Gå til innhold

krystallen på en Athlon xp2000 er hvor?

fjeld

Anbefalte innlegg

Prøver å reklamere på en cpu til Psdata.

Her er svaret eg fikk av dei.

"Dersom det er fysisk skade på cpu, er det utenfor garanti. Sjekk

krystallen om det er noen skader på denne."

Men hvor er Krystallen på prossesoren?.

Det er komt ei lita boble på cpu ca 5mm under Gpu,mest sannsynlig pga varme siden det kom ei svi lukt,men er det på Krystallen?.

Kjøleribba og vifta var skikkelig på,og Cpu blei kjørt i defaulth.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den boblen du snakket om er nok helt normalt.. det er det på de fleste cpuer..

MEN jeg kan ikke skjønne hvordan den ble plassert 5mm under GPU! GPU er prosessoren på skjermkortet ditt det... "Graphics prosessor unit" :smile:

Det PSdata kaller "krystallen" er sansynligvis det vi kaller prosessorkjernen. Den blanke delen av prosessoren. En liten firkanta dings..

Den skal være helt fin, uten noen form for skår eller sprekker. Er den ikke det, har du sansynligvis ødelagt den ved montering..

Lenke til kommentar

Rart at de bruker betegnelsen krystall..

Ofte benyttes kvarts-krystaller til å lage en frekvens (kHz, MHz, GHz) i mye elektronikk. Men disse brukes ikke i CPU'er. Disse ser ut som små metall-kapsler med 4 ben, men brukes skjeldnere på hovedkort nå enn i 486-dagene. (Aner ikke helt hvordan klokke-frekvensen lages nå som den er justerbar, kanskje resonansprinsippet mellom en kondensator og spole)

Silisium-chip'er er faktisk en Silisium-krystall, men det er helt uvanlig å bruke den betegnelsen. Man kan faktisk se krystallstrukturen på solcellepaneler (ser ut som mange store is-krystaller som reflekterer lyset i litt forskjellig retning) Men de Silisiumkrystallene som brukes til elektronikk er kun skjært ut fra en stor krystall i motsetning til solceller som er mange krystaller sammen.

Solcelle-silisium har faktisk så mindre urenheter (= andre stoffer blandet inn) enn 1g per tonn. Tilsvarende for elektronikk-silisium er mindre enn 0,01 milligram per tonn !!

Lenke til kommentar

Ok, GPU, CPU, ram osv. jeg bare blandet ordene litt. Alt i alt er det i hvertfall samme metallet og de samme grunnkretsene de er bygget opp av.

PS. du sier det er en boble under kjerna? Altså på kretskortet (selve skjermkortet) ? Eller på plasten/metallet som beskytter selve kjerna?

Uansett tyder det på at kjerna har vært for varm, og antageligvis svidd seg på innsiden.

Jeg hadde en 486-prosessor med plast-innpakning som jeg svidde en gang da jeg skulle teste den uten kjøleribbe. Kjerna ble så varm at plasten kokte på innersiden og lagde en bul på yttersiden. Jeg trenger vel ikke fortelle at 486'en var steindød etter dette. Heldigvis hadde jeg en ekstra som funket fint når jeg satt den inn. (utrolig at HK ikke ble ødelagt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...