Gå til innhold

Fått meg parabol - finner ikke ene satelitten

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått opp min nye parabol (som det selvfølgelig ikke fulgte med bruksanvisning på, takk for den utrfordringen) - og nå er problemet at jeg ikke får inn thor. - Bare sirius. Har prøvd å stille om hele parabolen, hodene osv... men hva kan være galt? Må jeg vente på viasat- kortet?

Det er første gang jeg setter opp en parabol og lurer derfor på hva jeg gjør galt... ? Har viasat btw...

kan det være at jeg har koblet feil hode på feil "in" på rcptateetterrelannet kontrollere? Er det noe forskjell om hodet til venstre er A og høyre er B, eller omvendt?

Any ideas? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at du må ha sirius på rett hode, altså hode som ligger til høyre når du står rett bak parabolen.

Først vil jeg si at det er utrolig viktig at parabolfestet er satt helt rett på husveggen, her kan du bruke lodd for å sjekke.

Deretter må du sette sammen parabolen riktig med tanke på festene til hodene etc. Det er fort gjordt å sette en brakett feil vei på noen parabol typer, og da kan du lete til du blir blå med å få bra mottak.

Når du søker så beveg parabolen med sakte bevegelser. Du kan bruke signalene på tven (innstillingsskjermen du har på et av bildet), men da er det viktig at DU har tilgang til tv skjermen. Ikke bruk rope metoden fordi som oftest når du har fått signal så har du bevegt skåla vekk.

Personlig bruker jeg en bærbar pc som er satt opp i det trådløse nettverket når jeg skal stille inn ved å koble meg inn på boksen. Har da en dreambox. Dette er uaktuelt i ditt tilfelle siden du har en Viasat tuner.

Kjøp gjerne en satelitt beeper til å grovinnstille med, fåes kjøpt på Biltema, Claes og der hvor de selger parabol utstyr. Du kan jo spørre di nforhandler også.

Når det gjelder innstillingene må du først grovinnstille til du får signal på Sirius. Deretter stiller du videre til signalene er høyest mulig. Når du har fått signal på Sirius vil du også få signal på Thor når alt er riktig satt opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm.. Hadde Viasat før, nå har jeg tatt vekk den gamle Viasat dekoderen (Strong SRT 8700), og koblet opp den nye (Canal Digital CDC 7000 ST). Får ikke inn noe signal uansett hvordan jeg vrir parabolantennen. Ligger på 5 - 9 % hele tiden. Har vrid LNB hodet til ca 20-21 grader minus som skulle stemme her rett nord for Oslo.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Jeg ringte en kompis som har satfinder. Vi krabba opp på taket, og vridde tallerknen til vi fikk signal. Så finjusterte vi gradvis til det var helt på topp. Men da vi gikk inn og så på menyen på mottakeren så var det fortsatt ingen signal. Det viste seg at vi hadde funnet Sirius/Arab2 satelitten, og ikke Thor. Vi gikk opp igjen og fant etter hvert Thor, og nå ligger kvaliteten på 70-80 % stabilt. :thumbup: Måtte la mottakeren stå på TV2 en halvtimes tid, så hadde jeg alle kanalene, pluss alle kanalene jeg ikke skulle ha.. hehe. De jeg ikke skal ha blir vist borte etter et par uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...