sluffy Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg er på jakt etter en eller annen form for synth jeg kan leke meg med, uten å måtte koble til datamaskin. Jeg har fint lite peiling på synther, eneste er at jeg har prøvd et par, og synes det er sinnsykt gøy. Jeg vil ha sånn jeg kan skru på og greier, sånn at lyden endrer seg. Noen som vet hvor jeg kan få tak i slikt, hva jeg bør kjøpe, og en fornuftig prisklasse for en nybegynner som ikke kommer til å være i nærheten av å bli god? Gjør absolutt ingenting om den er brukt. Lenke til kommentar
qlubber Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Ta f.eks. en titt på Procom sin hjemmeside. Her selger de synther og har også et bruktmarked. Knottene som jeg tror du mener for å "skru" lyden, kalles frekvens og resonans og finnes på fleste synther i dag. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Knottene er vel egentlig alt mulig, tipper jeg. Jeg har prøvd både nye og gamle instrument, og på det gamle var det veldig mange flere fancy knotter og lignende. På det nye var det knapper Du har ikke noe idé om hva jeg trenger av utstyr bare for å leke meg litt? Lenke til kommentar
qlubber Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Du kommer med litt få opplysninger om hva du er ute etter. Hvis hensikten er å lære å spille piano trenger du ikke bruke så mye penger på dette. Men du har uansett noen ting å tenke på; skal du ha veide tangenter (dette gir mer en følelse av å spille på ekte piano), skal synthen være polyfonisk (lyd fra flere tangenter samtidig), skal den senere tilkobles PC (MIDI eller usb).? Selv har jeg bl.a. en Roland Juno 106 (gammel synth) som er dritkul å skru på. Kan lage superfete basser f.eks., men den er ikke polyfonisk da... Jeg vil anbefale at du ringer til Procom og spør dem. De har peiling og er veldig hjelpsomme... Endret 29. juni 2006 av qlubber Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 POlyfonisk synth er jo absolutt å anbefale da man faktisk kan annvende disse synthene til forskjellige tin i større grad en ikke polyfoniske. Det å kunne spille på flere tangenter samtidig er gøy og nødvendig. Jeg vet bare om en gøyal synth som jeg selv aldri har prøvd. Men den koster 30 000 NOK hvilket sikkert er for dyrt for en nybegynner Men den har uanset mange deilige knotter å skru på. Og man kan lage mange kule lyder. Alt fra "sci-fi"-lyder til heftige bass-lyder. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 (endret) Jeg spilte keyboard for en del år siden, det er ikke dette (eller å spille piano) jeg vil. Det jeg er interessert i er å lage alle mulige fancye lyder, og spille med dem. Det er vanskelig å komme med så mye informasjon, da jeg ikke har peiling. Har et keyboard her, men der er det bare forhåndsprogrammerte lyder, jeg vil ha mulighet til å "lage" disse selv, og hive på effekter og styr etter behov. Håper det kunne hjelpe noen å hjelpe meg videre. Redigere for å svare på litt spørsmål. Jeg trenger ikke veide tangenter, men trykkfølsomme er kanskje greit. Tilkobling til PC er sikkert greit å ha mulighet til, da gjerne med USB, så slipper jeg å styre med MIDI på bærbar PC. Jeg vet ikke helt om jeg skjønte dette med polyfoniske-greier. Hvis den ikke er polyfonisk, kan jeg da ikke ta en akkord? Endret 29. juni 2006 av sluffy Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Novation x-station ser glimrende ut. Vurderer å kjøpe en sånn Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Hvis synthen ikke er polyfonisk kan du ikke ta akkorder med det, riktig. Lenke til kommentar
qlubber Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Jeg ville tro at du burde kikke etter en synth med innebygd sampler. Da kan du kjøpe lyder til synthen og få mer skreddersydd lydbibliotek til synthen. Alternativt kjøpt et dumt keyboard (uten lyder) og koblet en ekstern sampler til denne... Endret 4. juli 2006 av qlubber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå