Gå til innhold

Hvorfor bruker DJs vinyl?


tørrfisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vinyl er mye fetere, og mye lettere å jobbe med.

 

1. Joda, CD-spillere "kan" scratche osv, men det blir aldri helt det samme.

2. Mesteparten av ny musikk (som ikke er norsk listepop) lanseres på vinyl lenge før det kommer på CD.

3. Selv om man har både CD-singler og vinyl-album er sjansene for å plukke feil vinylplate langt mindre enn å velge feil spor på en CD i ei mørk DJ-bu.

4. Man har påskuddet om at "jeg har bare platespillere" når en fjortisberte kommer med en brent CD og sier "sett på nr 7!".

5. Vinyl er retro, og mange syns retro er fett.

6. Folk spør ikke om de kan brenne platene dine.

7. Folk gidder ikke å "låne" dem heller.

8. Selv om f.eks. Pioneer har laget spillere med sånn ruglete kant som det er på tallerkenen til f.eks. 1210, er det lite som slår presisjonen til platespillere når det gjelder å synce beaten. Pitch bend funker ikke alltid prima. På CD-spillerne mine kan jeg synce på 20-30 sek, på 1210 går det sjeldent mer enn 10 sek.

9. Vinyl har ingen lag slik CD har når det gjelder dårlige plater. Når man setter nåla på / slipper plata, så spiller den. Den spinner ikke opp, bremser, spinner opp, bremser, lager rare lyder og blinker "error", skipper til neste spor osv.

10. At lydkvaliteten er bedre er vel i beste fall en diskutabel påstand. At den er annerledes er definitivt fakta. Stereosepareringen minsker ofte på de lavere frekvensene, på grunn av måten vinylplatene fungerer / er kuttet på. Dette gir en ganske fet sound som ofte passer godt i klubber som kjører mono sub, mye sub, eller bare generelt dårlig PA.

 

Ti kjappe grunner fra en som snurret mye plater før :--)

Lenke til kommentar
4. Man har påskuddet om at "jeg har bare platespillere" når en fjortisberte kommer med en brent CD og sier "sett på nr 7!".

6404123[/snapback]

 

Det er vel den viktigste eller hva?

6405050[/snapback]

Du aner ikke hvor greit det er å ha en teit unskyldning innimellom. Enkelte klarer bare ikke å gi seg når det er noe de vil.

 

Redigert:

3lw00d: Man spiller da ikke bare hjemme hos seg selv. Er man DJ og har brukt masse penger på utstyr, tar man gjerne spillejobber for å tjene inn igjen litt.

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
snip

6404123[/snapback]

 

 

Flott å høre argumenter fra en ordentlig dj! :thumbup:

"Mp3 scratching" er ganske fattig ja, og vil nok aldri ha fleksibiliteten og troverdigheten til vinyl.

 

Her er flere grunner jeg har kommet frem til, si fra viss du er uenig eller ikke;

Man kan starte hvor man vil på platen veldig lett, også er jo showet ganske viktig, hadde ikke blitt helt det samme å sitte å trykke på neste spor på en cd-spiller. :p

Lenke til kommentar
Vinyl er mye fetere, og mye lettere å jobbe med.

 

1. Joda, CD-spillere "kan" scratche osv, men det blir aldri helt det samme.

2. Mesteparten av ny musikk (som ikke er norsk listepop) lanseres på vinyl lenge før det kommer på CD.

3. Selv om man har både CD-singler og vinyl-album er sjansene for å plukke feil vinylplate langt mindre enn å velge feil spor på en CD i ei mørk DJ-bu.

4. Man har påskuddet om at "jeg har bare platespillere" når en fjortisberte kommer med en brent CD og sier "sett på nr 7!".

5. Vinyl er retro, og mange syns retro er fett.

6. Folk spør ikke om de kan brenne platene dine.

7. Folk gidder ikke å "låne" dem heller.

8. Selv om f.eks. Pioneer har laget spillere med sånn ruglete kant som det er på tallerkenen til f.eks. 1210, er det lite som slår presisjonen til platespillere når det gjelder å synce beaten. Pitch bend funker ikke alltid prima. På CD-spillerne mine kan jeg synce på 20-30 sek, på 1210 går det sjeldent mer enn 10 sek.

9. Vinyl har ingen lag slik CD har når det gjelder dårlige plater. Når man setter nåla på / slipper plata, så spiller den. Den spinner ikke opp, bremser, spinner opp, bremser, lager rare lyder og blinker "error", skipper til neste spor osv.

10. At lydkvaliteten er bedre er vel i beste fall en diskutabel påstand. At den er annerledes er definitivt fakta. Stereosepareringen minsker ofte på de lavere frekvensene, på grunn av måten vinylplatene fungerer / er kuttet på. Dette gir en ganske fet sound som ofte passer godt i klubber som kjører mono sub, mye sub, eller bare generelt dårlig PA.

 

Ti kjappe grunner fra en som snurret mye plater før :--)

6404123[/snapback]

My hero ... så mye korrekt informasjon er det sjelden jeg hører om sånt.

 

/hug

Lenke til kommentar

Vinylplater har jo bedre diskant enn cder. En ulempe med det er jo at vinylplatene blir slitt etter å ha blitt brukt lenge og da forsvinner den fine skarpe diskant-lyden fra dem. Leste faktisk om en fyr som støpte "vinyl"plater i sjokolade! Det ble ganske ok lyd fra dem, men ble jo slitt med en gang da.. Men lyd ble det! :lol: Artig!

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Veldig mye sannhet fra bfisk...

 

Dette er kanskje en litt subjektiv mening (og off-topic), men når det gjelder å kjøpe album så er det også mer interessant på vinyl, av den enkle grunn at man (i vertfall jeg) får et bedre inntrykk av selve konseptet til musikken ut i fra bildene på det store coveret+sleeves på innsiden osv.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

Husker det var en bra platesjappe i Oslo før, over Ljudia. HS Records kalte de seg. Handla mye der. Men de la desverre ned. Fikk kjøpt over 30 singler for under 1000 spenn der på opphørsalget da :)

 

Ellers vet jeg fetespor.no (ellerno) har en del vinyl. Men litt for spesiell musikk for min smak der. Så det går mest i å bestille fra utlandet.

 

Jeg har flyttet til utlandet og det er derfor lenge siden jeg har vært hjemme for å snurre plater. Men husker at juno.co.uk har mye bra, for a start :)

 

Av labels jeg personlig liker, er spesielt defected.com. Har mye stilige plater derfor. Men det er jo smak og behag, igjen da.

 

(Og når dere ikke finner det dere leter etter: det var fordi de ble utsolgt et halv år før det kom på VG-lista... Selv om riktignok kommer pop ofte først på cd, mens musikk fra club/house/trance/younameit ofte slippes på vinyl først.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...