Gå til innhold

får ikke til med GRUB...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg sa det ikke nok, men kan jo alltids prøve. Du skal da legge inn grub så du kan boote to OS? Hvilke distro er det som du skal boote fra? Litt viktig å vite hva slags disk du skal ha inn GRUB på også...

Er det en pakke du har lastet ned som skal instaleres?

Kan det hende du allerede har grub?

Enkleste jeg da vet om, så sant en har ubuntu(sier dette nå siden jeg ikke aner noe om hva du kjører, og jeg vet ikke om det gjøres anderledes i andre distroer) er å ta 'grub-install /dev/hda/' Dette har fikset mitt problem, og kan også fikses ved at du gjør dette med en live cd.

Lenke til kommentar

Hei. Selv kjører jeg Slackware, og har nettopp installert Grub på den. Hadde Lilo før, men den var ikke så fin. Det jeg da gjorde var å installere Grub igjennom tgz format. Så måtte jeg konfiguere og installere den deretter. Så må man konfiguere menu.lst deretter. jeg installerte den ikke ved å kjøre grub-install. jeg gjorde det igjennom en setup kommando. Samme hvordan du gjør det egentlig.

Du finner guider for sånt veit du. Har ikke tid til å finne det, nå, men google har garantert svar. Det var der jeg fant den guiden jeg har liggende her.

Jeg vet heller ikke om hvilken Linux du faktisk har, men nå i dag kjører jo de fleste Distroene Grub som standardbootloader, så egentlig bør det være en smal sak.

Forklar oss litt nærmere hva du vil gjøre og hvilken distro du har, så går det kanskje an å hjelpe. Eller vær litt tøff å søk på google.com selv. Veldig fin søkemotor serru.

Lykke til.

Lenke til kommentar

sorry....hadde dårlig tid når jeg skrev....

Har windows xp Pro nå....har også Linux SUSE på plate...

Det letteste hadde vært om jeg kunne lastet ned en setup fil eller no lignende....slik at programet selv sørger for at filene havner på riktig plass.....

Edit: har allerede googlet etter hjelp....uten hell...

Endret av Delta_progeny
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg en ringeste anelse om du faktisk vil fram til. Jeg har fått med meg at du sikkert vil Installere Linux. Og at du vil ha OpenSuse? Under installasjonen ordner Installasjonen til OpenSuse selv med installeringen av Grub. Du velger hvor du vil installere den og sånn. Dette går automatisk så du slipper å tenke på hvor filene havner.

Er litt forvirra selv her. Skal du seriøst ta deg bryet å installere Grub før du installerer Linux? Isåfall, hvorfor?

Kan du forklare oss litt hva du vil gjøre og hva du vil fram til?

Lenke til kommentar

Ja, bare sett cd`en/DVD`en i DVD Romen og fyr opp. Pass på at du har CD/DVD til å boote først da. Så starter installasjonsprogrammet, og du må gjøre det den ber deg om. Vet ikke hvordan det er under Suse jeg, men det går vel greit tenker jeg. Det står ganske godt forklart hva du skal gjøre.

Du har huska å sette av plass til Linux ja?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...