Rupal Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Har et lite spørsmål som angår utskriving av dato og tid. Trenger blant annet dette til f.eks når jeg skal lagre et innlegg i gjesteboka med dato og tid, og for f.eks vise dato & tid på framsida av hjemmesida. Jeg har tidligere bare brukt : <%= new java.util.Date()%> Dette er i og for seg greit, men dette gir ut "unødvendig" info i tillegg: Thu Jun 29 17:14:07 CEST 2006 F.eks vil jeg ha fjerna "CEST". Hvordan kan jeg gjøre dette? Vet at det finnes en måte å skille strings fra hverandre og kan konkatenere forskjellige strings. Kan dette på en eller annen måte brukes? Si fra hvis noen har peil på dette Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Kanskje java.text.DateFormat kan være til hjelp? Edit: fjernet quoten. Endret 30. juni 2006 av balletryne Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 java.text.SimpleDateFormat er veldig enkel å bruke. Du bare oppretter et nytt objekt av SimpleDateFormat, og spesifiserer i opprettelsen hvordan du vil formatere datoen. SimpleDateFormat sdfDato = new SimpleDateFormat("yyyy-MM-dd"); String formatertDato = sdfDato.format(new Date()); Overstående kode vil gi ut noe slik: "2006-07-04" Lenke til kommentar
Rupal Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 java.text.SimpleDateFormat er veldig enkel å bruke.Du bare oppretter et nytt objekt av SimpleDateFormat, og spesifiserer i opprettelsen hvordan du vil formatere datoen. SimpleDateFormat sdfDato = new SimpleDateFormat("yyyy-MM-dd"); String formatertDato = sdfDato.format(new Date()); Overstående kode vil gi ut noe slik: "2006-07-04" 6433885[/snapback] Takk for hjelpen. Fikk dog en feilmeldig med den overstående koden om at type Date var ambiguous, selv om jeg hadde importer "java.util.*". Jeg endret new Date() til "new java.util.Date()" og da funka det Andre som skal prøve på dette, og i tillegg vil ha tid o.l, kan ta en titt på java api - SimpleDateFormat for bokstavkoder i tillegg til y,M,d osv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå