Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste middel for å bedre og hindre matt rød lakk

Anbefalte innlegg

Vart stolt eier av en liten toyota corolla 1,3 xli 94 modell 3 dørs som bare har rullet 140 000km. Men den er rød og litt falmen i lakken, ellers ingen betydelige feil som jeg ikke kan fikse selv. Men så var det lakk, har stort sett ikke brydd meg mye om å polere biler og utsene har aldri vært noe å skryte av på foregående biler, så trenger litt hjelp, hører noen som skryter av autoglym. Og hvilken avfetting er best for å helst ikke fjerne poleringen? Blir vel å polere den mange ganger i sommer for å få lakken til å vare og holde fargen skikkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Vask

2. Tørking

3. Rubbing med maskin

4. Voksing

5. Flikking

Voila, "ny" lakk.

6406918[/snapback]

Gejnta dette to til tre ganger i sommer, for at det skal holde seg bra. (Untatt pkt 3 :-) )

Har funnet ut at rød bil er mye jobbing, som regel er edn rosa igjen når våren kommer. KJøpte sølvgrå bil i forrige uke, får se hvordan det går...

Lenke til kommentar

Er ikke så ille har 4 plasser på taket det er litt matt i lakken, ska jobbe litt med det og polere hele bilen skikkelig en rekke ganger i sommer. Få tak i litt rød lakk å legge i steinsprang å ellers lakkskader som er rundt om kring. Noen som veit om brae plasser å finne brukt styling, funnet en side med ny styling men blir i dyreste laget. Kansje ringe litt rundt på huggerier å høre, sku hatt litt forsjellig stæsj :)

Lenke til kommentar
Bah, er ikke nødvendig å polere så ofte. 2 ganger i året holder lenge.

6414112[/snapback]

For en "normal" farge, ja. Men røde biler har en tendens til å miste fargen mye kjappere enn andre, særlig hvis de ikke er helt godt behandlet i utgangspunktet.

Apropos proffer, mener å huske det er en som har annonsert med ca. 1500,- her i byen, mer om det er mye riper, spesielt matt lakk osv. Jeg synes egentlig det er greit å gjøre det selv, oppdager mye med bilen som du kanskje ikke ser ellers...

Lenke til kommentar

Rød og blå basefarge er absolutt verst. Disse falmes utrolig raskt når det først har begynt. For en skikkelig falmet rød bil er det ikke annet håp enn å omlakkere. Du kan få fargen fint opp igjen med lakkrens, men etter et par-tre avfettinger igjen kan du risikere at den blir nærmest hvit igjen.

Avhengig av tilstanden på din bil så er det vanskelig å si hva du burde gjøre. Hvis ikke falminga er så "fremtreden" så er det ikke dumt å koste på seg en proff lakkrens med maskin. Det gjør underverker. Dersom det i tillegg legges på et lag hardvoks, vil resultatet holde seg betraktelig lengre.

Prismessig sett så tar jeg 1500,- for en slik jobb, og det ligger i sjiktet på 1500-2000 rundt om i landet ser jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...