat5e holder i massevis, også for gigabit over denne avstanden). Bor hull i veggen og legg felksibelt rør langs veggen på utsiden. Trekk så kabel gjennom.

Holder kabelen tørr og beskyttet, pluss at du kan feste den på korrekt måte langs husveggen. I tillegg kan røret males og skjules langt bedre enn kabelen.

Viktige ting å huske på nå man trekker nettverkskabler:

- Ingen kraftige bøy

- Kabelen må ikke komme i klem (f.eks spikres til veggen, derfor bruker du rør...)

- Når pluggene skal monteres må det ikke avisoleres mer enn 1cm

Alternativt kan du, som noen har nevnt over, benytte trådløst nettverk. Enten med to aksesspunkt som icebyte sier, eller bare ha maskinen som en ordinær klient.

Hastigheten er langt over det linja di er på og du får som regel bare 1-3ms ekstra latency ('ping'). Trådløst innebærer mindre herværk, tar mindre tid og kan fort bli billigere.

Lenke til kommentar
Takker for mange fine svar og muligheter!

Det er tlf-utgang nede... kunne alt løst seg om jeg hadde en router nede også? Hadde det funket?

6426693[/snapback]

Dersom det er samme trådpar som går til sentralen (mao. samme telefonlinje/dsl linje) både oppe og nede, vil du kunne flytte modem og router ned. Du kan ikke kjøre to dsl modem på samme linje nei, så dersom du må ha linje både oppe og nede vil det beste være å trekke vanlig nettverkskabel.

Lenke til kommentar

jeg har testa lenge på kabel med profesjonel tester (slik Kat5e tester til 80 000kr) satte i plugger i vær ende på en 95m kabel og den gikk igjenom på alle punkter. den fikk ikke tap på det strekke. testet også med en på 200m og den feilet på tap på noen Hz spekter, så det funket ikke. men alt opp til 100m funker så lenge termineringene blir gjort ordentlig. men man klarer ikke å få igjenom en kort kabel vis man er slurvete når man terminerer. Tvinder opp kabelen for mye i pluggene og vegg boksene. og husk vis man skal legge opp i hus, vær forsiktig med kabelen. greit nokk at den funker etter på men problemene kan komme ettervært. Kat5e kabel skal egentlig ikke henges opp med stifter eller TC plugger, det skal være kanaler overalt. men ingen legger opp kanaler privat, men bruk store nokk tc og pass på at kabelen ikke får skarpe knekker og i klem av tc'ene.

og når dere borrer hull i tak å vegger. pass på å ikke kutte kabler i veggen. og når dere drar igjenom ikke dra hard, vis den henger gå å sjekk at det ikke er krøll på andre siden av veggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...