MrJavalava Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Jeg ser at Elkjøp averterer denne uken for 350D med 2GB minne for 5995. Spørsmålet er om det er verdt å kjøpe kameraet. Jeg har vært og sett på kameraet, men det var noen ting som ikke kom helt frem (p.g.a en inkompentent selger). 1. Blitzen som "popper" frem er mekanisk, hvor slitesterk er den? Jeg ble bekymret med en gang jeg så den. 2. Hvor brukervennlig er kameraet? Jeg prøvde deriblant å få skjermen til å vise bilde på skjermen når jeg skulle ta bildet, men viste kun når kameraet hadde tatt bilde eller når jeg så på bildene i minnebrikken. Til og med selgeren (doh) ikke visste det, han sa bare at han hadde fått det til tidligere. 3. Hvilke objektiver kan jeg bruke på kameraet? 4. Garanti, er det vits med å bruke penger på forsikring av kameraet (type Elkjøp)? 899+ kr er ganske mye... 5. Hvordan blir fartsbilder? Altså av objekter under bevegelse? Det er sikkert noen flere punkter, som jeg ikke kommer på nå.. * Som ett lite PS: Jeg er ikke ute etter å ta Elkjøp. Selgere som ikke har kunnskaper og burde egentlig ha funnet seg noe annet å gjøre, får Elkjøp ta på sin egen kappe. I tillegg til andre store tillitsbrudd som kunder opplever. Jeg er bare ute etter å finne ut om dette kameraet er verdt å investere penger i. De aller aller fleste er ikke hos Elkjøp og handler fordi selgerene er fantastiske, det å vite at selgerne på Elkjøp er ikke noe annet enn "props" burde være obligatorisk. Endret 28. juni 2006 av MrJavalava Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg ser at Elkjøp averterer denne uken for 350D med 2GB minne for 5995. Spørsmålet er om det er verdt å kjøpe kameraet. Jeg har vært og sett på kameraet, men det var noen ting som ikke kom helt frem (p.g.a en inkompentent selger). 1. Blitzen som "popper" frem er mekanisk, hvor slitesterk er den? Jeg ble bekymret med en gang jeg så den. 2. Hvor brukervennlig er kameraet? Jeg prøvde deriblant å få skjermen til å vise bilde på skjermen når jeg skulle ta bildet, men viste kun når kameraet hadde tatt bilde eller når jeg så på bildene i minnebrikken. Til og med selgeren (doh) ikke visste det, han sa bare at han hadde fått det til tidligere. 3. Hvilke objektiver kan jeg bruke på kameraet? 4. Garanti, er det vits med å bruke penger på forsikring av kameraet (type Elkjøp)? 899+ kr er ganske mye... 5. Hvordan blir fartsbilder? Altså av objekter under bevegelse? Det er sikkert noen flere punkter, som jeg ikke kommer på nå.. 6402955[/snapback] 1: Det skal du ikke bekymre deg for. Slik blitz har alle dSLR til under 20.000. Ville du heller ønske å kjøpe en ekstern blitz til 2000 i tillegg? I så fall så kan du det. 2: :!: :!: :!: ... og selgeren sa han hadde fått det til tidligere :!: 3: Alle objektiver som er laget til Canon Eos, sett bort fra eldre uoriginal optikk. 4: Your call. 5: En ting er sikkert, speilrefleks er det som fungerer best til actionfoto. 350D er speilrefleks. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Tror ikke speilrefleks er det du trenger eller bør kjøpe, ellers høres tilbudet bra ut. Lite utfyllende svar her, kommer tilbake imorgen... Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 1. Blitsen funker aldeles utmerket, dog er den ikke så kraftig. 2. Kameraet er veldig brukervennlig hvis du bruker littegrann tid på å lære det. Et speilreflekskamera kan ikke bruke skjermen som søker. Det er bare et Olympus som kan det, men det husker jeg ikke navnet på. 3. Du kan bruke så å si alle objektivene til Canon, hvert fall de som er laget til digitale kameraer. Du kan også bruke Sigma, Tamron og Tokina ++. 4. Tror det holder fint med reiseforsikring, eller hvis du er forsiktig nok trenger du det kanskje ikke i det hele tatt? 5. Fartsbilder blir bra hvis du tar de når det er mye lys eller bruker et lyssterkt objektiv. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) BTW. jeg har en Powershot S50.. Så jeg er ikke helt ukjent med Canon. Dog, det har ett helt annet bruksområde, dermed er S50en mindre komplisert enn 350D. Når det gjelder pkt. 1. så tenkte jeg mer på den mekaniske delen, ikke selve blitsen. Det er ikke så at den popper sakte opp, blitsen er lynkjapt oppe. Vil ikke det da si at blitsen er ganske sårbar eller lett å ødelegge (mekanisk sett)? Endret 28. juni 2006 av MrJavalava Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Hvis blitzen kom sakte opp ville man få en enorm shutterlag på full automat. Tenk deg at du trykker på knappen, så har den du tar bilde av sovnet når bildet tas. Et slr er ment å være raskt. Det er et av poengene. Ønsker du et stille og diskret kamera som ikke lager plutselige lyder osv, så er du mer tjent med å fortsette med kompaktkamera. Synes du Canon Eos 350D virker for skrøpelig, så kan du se litt på Nikon D50 og Olympus E500 i steden. De er enda billigere, men føles mer solide. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Tviler på at det er noen særlig kvalitetsforskjell på D50 og 350D rent byggmessig. Hvis du er i tvil om blitsen er solid nok, ta et søk rundt på nettet og se om du finner noe om ødelagte blitsmekanismer på 350. Jeg har aldri hørt om problemet hvertfall. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Når man ser hvordan blitsmekanismen fungerer for første gang, da blir man bekymret... Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Huff.. jeg har og vært borti en fyr på Elkjøpt som tydeligvis ikke kan noe som helst. Jeg har observert han flere ganger, og han har blant annet hevdet: At de fleste kompaktkamera er vanntette ned til 1,5 meter. At man ikke kan lade batteriene sine i USA, fordi der har de likestrøm. At 12ms responstid er for dårlig på en LCD skjerm til PC'en, og det kan du merke hvis du prøver å filme skjermen med videokameraet ditt, for da vil bildet rulle. Det ville det ikke med 8ms responstid sa han. Utenom det, hadde ikke responstiden noe å si... Huff. Tommy Endret 28. juni 2006 av Tdale Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg ville sikkert ha kjøpt kameraet med en gang, hadde ikke vært for den inkompetente selgeren... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Når man ser hvordan blitsmekanismen fungerer for første gang, da blir man bekymret... 6403169[/snapback] Jeg kan berolige deg med at det kun skyldes at du ikke helt vet hva en slr har av sterke sider. Dette hører til blant de sterke sidene, ikke de svake. Du skal med andre ord ikke være redd for det. En annen sak er om du virkelig er på jakt etter speilrefleks. Det finnes seriøse kamraer i den såkalte kompaktklassen også, som tar fortreffelige bilder. Det er nemlig større forskjeller enn blitz mellom kompaktklassen slr. Det er mulig du blir skuffet over andre ting også, for eksempel at dybdeskarpheten er mye mindre. Les litt i forskjellige tråder her på forumet før du bestemmer deg. Prisene kommer ikke til å stige med det første, så du har tid på deg. Det er faktisk en tjanse for at prisene synker enda mer om en stund. Det er mulig det er en annen type kamera som passer deg bedre, eller at et annet merke virker mer tiltalende. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg liker Canon. Egentlig har jeg mer lyst på en 20D, men den er for dyr. Jeg kan ikke kalles for en amatørfotograf engang, dermed er sikkert 350D en fin start. Det haster ikke, sant nok.. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Huff.. jeg har og vært borti en fyr på Elkjøpt som tydeligvis ikke kan noe som helst. Jeg har observert han flere ganger, og han har blant annet hevdet: At de fleste kompaktkamera er vanntette ned til 1,5 meter. At man ikke kan lade batteriene sine i USA, fordi der har de likestrøm. At 12ms responstid er for dårlig på en LCD skjerm til PC'en, og det kan du merke hvis du prøver å filme skjermen med videokameraet ditt, for da vil bildet rulle. Det ville det ikke med 8ms responstid sa han. Utenom det, hadde ikke responstiden noe å si... Huff. Tommy 6403197[/snapback] Ojsann. Hva gjør den fjotten i den jobben? Utifra kunnskapsnivået han har prestert her høres det ut som noe en 10-åring kunne finne på å fortelle vennene sine. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg ville sikkert ha kjøpt kameraet med en gang, hadde ikke vært for den inkompetente selgeren... 6403215[/snapback] Denne tråden kommer sikkert til å brukes av Elkjøp-haterene her på forumet i lang tid fremover som et bevis på inkompetanse hos den store kjeden. Jeg håper det er et unntakstilfelle der en inkompetent kameraselger lyver til kundene. Vi vet jo alle at det er blank løgn at han har fått det til tidligere, siden det ikke er mulig. Tenk hvis du hadde kjøpt kamera, og vært hellig overbevist om at det var mulig (fordi selgeren hadde fått det til tidligere). Da hadde du blitt skuffet. Nå vet du om det, og kan velge på et saklig grunnlag. Den modellen fra Olympus som kan bruke lcd som søker heter E330. Det koster et par tusen mer, men er kanskje mer riktig for deg. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Jeg liker Canon. Egentlig har jeg mer lyst på en 20D, men den er for dyr.Jeg kan ikke kalles for en amatørfotograf engang, dermed er sikkert 350D en fin start. Det haster ikke, sant nok.. 6403237[/snapback] Absolutt ikke meningen å være frekk, men jeg tviler på at du trenger en 20D. Jeg er 100% amatør selv, men jeg jobber i en fotoforretning, liker å fotografere litt på hobbybasis, og har lært meg en del om kameraer de siste årene. For meg er en Nikon D50 mer enn godt nok. Stikk innom flere butikker enn elkjøp, spør om veiledning, spør om å få holde i og kjenne på kameraene, hvilke som ligger best i hånda di osv. Det virker ikke akkurat som om du fikk så veldig kyndig hjelp hos elkjøp. Ultrazoom modeller som Fujifilm S9500 og Panasonic Lumix FZ30 kan også være gode modeller for deg da de har skjerm som kan brukes som søker, du får god optikk (som ikke kan byttes ut), stor brennvidde, og relativt mye kamera for pengene. Alt koker egentlig ned til hva du skal bruke kameraet til, ikke hva som er det "kuleste" kameraet. Endret 28. juni 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Heldigvis løy ikke denne selgeren, jeg vet litt om kameraer, så jeg klarer å skille løgn og sannhet iallefall i dette tilfellet. Problemet var hellere mangel på kunnskap, selgeren visste ikke noe om kameraet bortsett ifra det som stod på veggen eller på pakken. Selvfølgelig jeg forventer ikke at selgeren skal vite like mye som en ansatt i en fotobutikk, men generellt om hvordan man bruker kameraet og bruksområdet bør være på plass, om ikke annet. Endret 28. juni 2006 av MrJavalava Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 ...Til og med selgeren (doh) ikke visste det, han sa bare at han hadde fått det til tidligere. 6402955[/snapback] Han løy. Hvis han hevdet at han hadde fått det til tidligere, så løy han kraftig. Dette er villedende markedsføring, og dermed ulovlig (faktisk). Hadde han vært ærlig, og sagt "hakke peiling", så hadde det vært mer informativt. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Absolutt ikke meningen å være frekk, men jeg tviler på at du trenger en 20D. Jeg er 100% amatør selv, men jeg jobber i en fotoforretning, liker å fotografere litt på hobbybasis, og har lært meg en del om kameraer de siste årene. For meg er en Nikon D50 mer enn godt nok. Hehe sant nok. Hvem trenger digitale kameraer? Film er evig bra nok Jeg vet at 20D er ett proft kamera, med funksjoner som jeg antakeligvis vil aldri være borti. Men den har endel fordeler som å være mer solid og bedre ytelse. Dog jeg drog det bare inn som ett eksempel. Endret 28. juni 2006 av MrJavalava Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 ...Til og med selgeren (doh) ikke visste det, han sa bare at han hadde fått det til tidligere. 6402955[/snapback] Han løy. Hvis han hevdet at han hadde fått det til tidligere, så løy han kraftig. Dette er villedende markedsføring, og dermed ulovlig (faktisk). Hadde han vært ærlig, og sagt "hakke peiling", så hadde det vært mer informativt. 6403317[/snapback] Med andre ord: Kameraet har ikke søker på lik linje med for eksempel kompaktkameraer? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Det har bare optisk søker, ja. Dagens kompakter har gjerne kun lcd, evt en nesten ubrukelig optisk i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå