Gå til innhold

Hjelp! Vil ut av heimvernet!

PROuser

Anbefalte innlegg

må bare ha denne i "mine inlegg".

er ikke veldig lenge siden jeg kom ble ferdig, ca 1 år.

Jeg tapte vel godt over 150k på det halve året jeg var ute(HV)

men det gjør ingenting, for det var morro, lærte mye om meg selv og andre, fikk en god del nye venner og kom i litt bedre form.

Samt grunnet det tok det meg 3 dager å få jobb etter tjenesten, jobben krevde sikkerhetsklarering, jeg hadde det og fikk jobben, hadde ikke jeg hatt det hadde jeg ikke fått den jobben, og trolig sittet med en mye mindre betalt jobb(førstegangstjenesten kan føre noe godt med seg)

det er også det eneste staten krever av deg utenom skatt, 1 år med masse opplevelser og senere gode minner kan vel staten få av deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånt gjør meg kvalm, rett og slett.

Skaff dere litt ryggrad og gjør som dere får beskjed om! Det er snakk om ei uke i året, i verste fall. Stort sett er HV en gang annet hvert år, eller sjeldnere. Jeg har vært i HV i 7 år, og har vært på 3 øvelser.

Tror faktisk du gjør meg litt kvalm. Det er helt tydelig at du er en av dem som er på innsiden av militærsystemet, og vil at alle skal være i samme situasjon som deg.

Slik jeg ser det kan "skaff deg en ryggrad" og "gjør som du får beskjed om" være to motsetninger. Hvis jeg er enig i noe, og tror at om jeg gjør det jeg får beskjed om så kan det føre til noe positivt, da er det klart at jeg gjør det jeg får beskjed om.

Jeg har et spørsmål til deg: Syns du det er rettferdig at en mindredel av de som skal være vernepliktige blir kalt inn, og da gjerne taper et år skolegang/jobb sammenlignet med de fleste andre?

Lenke til kommentar

Du kan ikke måle alt i penger da. Er man gjeldfri spiller det ikke så stor rolle om du tjener de 300000 senere. Man lærer masse og får mange gode erfaringer i militære. Dessuten kommer man som regel i mye bedre form.

Hvis man virkelig ikke vil i militæret er det bare å vise dårlig holdning og innstilling, eller å syte for alt mulig så slipper man gjerne.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp brev med svar på om jeg var vernepliktig eller ikke. For min del ser det ut som de folka som vurdere dette overså hva legen min skrev på brevet som ble sendt inn for 3-4 uker tilbake. Ble nemlig tjeneste dyktig.

Jeg har som nevnt tidligere overhode ikke lyst til å sette min fot innenfor militæret her i Norge, så jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre? i brevet jeg fikk stod det noe om at jeg kan sende inn en klage innen de neste 3 ukene, er dette noe jeg burde prøve?

Rett og slett, hva er det jeg kan gjøre nå for å slippe militæret i dette stadiet?

Lenke til kommentar
Sånt gjør meg kvalm, rett og slett.

Skaff dere litt ryggrad og gjør som dere får beskjed om! Det er snakk om ei uke i året, i verste fall. Stort sett er HV en gang annet hvert år, eller sjeldnere. Jeg har vært i HV i 7 år, og har vært på 3 øvelser.

6417590[/snapback]

Du mener samfunnet ikke begynner å bli mer avhengig av spisskompetanse? Poenget med å kaste bort penger på folk som ikke vil, når det finnes folk av interesse?

"Å FÅ LITT RYGGRAD NÅ! BLI SÅNN SOM MEG!"

Nei takk.

Lenke til kommentar
Rett og slett, hva er det jeg kan gjøre nå for å slippe militæret i dette stadiet?

9476828[/snapback]

Noen kompiser av meg har trappet opp på førstegangstjenesten og bare sagt at de ikke greier å fullføre førstegangstjenesten nå, og de har sluppet unna. Ingen av de har enda fått noen innkalling.

Lenke til kommentar

9476828[/snapback]

Noen kompiser av meg har trappet opp på førstegangstjenesten og bare sagt at de ikke greier å fullføre førstegangstjenesten nå, og de har sluppet unna. Ingen av de har enda fått noen innkalling.

9480745[/snapback]

"Trappet opp" hva mener du med det? om jeg tørr spørre.

Så jeg burde bare sende de brev og klage? noen forslag til hva jeg kan klage på? eller skal jeg gå utifra hva legen min skrev på brevet som ble sendt inn for 3 uker tilbake?

Regner med at det ikke funker å sende et brev hvor jeg bare skriver "Jeg greier/orker ikke å gå igjennom førstegangs tjeneste"? :p

Lenke til kommentar

Vil bare si at rep i HV er noe av det mest idiotiske jeg har vært med på. Det er sløsing av ressurser. Di burde kutte ut vanlig Heimeværn rep og heller føre alle resurser over til I-styrken. Jeg kommer til å gjøre alt for å ungå flere rep øvelser.

Hei til dere andre HVUV soldater! dimmet derfra juni. 06.

Lenke til kommentar
Vil bare si at rep i HV er noe av det mest idiotiske jeg har vært med på. Det er sløsing av ressurser. Di burde kutte ut vanlig Heimeværn rep og heller føre alle resurser over til I-styrken. Jeg kommer til å gjøre alt for å ungå flere rep øvelser.

9485594[/snapback]

helt enig.

evt ha de som er motiverte og vil ut.

Jeg har vært på 1 rep, de 3 første dagene bestod stort sett av info og annet svada, de to siste hadde vi "øvelsen"

Noe av det vi drev mest med var SIBO/OIBO, noe befalet hadde fått ett 2-timers kurs på dagen før, det var alt de kunne.

jeg hadde drevet med SIBO/OIBO i ca 5 timer om dagen over ett par uker, dro til en nedlagt leir for at vi skulle få skikkelig trening, men dette var mye bortkastet da ingen av de andre kunne noe som helst om dette.

Det endte med av vi pugget den ene banen vi drev på, alle gjorde akkurat det de hadde trent på(brukte vel 10-15 min på ett bygg med 5 rom).

var det en dør eller ett rom som ikke passet inn eller var upraktisk plasert, så overså vi denne og latet som om rommet/døren ikke var der.

Under førstegangstjenesten brukte vi max 15 min på en egt+2 trapper i kaserna uten å pugge hva vi skulle gjøre

øvelsen for min del bestod av å tursle noen km i "patrulje"(det var snø, og ingen spor noen setd, så det var egentlig unødvendig)

så var det å bli hentet i mini-bussen for så å bli kjørt tilbake og være i minibussen stort sett resten av øvelsen.

vi gikk også ett par km patrulje i bebygget område.

fikk så mye søvn og pauser vi ville, hadde ingenting å gjøre.

og på natta skulle det i følge ordren være noen som holdt vakt hele tiden, men LF mente dette var unødvendig, så vi kjørte til teltene(som det i de fleste var varme-ovner i) og sov til ca 09-10 før vi dro ut igjen.

Jeg dimmet også i juni06

hadde Sorsell som tropp-sjef, du?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

9485594[/snapback]

helt enig.

evt ha de som er motiverte og vil ut.

Jeg har vært på 1 rep, de 3 første dagene bestod stort sett av info og annet svada, de to siste hadde vi "øvelsen"

Noe av det vi drev mest med var SIBO/OIBO, noe befalet hadde fått ett 2-timers kurs på dagen før, det var alt de kunne.

jeg hadde drevet med SIBO/OIBO i ca 5 timer om dagen over ett par uker, dro til en nedlagt leir for at vi skulle få skikkelig trening, men dette var mye bortkastet da ingen av de andre kunne noe som helst om dette.

Det endte med av vi pugget den ene banen vi drev på, alle gjorde akkurat det de hadde trent på(brukte vel 10-15 min på ett bygg med 5 rom).

var det en dør eller ett rom som ikke passet inn eller var upraktisk plasert, så overså vi denne og latet som om rommet/døren ikke var der.

Under førstegangstjenesten brukte vi max 15 min på en egt+2 trapper i kaserna uten å pugge hva vi skulle gjøre

øvelsen for min del bestod av å tursle noen km i "patrulje"(det var snø, og ingen spor noen setd, så det var egentlig unødvendig)

så var det å bli hentet i mini-bussen for så å bli kjørt tilbake og være i minibussen stort sett resten av øvelsen.

vi gikk også ett par km patrulje i bebygget område.

fikk så mye søvn og pauser vi ville, hadde ingenting å gjøre.

og på natta skulle det i følge ordren være noen som holdt vakt hele tiden, men LF mente dette var unødvendig, så vi kjørte til teltene(som det i de fleste var varme-ovner i) og sov til ca 09-10 før vi dro ut igjen.

Jeg dimmet også i juni06

hadde Sorsell som tropp-sjef, du?

9486127[/snapback]

SIBO?

Er det "strid i bebygd område"?

Husker fra soladathåndboken at det er lurt med hønsenetting foran vinduene for å hindre granatkasting og sikre utsyn.

Skyt på skrå gjennom dørene! Det er der de venter på deg.

Lenke til kommentar

Dette blir litt OT, minner om at det er en egen tråd for generell snakk om militæret her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=460947&hl=

SIBO?

Er det "strid i bebygd område"?

Husker fra soladathåndboken at det er lurt med hønsenetting foran vinduene for å hindre granatkasting og sikre utsyn.

Skyt på skrå gjennom dørene! Det er der de venter på deg.

9486207[/snapback]

det er "Strid i bebygd område" ja.

har aldri hørt om hønsenetting eller skyting på skrått.

Man skal ha vertikal sikring utenfor bygget, for å hindre granater/folk som stikker fra bygget/folk som går inn.

og hvis man skyter på skrå gjennom døra så vet de at du kommer, det er ikke bra.

"SAS"(Speed, Agression, Suprice) er gjeldene i SIBO, altså være raske, aggressive(aldri ta ned AG`n, sikt på personene, alltid snakk høyt/rop mot FI.

er veldig morro når man har litt trening på det, og resten av laget fungerer bra

Bruktbilen: jeg har jobb, men jobber for forcen, så jeg har så klart full lønn under rep-øvelser.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...