Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fikk "bluescreen" men hva innebærer problemet?

Anbefalte innlegg

Igår fikk jeg pluttselig en såkalt "bluescreen"

Startet maskinen på nytt med en gang, fikk valget mellom Sikkerhetesmodus,Siste fungerende oppstart,eller Windows på vanlig måte.

Prøvde samtlige, men hver gang så kom det bare svart skjerm med en blinkende strek oppi venstre hjørnet.

Så jeg gav til slutt opp, tok ut alle ledninger av pc'en å lot den stå avkoblet til nå i dag. Da pluttselig kom jeg inn igjen i XP.

Men etter ca 10 min kom denne "bluescreenen" igjen. Fikk da notert ned hva som stod :

KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR

"Bios-Minnet, Som ex Caching,Shadowing" (utdrag)

Jeg mistenkte med en gang at det hadde noe med at jeg hadde installert 3-4 programmer fra Stardock, hvor jeg kan forandre de vanlige ikonene i Windows +++.

Men samtidig så har jeg fått meg ny LCD'skjerm fra Samsung. Der installerte jeg også masse programvare som fulgte med (drivere blant annet)

Jeg bruker nå min gamle CRT-skjerm, å det fungerer utmerket.

Kan det ha med programvaren til LCD'skjermen? Jeg tenkte med en gang at det var dette fra Stardock programmene.

Noen som vet? Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så mange blant oss som forstår blåskjermer. Den Microsoft siden du viste til har jo en forklaring på den hexadesimale koden. Hva slags hexadesimal kode fikk du da? Kan du notere deg den neste gang det skjer?

Selve feilmeldingen KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR kan visst ha mange forskjellige hexadesimale verdier. Den som stod nevnt på Microsoft siden du viste til klaffer den 100 % med den du fikk, eller har den andre bokstaver og nummer kombinasjoner?

Et lite Google søk gir følgende treff

Selve den svarte skjermen som du opplever med en liten blinkende strek kan jeg ha en slags forklaring på. Det kan skyldes at din hardware ikke er i stand til å kommunisere med operativssystemet slik det er satt opp.

Jeg har selv sett en maskin som er frisk og fin i oppførselen alltid. Men når den skal slåes av kommer alltid dette skjermbilde opp. Da er det kun tvang som nytter for å stenge den, eller reboot'e den. Kan hende det finnes en innstilling i BIOS som kan rette dette, men det vet jeg ikke.

Jeg kan ikke gi deg noe godt svar på det med blåskjermen, annet enn at du leter på google etter noen gode tips. Kan hende du er heldig og får svar fra noen som kan gi et bedre svar om du er tålmodig.

Om du gir helt opp kan det kanskje hjelpe å betale seg til et ordentlig svar.

http://www.experts-exchange.com

er et forum som ser ut til å ha et ganske bra kunnskapsnivå. Det forumet har også en "arbeide deg opp poeng metode" som gjør at du kan hjelpe andre lenge nok til at du får tildelt poeng nok til å legge inn spørsmål selv. Søkefunksjonen ser ut til å være en fullstendig betalingsløsning, uansett hvor mange poeng du har. Altså en abonnementsordning. Men å spørre spørsmål på nytt kan betales med opptjente poeng faktisk.

Jeg liker godt forumet på HW.no nettverket, men en del ganger ser det ut til at spørsmål forblir ubesvart. Det er jo litt synd egentlig.

Google kan ofte gi deg utfordringen med at du må lete ganske lenge for å finne "kremsvarene".

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar G!

Jeg noterte ned det meste når jeg fikk "bluscreen'en". Men er ikke helt sikker på om jeg fikk med meg alle tallene osv.

Uansett så googlet jeg i går, fant ganske mange tvetydige svar.

Ene var en som hadde en bærbar pc som hadde fått denne KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR meldingen.

Da mente flertallet at det ville si at hardisken var på sine siste dager/timer alt etter som, å at det måtte gjøres backup av disken så fort som mulig.

Men nå har jeg så og si bare Windows på "C:" men fikk heldigvis kopiert over Mine dokumenter på min eksterne disk.

Ellers så mistenker jeg at feilen har med at jeg brukte dette programmet som kan "personliggjøre" Windowsikonene i XP. Jeg både forstørret de ala Windows Vista osv. Har ikke for vane å bruke slike programmer, men det var etter dette problemet oppstod.

Jeg koblet det da med en gang med at det hadde sin årsak med dette programmet.

Nå har jeg hatt pc'en på gjennom hele natten, uten at "bluscreen'en" har dukket opp igjen - så får vi se om den i det hele tatt kommer tilbake, noe jeg virkelig håper ikke skjer.

- Takk for hjelp og god helg :)

Lenke til kommentar

Blåskjermer eller på engelsk: Bluescreen of death, er ofte vanskelige å tolke. Derfor er hexadesimal verdien viktig hvis du virkelig skal ta tak i det. Det er mye synsing, og det kan godt hende at for en sitt vedkommende var det harddisken som var et problem, men for deg så kan det være noe annet. Det blir som å famle etter noe i mørket. Microsoft som har konstruert blåskjermer burde vite best, men så lager de ikke alltid særlig brukervennlige løsninger. Blåskjermer har fått mye pepper for dårlig brukervennlighet.

1. En annen ting du kan sjekke nå siden du har en av og til oppegående PC er noe som på engelsk Windows XP kalles "Event viewer". Du klikker på Start-knappen, så høyreklikker du på "My Computer" (norsk: Min Datamaskin), her velger du så "Manage" i den høyreklikkmenyen du fikk opp. Da ser du "Event Viewer" et sted i programvinduet som dukker opp. Den har på en liknende måte noen litt vanskelige feilmeldinger å skulle tolke. Ofte kreves det et tilsvarende besøk hos Microsoft's webside for å finne mulige svar og løsninger. Du vil også se at samme feil kan dukke opp flere ganger med jevne mellomrom, for det vil si at den fungerer som en liste som vokser seg lengre og lengre.

2. Hvis du har mistanke om at noen av dine systemfiler kan ha tatt skade. Det kan være flere årsaker til slikt. Så finnes det en litt spesiell ting du kan foreta deg.

Da bør du har Windows installasjons CD'en tilgjengelig. Slik frisker du opp systemfiler som har tatt skade, og så enkelt lyder det:

"Skriv SFC i Start ---> Run (norsk: Kjør) ---> i tekst feltet. Og la SFC skanne PC'en din og erstatte viktige systemfiler"

Etter at du har skrevet inn SFC trykker du enten på Enter-tasten eller på OK for å sette i gang kommandoen. Følg så instruksjonene på skjermen nøye.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ganske mange måneder siden jeg selv hadde bruk for å kjøre SFC. Husker ikke helt forløpet lenger. Mener å huske at du trenger tålmodighet. Eventuellt tålmodighet i kombinasjon med en mulig nødvendig restart. Kan hende en restart gjør at programmet fortsetter operasjonene sine under neste Windows oppstart.

Kan hende programmet trenger restarten for å få lov til å erstatte systemfilene. Systemfilene er som kjent beskyttet mot sletting og slikt så lenge beskyttelsen er aktivert. Det er nok derfor det ofte anbefales å gå inn i Safe Mode når du selv har behov for manuellt å fjerne noe for godt fra systemet. Sletting i Safe Mode på manuellt vis anbefaler jeg ikke uten du vet hva som skjer med systemet etter slike register/filfjerning.

DRISTIG:

Du kan jo f. eks. finne ut om filbeskyttelsen ved å ta backup av en enkelt systemfil. Prøv å slette denne, og en del sekunder etter vil du mest sannsynlig se at filen gjenoppstår "fra de døde". :!: Forutsatt at du kjører i Normal windows modus. Denne gjenopplivningsfunksjonen gjelder selvsagt kun for utvalgte filer / kataloger i en Windows installasjon, og vil ikke gjelde vanlige filer som du selv lager.

PS! Får håpe hvis du tar sjansen på den dristige testen jeg beskrev, at du ikke velger en nødvendig systemfil som får systemet ditt til å krasje. Det er mulig den er i stand til å fikse det ved neste oppstart i såfall. Kanskje den er lastet i minne, og at det ikke gjør skade, men det er litt utover det jeg har greie på om Windows.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...