Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke pakninger burde jeg skifte i samme slengen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt til å åpne toppdekslet på min 86 Toyota Starlet, 1,0......

 

Og skifte toppdekselpakning tror jeg det heter, siden det renner ut litt olje fra ene hjørnet, hvilken andre pakninger burde jeg skifte i samme slengen? og evt, noe annet som er lurt å skifte i samme slengen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Har tenkt til å åpne toppdekslet på min 86 Toyota Starlet, 1,0......

 

Og skifte toppdekselpakning tror jeg det heter, siden det renner ut litt olje fra ene hjørnet, hvilken andre pakninger burde jeg skifte i samme slengen? og evt, noe annet som er lurt å skifte i samme slengen?

6403071[/snapback]

 

Hvis det er toppdeksel-pakningen du mener og ikke topp-pakningen, så er det egentlig bare å skifte den uten at det åpner for så veldig mye annet som du kan gjøre i samme slengen (husk å puss ordentlig rent før du setter på ny pakning +tetningsmiddel)!

 

Mener du topp-pakningen, så blir det en litt annen greie... Da kan du gjøre MANGE flere ting med det samme du har oppe hele toppen...

 

Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig, men spør du etter hva du kan/burde gjøre spesifikt i forbindelse med bytte av topp-deksel pakningen eller mener du annet generelt vedlikehold som du kan gjøre med det samme du er under panseret?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Skal dra av hele toppen, på min er det 2 bolter på topplokket, så skal ta av hele greia på toppen, og fjerne det dekslet øverst på motoren,

 

Jeg spør om begge deler, hvis det er lurt å skifte noen andre pakninger åsså siden jeg skal dra av toppen, så er det jo bra at jeg vet det på forhånd, og kan kjøpe inn de pakningene jeg trenger :)

Lenke til kommentar

slike pakning sett kjøpes hos en audi forhandler å det er DYRT!!

Vist du har oppe hele toppen så sjekker du alle brennstoff dysene. Ventiler evt sliper de, måler sylinder foringene, måler toppen, og sikkert noe annet. Mye av dette må sikkert justeres/slipast for å få optimalt

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
slike pakning sett kjøpes hos en audi forhandler å det er DYRT!!

Vist du har oppe hele toppen så sjekker du alle brennstoff dysene. Ventiler evt sliper de, måler sylinder foringene, måler toppen, og sikkert noe annet. Mye av dette må sikkert justeres/slipast for å få optimalt

6415442[/snapback]

Han skulle jo bare ta av toppdekselet da :)

Lenke til kommentar

Hørte med en mekaniker som har sett på motoren....(god venn av faren min), han sa at det var ventildekselpakningen....

 

Så da vet dere hva jeg har tenkt å skifte....og hva jeg burde skifte i samme "slengen"....??

 

Hadde ikke tid til å spørre han, siden var opptatt med å lakke bil...

Lenke til kommentar
også bør du tenke deg om om det er vert å ta opp hele toppen. for det kan bli dyrt. og du må antaglig ha profisjonelle til å justere ventilene etter dette. det er noe makk med det på bil vist nok.

6440141[/snapback]

 

Aldri hørt om at ventilene må justeres etter det...., til og med en vi hadde på besøk som har eget verksted til og med.....sa bare, det er bare 2 bolter, den skifter du lett selv...

Lenke til kommentar

nå tenkte jeg om han tok av hele toppen.

Vel det er vel en gummi pakning mellom top deksel og toppen,

og jeg vet ikke om han har overliggende kam aksling. om den er nedi så trenger man ikke justere. men om man har hele oppe å gjør det man kan gjøre av justering, testing og sliping tar det mer en 3 timer! å bare skru det opp _toppen_ for å bytte pakning vil være meget bortkasta vist det ikke blir gjort noe og en dyr opprasjon om han ikke har tilgang til testbenk for brennstoff dyser. ventil sliping, ventil sete fres/slip, evt honing av sylindere(det er vel ikke aktuelt), fresing av toppen.

 

 

 

Om han ikke vil dette men å bare ta av top DEKSELET, så er det 2 skruer å ikke noe mer avansert en å slå på lyset. brukte 1/2 time på bilen min pga at luft filteret var i vegen.

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
Kremt. niks ikke på selve topp dekselet mitt :p 2 skruer. Eneste funksjonen det har er jo å holde oljen inne og beskytte kammene. ;);)

6445685[/snapback]

 

Hvordan i all verden klarer pakningen å holde oljen inne med kun to skruer på hele toppdekselet? Det må jo bli utrolig ujevnt trykk på pakningen?!? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...