Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette hostname på ip til router?

Anbefalte innlegg

Har en server som kjører på 192.168.x.x. Dette er ip-en jeg bruker for å komme på ftp på denne linuxserveren. Spørsmålet mitt er så om jeg kan (seff innenfor mitt eget nettverk) sette et "hostname" på denne ip-en, slik at jeg kan skrive i feks explorers adressefelt "ftp://<hostname>" i stedet for "ftp://192.168.x.x." ?? Er dette mulig?

Domenet er forøvrig andre.net og Serveren heter Server. Da blir vel hele navnet Server.andre.net eller noe ?? Jeg har prøvd å skrive inn ftp://andre.net og sånne ting men får det (naturligvis sier sikkert dere) ikke til. Jeg er ny på alt dette og har nettopp satt opp linuxserveren med ftp client. som sagt så fungerer det fint med ftp på ip, men vil gjerne bruke host name sånn at det er lettere for andre (på intranettet) ok logge seg på... Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

På forhånd takk :)

EDIT: Er det bare mulig å få hostname om man er registrert med et domene på nettet? Selv om jeg bare skal ha det internt?

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange måter du kan gjøre dette på. Om du har en intern DNS server legger du bare inn det der. Mest trolige har du ikke det, da bare legger du navnet du vil bruke i hosts fila på maskina di. Du finner den som %SystemRoot%\system32\drivers\etc\hosts

På en *nix maskin legger du det inn i /etc/hosts

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Eller du kan sette opp en lokal DNS server med bind ettersom du kjører linux/unix :) Skal du sette opp en dns server som skal fungere med domenenavn på nett, bør du bruke en maskin med ekstern IP.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar

Ok da prøver jeg noe av det. Men om jeg vil installere noe (apt-get) hvordan vet jeg hva som finnes? om dere skjønner.. Liksom jeg installerte proftpd (en venn veiledet meg), og hvordan kunne jeg ha funnet ut at det var noe som het det? Finnes det ei side på internett hvor jeg kan browse igjennom alt dette på en windows maskin, for så å installere det på linuxboksen etterpå? At jeg vet hva det heter liksom...

Når jeg skriver host på linuxboksen, så kommer "Server" opp; det er det jeg har satt. Når jeg går inn i /etc/hosts fila, står den definert som Server.

Hvordan installerer jeg DNS på serveren?

Lenke til kommentar
Ok da prøver jeg noe av det. Men om jeg vil installere noe (apt-get) hvordan vet jeg hva som finnes? om dere skjønner.. Liksom jeg installerte proftpd (en venn veiledet meg), og hvordan kunne jeg ha funnet ut at det var noe som het det? Finnes det ei side på internett hvor jeg kan browse igjennom alt dette på en windows maskin, for så å installere det på linuxboksen etterpå? At jeg vet hva det heter liksom...

Når jeg skriver host på linuxboksen, så kommer "Server" opp; det er det jeg har satt. Når jeg går inn i /etc/hosts fila, står den definert som Server.

Hvordan installerer jeg DNS på serveren?

6407799[/snapback]

Det du kunne gjort for å finne proftpd er å søke gjennom pakkene ved å bruke "apt-cache search (pakkenavn)". Skriv: man apt (på kommandolinjen) for å lese mer om dette. Du kan også søke etter pakker her: http://www1.apt-get.org/search.php

DNS kan være litt krevende å sette opp hvis du ikke har gjort dette før (hvis du skal installere fra kommandolinjen), anbefaler at du leser denne enkle innføringen først:

http://www.tnldp.org/index.php/DNS_-_En_Enkel_Innføring

Det du gjør er å installere bind (berkley internet name domain system) og deretter konfigurerer bind eller dns ved å sette opp de sonene du trenger. Så tester du og antakeligvis feilsøker litt før den er oppe og går. En del av dette er forklart i linken ovenfor.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar

Gjør det enkelt for deg selv. Redigér hosts-fila som forklart over.

Når du driver på internnettet og fra én PC så er BIND å skyte over mål. Men hvis du har fem timer til overs, så værsågod.

Det er flott at du tar sikkerhet på alvor og holder serverens interne IP-adresse hemmelig.

NB. Det er på klienten (Windows-maskina) du skal redigere hosts-fila.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...