applemania Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Har nå valgt å ta meg et friår etter endt VGS av personlige grunner, men vil gjerne studere psykologi når året er omme. Jeg har hørt at en må ta noen kurs eller lignende før en i det hele tatt kan starte med studiet, stemmer dette? Og hvordan søker man, jeg skjønner ingenting på de nettsidene jeg har besøkt. Nå har jeg ingen rådgiver å gå til siden jeg ikke går på VGS lenger, så hadde håpet på noen svar her. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Har nå valgt å ta meg et friår etter endt VGS av personlige grunner, men vil gjerne studere psykologi når året er omme. Jeg har hørt at en må ta noen kurs eller lignende før en i det hele tatt kan starte med studiet, stemmer dette? Og hvordan søker man, jeg skjønner ingenting på de nettsidene jeg har besøkt. Nå har jeg ingen rådgiver å gå til siden jeg ikke går på VGS lenger, så hadde håpet på noen svar her. 6403340[/snapback] Jeg regner med at du mener at du ønsker å studere profesjonsstudiet? Søknadsprosedyren har fram til nå vært at du tas opp på bakgrunn av karakterer på lærestedets introduksjonsstudium i psykologi (ettårig studium). Meg bekjent så er UiO i ferd med å endre dette, slik at alle søknader skal gå gjennom Samordna opptak, der søkerne altså rangeres på bakgrunn av karakterene fra videregående skole. Søkerne tas da direkte opp til cand.psychol. Ellers så kommer visst UiB til å fortsette med totrinnsopptak (introduksjonsstudium --> cand.psychol.). Ta kontakt med lærestedet du ønsker å studere ved. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Du kan ta ex.phil som brevkurs. Da frigjør du noen timer første semester Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Du kan ta ex.phil som brevkurs. Da frigjør du noen timer første semester 6405924[/snapback] De timene må uansett fylles med andre fag, om man skal få fullt lån. (Om jeg har tolket regelverket riktig.) Lenke til kommentar
safsent Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Du må hvertfall ha ex.phil første semester, om du også må ha ex.fac er jeg usikker på.. Sikkert noen der ute som vet det. Du søker på psykologi grunnfag via Samordna Opptak sine nettsider. Samordna Opptak Ellers får jeg vel bare si lykke til, mye spennende innenfor psykologien:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå