Gå til innhold

En ulykke kommer aldri alene.Kan objektivet funke?

Anbefalte innlegg

Bruker til vanlig en bag når jeg er ute, der pleier jeg å ha med fotoutstyret.

Mens jeg gikk på bussen røk den ene hengerenj på baggen, med det resultat at kamera med objektiv gikk rett i bussgulvet.

Jeg trøster meg med to ting; 18-70 og 70-200'en har ingen skader, og D2h'en tålte det. Her kommer det morsome (galgehumor for min del). 50mm 1,8 tålte det ikke.

Dette bildet viser objektivet nå. Linse foran og filter ble knust (se neste bilde)

post-24104-1151591152_thumb.jpg

Objektivet sin motor fungerer enda og resultatet med bilder er noe slikt:

kan objektivet enda brukes, eller burde jeg kaste det?

post-24104-1151591195_thumb.jpg Glasset

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville i alle fall brukt UV-filter på den i fremtiden. Du kan jo også bruke den til fremtidige eksperimenter.

Hvilken bag var det hadde? Dette er jo skandaløst. Har aldri opplevd noe slik.

6406428[/snapback]

camel bag. Jeg burde ha visst at det kunne skje, men skit happens.

Skal prøve å fjerne det gamle uv filteret, og sette på nytt.

Uansett så skal den baggen hives, og så kjøper jeg meg to nye i ferien. En for foto, og for vanlig ting.

Jeg trøster meg med at "bare" 600 kr gikk "tapt", ikke mer.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke gjøre noe som helst. Filter gjør bare det objektivet dårligere. Jeg ville aldri brukt filter på min 50/1,8. Da eliminerer du jo den innebygde solblenderen. Dagens glass tåler en del, og det sitter ganske langt inni objektivet. Glem hele greien, og bruk objektivet slik det er nå.

Tipper du er lettet nå.

Lenke til kommentar
er egentlig det, selv om det er "bare" 600 kr, så var det veldig praktisk til portrett og det var en smule irriterende å knuse det.

6407047[/snapback]

Nei det er nok ikke noe linse som er ødelagt, da ville du garantert se forskjell på bildene. Husk på at et objektiv er en samensetning av en lang rekke linser som er i perfekt balanse med hverandre. Man kan ikke bare fjerne en av dem å alikevel få brukbare resultater.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...