Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg tenker en del på hukommelsen min for tiden. Jeg ser på den som en av de viktigste egenskapene til et menneske, spesielt hvis man tenker på egenverdi. I den sammenheng har jeg gjort noen analyser av hukommelsen min og har kommet frem til at det går an å definere sitt eget minne. Er interessert i hva og hvordan dere husker ting og om dere trener dere opp for å huske mer. Bruk gjerne samme mal som meg. Min egen hukommelse: Under middels: - Nye navn - Tall - Navn og klubber på fotballspillere - HTML og CSS Middels: - Navn - Fyllekuler - Fagstoff - Trivielle ting - Fremmedord Over middels: - Alder - Ansikter - Forumbrukere - Gamle kjenninger - Regissører - Interessefelt - Abnormale fakta Korttidshukommelse: Middels Langtidshukommelse: Over middels Lenke til kommentar
Mato Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 du må forklare bedre dette here , skjønte ikke hvordan systemet virker Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Noe som jeg er ekstremt dårlig til å huske er fødelsdato til folk. Ting jeg husker tålig bra er HTML og CSS som du nevner, elektro ting, data. Ja... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Går bare ut på hva du husker bra og hva du husker dårlig. Trenger ikke ha med de samme tingene som meg. Lenke til kommentar
dishdish Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg tror man kanskje husker ting som man interesserer seg for bedre enn det man er uinteressert i. Jeg husker veldig godt hovedsteder for eksempel, men kjemiske formler og ligninger husker jeg ikke like godt. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Extremt Dårlig: * Filmer (husker vanligvis bare en eller to scener fra hver folm * Ting fra fylla * Gater/veier o.l Middels: * Stort sett det meste * Engelsk gramatikk * Navn Bra: * Linker (f.eks dl.java.com/download/xp2k/013xp.exe) * Ting fra barndommen * bbcode ^^ * Mattematikk * Bursdager * Nr. på bilskilt * Hvem som har hjelpet meg Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 min hukommelse går under et ord Dårlig Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Dårlig - Lånte ting som skal returneres - Sangtekster - Alder Middels - Nye navn - Telefonnummer - Aktuelle ting - Filmer - Geografi Strålende - Tall - Stoff som interesserer meg - Småting som folk sier(hva de liker og ikke liker etc.) - Ansikter - Fakta Er egentlig ganske fornøyd med hukommelsen min, sånn totalt sett. Endret 28. juni 2006 av eivind lunder Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Under middels: - Nye navn - Ansikter Middels: - Navn - Fyllekuler - Fagstoff - Fremmedord - Fødselsdager - Trivielle ting - Ting fra barndommen Over middels: - Forumbrukere - Gamle kjenninger - Abnormale fakta - HTML og CSS - Telefonnummer/tall - Andres passord () - Norsk grammatikk - Skippertakslesning til prøver, husker det meste dagen derpå. Korttidshukommelse: Middels Langtidshukommelse: Over middels Litt omrokkering her og der, la til litt, tok bort noe osv. Mye som mangler, har glemt alt sammen... Endret 28. juni 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Under middels: - Korttidshukommelse (f.eks. hvor jeg la en ting for et par sekunder siden) - Litteraturhistorie - Klassisk musikkhistorie - Ting jeg får beskjed om å ta med, f.eks. på skolen. - Grammatikk i fremmespråk (nynorsk, tysk) - Telefonnumre - Bursdager - Barndommen - Hva som skjedde i går (ting som ikke er spesielle) - Hva jeg har sagt til folk (av ting som er mer eller mindre morsomme eller nyttig å vite) - Steder (generelt dårlig retningssans) Middels: - Matematikk - BB Code (forumkode) Over middels: - Våpen (bl.a. tanks og skytevåpen) - Vitenskap, gjerne noe sære ting. - Datamaskiner (generelt) - Historie: 1. og 2. verdenskrig - Biler - grammatikk og rettskrivning (norsk, engelsk) - Avtaler med folk - Brukere på forumet Ultrakorttidshukommelse: Over middels Korttidshukommelse: Under middels Langtidshukommelse: Over middels Vurdering: Fornøyd med hukommelsen, men jeg kunne godt tenkt meg å huske bedre på ting jeg faktisk trenger, våpen er ikke spesielt nyttig. (Ultrakorttidshukommelse brukes gjerne ved hoderegning, noe jeg er ganske god på) Endret 19. april 2008 av Dradd Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Under Middels - Ting som, låste jeg døra ? - Telefonnummer - Fødselsdager Middels - Steder - Farger - Tall Over Middels - Navn - Samtaler - Sitater - Filmer Langt over Middels - Sang tekser: Jeg kan høre sangen 2 ganger å kunne den utenatt, jeg fatter ikke hvorfor. Kortidshukommelse: Under Middels Langtidshukommelse: Over middels Endret 28. juni 2006 av Neppe Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Under Middels- Ting som, låste jeg døra ? Litt OT, men er ikke dette mer tvangstanker enn dårlig hukommelse? Sliter litt med samme greia, men så lenge jeg tenker meg om blir jeg til slutt ganske sikker på at ting er som de skal... Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 under middels: -fotballspillere/lag -alder -datoer -hvor jeg legger ting middels: -navn -data -kjendiser over middels: -ansikter -bilder -abnormalefakta -intresange ting -gjenstander Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Under middels Fødselsdatoer. oppgaver som må gjøres. ( som regel det man må gjøre i huset ) Lange rekker med tall ( som er lengre enn telefon nr :b ) Middels tlf nr. matte html og alt det der. Viktige ting. Over middels Barndoms minner Passord. Rare ting jeg hører, som jeg egentlig ikke trenger å huske. Korttidshukommelse: middels. Langtidshukommelse: over middels. Antar jeg. Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Under middels: Fødselsdager, ta oppvasken, ta med søpla ut døra. Middels: Ansikter navn delenummer til biler. (jobber på bilxtra) Over middels: Biler og utstyr. Jeg plages med å huske nummer på f.eks oljefilter på jobben. Blir trøbbel om jeg skal huske mer enn 5 siffer om gangen:P Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Under Middels- Ting som, låste jeg døra ? Litt OT, men er ikke dette mer tvangstanker enn dårlig hukommelse? Sliter litt med samme greia, men så lenge jeg tenker meg om blir jeg til slutt ganske sikker på at ting er som de skal... 6402771[/snapback] Er vel neppe tvangstanker at man er i tvil om man låser igjen døra, tvangstanker er vel når man låser igjen dørene i huset i en bestemt rekkefølge, og må gjøre det om igjen om man er i tvil om man har gjort det riktig. Er vel heller korttidshukommelse slikt går på. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Tvangstanker kan vel for så vidt være at hjernen manipulerer hukommelsen til å tro at du ikke har utført ting som du mest sannsynlig har gjort, kanskje fordi det er rutine? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Under middels: - Tall - Fagstoff - Bussruter Middels: - Navn - Fremmedord Over middels: - Alder - Fotballlag og fotballklubber - Ansikter - Pengebeløp (husker dette bedre enn alt annet som har med tall) Korttidshukommelse: Tragisk dårlig Langtidshukommelse: Veldig bra Lenke til kommentar
TeggY Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Under middels Hvor jeg legger fra meg ting. Middels Nr. av og til husker jeg godt, av og til blir dem borte. Nye hovedsteder. Matte.. Sånn generell vanskelig regning. Har ingen problemer med å regne ut f. eks middagsregninga og dele på x antall som spiser, men av og til går det helt i stå. Over middels Fotballspillere/lag Navn Forumbrukere Vei retninger Som Neppe, husker en sangtekst så og si utenat bare ved å høre en eller to ganger. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Ikke-eksisterende: Viktige datoer Ting jeg skal gjøre Bursdager Steder (hvordan komme seg dit) Langt under middels: Idrettsstjerner/lag Hvor ting er Hvor ting skal være Over middels: Filmsitater/scener/karakterer Enestående: Ord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå