Gå til innhold

Hjelp! Vil ut av heimvernet!

PROuser

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke folk som vil ut av militæret.

Jeg personlig gleder meg som en liten unge! :)

6430402[/snapback]

Ikke alle vil "sløse" bort et år som kunne vært brukt til utdanning eller jobbe å tjene penger. Hvis man har en jobb der man tjener rundt 300 000 hvert år taper jo man denne summen (så må man trekke fra det man tjener i millitæret som ikke er i nærheten av en gjennomsnittlig årslønn).

6725079[/snapback]

Det er en del faste utgifter som forsvinner. Jeg mener å ha hørt at staten betaler en del lån hvis du eier hus, du slipper å kjøpe mat, bensin, betale strøm etc. Det meste av lønnen din går jo tross alt til slike ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741

Uansett hvor mye du trekker ifra og legger til for å oppsummere dette er det ikke lønnsomt å gå inn i millitæret hvis man har en fast jobb. Btw, lønna i millitæret går også ofte bort. Du bruker jo penger selv om du er der..

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke folk bare akseptere den plikten de har når de blir kalt inn til slikt?

6417237[/snapback]

Fordi staten ikke bør ha så mye makt over et enkeltmenneske, at de kan stikke av med et helt år av dets liv.

6417305[/snapback]

Enig der. Jeg har mer fornuftige ting å bruke et år av livet mitt på.

Lenke til kommentar
Når jeg sier at det er diskriminerende, mener jeg i aller første omgang at det er kjønnsdiskriminrende at kun menn blir trukket inn til tvungen tjeneste.

6722739[/snapback]

Problemet med dette argumentet er at det kan ende i at kvinner også blir innkalt, og det vil gjøre hele Norges forsvar ubrukelig.

Lenke til kommentar
Når jeg sier at det er diskriminerende, mener jeg i aller første omgang at det er kjønnsdiskriminrende at kun menn blir trukket inn til tvungen tjeneste.

6722739[/snapback]

Problemet med dette argumentet er at det kan ende i at kvinner også blir innkalt, og det vil gjøre hele Norges forsvar ubrukelig.

6730109[/snapback]

That's the biggest load of crap I've heard today.

Det er ikke det allerede altså?

6730122[/snapback]

Ikke egentlig. Det er en populær oppfatning, men såvidt meg bekjent har vi ganske dyktige piloter, gode spesialstyrker, en del ganske gode tanks, kompetanse innen vinteroperasjoner, åpenbart og vi utvikler visst Surface to Air Missiles i verdensklasse. Mener norsk utstyr brukes rundt New York, bl.a. Might be wrong though.

Vi har forresten også ganske kompetente MTBer (heter det enda det?).

Men det er vel ting som må gjøres.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Du kan vennligst passe kjeften din du også. USA er snille. Takk.

6421242[/snapback]

Dem er vel faen ikke snille, det forbaska landet der styrer hele verden og tror dem kan gjøre hva dem vil med hvem som helst.

Måtte dem bli sønderbombet en gang i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Var på sesjon for 2 månder tilbake, fikk utsatt pågrunn av at jeg har en sykdom som de trengte mer info på.

Jeg har fått 3 månder til å kontakte lege og få mer informasjon og sende det inn. Har ikke gjort dette enda, men uansett over til spørsmålene.

Det jeg lurer på, hvis det har vært kriminalitet i familien(ikke nødvendigvis meg) vil man da bli kalt inn til 1års tjeneste? Er dette noe militæret kan finne ut av uten at jeg selv har sagt noe om det på sesjonen?

En annen ting jeg også lurer på, selv om man er tjeneste dyktig er det 100% sjanse for å bli innkalt til 1års tjeneste?

Til slutt, etter at jeg har sendt inn mer info om sykdommen og får brev om at jeg er tjenestedyktig, hva kan jeg da i ettertid gjøre for å slippe førstegangs tjeneste og alt annet som har med militæret å gjøre?

Har verken lyst til å bruke 1år i militæret eller mer, den ene sesjon dagen var mer enn nok for min del.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Vi blir kalt inn i Militæret for å kunne vite hvordan vi skal kunne forsvare oss om vi igjen skulle bli overfalt på norsk jord. Er egentlig ikke så lenge siden vi sist ble invadert, 60 år er ikke allverden.

Jeg er glad jeg tok ett år i forsvaret, lærte mye mer på det året enn jeg har gjort på mange år, både om meg selv og om mye annet. Følte at jeg vokste veldig på det året. (Var forøvrig i Garden)

Norge er en av verdens ledende land i vinter krigsføring, hvert eneste år så kommer drøssevis av Utlendinger til norge for å bli lært opp i Vinterkrig.

Å si at Norges forsvar er dårlig ville være en stor løgn, ja vi har en liten styrke i forhold til andre land, men kvaliteten på de som tjenestegjør der av yrke er meget høy.

Jeg har sett en del styrker på øvelse, blant annet HJK & TMBN og disse folka har en veeeeeldig høy kompetanse på sitt område.

Kan jo bare se på spesial soldatene som kom i strid i afghanistan for 1 uke siden, visstnok etter det man kunne lese ble de overumplet på nattetid av en større styrke i sivile klær, og bare 1 alliert soldat dør mens alle fiender ble nedkjempet.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kan dere ikke svare på spørsmålet.. og ikke all mulig

annen synsing.

Hvordan kan man dimme seg ut av heimevernet ?

Hvilke metoder er å fortrekke?

Hva med å gå til sivil- eller hv-lege.. og fortelle

at man an være til en fare for seg selv.. og at man

ikke føler seg psykisk stabil i slike omstendigheter...

et eller annet?

9172277[/snapback]

Går du til lege og skriver en søknad så kan du slippe. Hva som skjer om de ikke tror på det vet jeg ikke. Da blir det vel rettsak? Men kan Retten tro på søknaden din og sette noe til side?

Jeg vet ikke, men VPV kan jo ikke være en slags skyggestat/administrasjon som både behandler søknader, tar ut tiltale og bestemmer hvem som snakker sant eller ikke, og derved også dømmer?! For man blir jo dømt om man ikke har gyldig grunn........

Minner om Irak under Saddam. Han hadde også to administrasjoner. En offisiell og en skygge.

Lenke til kommentar

For å først svare på Nitrius' spørsmål: om det har vært kriminalitet i familien (selv om det ikke er deg), så har det som oftest ingenting å si, hvis du er kjent tjenestedyktig. Det som kan skje, er at du ikke blir sikkerhetsklarer, og får en døv tjeneste (transportkp eller liknende).

De av dere som argumenterer med at dere "taper" penger, vet ikke hva dere snakker om. Godt mulig at noen av dere har vært inne og syns det var elendig. Mitt argument er at det du opplever i førstegangstjenesten, ikke kan kjøpes for allverdens penger.

Lenke til kommentar

Enten har du ikke gjort verneplikten, eller så hadde du en kjedelig og ugivende tjeneste.

Hvis du hadde fått deg selv til å si det samme etter å ha opplevd det samme som jeg gjorde, så hadde jeg syntes synd på deg, for verneplikten er noe av det kuleste jeg har gjort så langt.

Lenke til kommentar
Enten har du ikke gjort verneplikten, eller så hadde du en kjedelig og ugivende tjeneste.

Hvis du hadde fått deg selv til å si det samme etter å ha opplevd det samme som jeg gjorde, så hadde jeg syntes synd på deg, for verneplikten er noe av det kuleste jeg har gjort så langt.

9441463[/snapback]

Har aldri opplevd mer ureflekterte folk enn i militæret. Tror ikke det er et representativt utvalg av befolkningen lenger.

Mistenksomme befal og trøndere som snakker om mus, snuser og spiller playstation.

Sikkert greit nok i små mengder, men ikke helt min greie. :D

Lenke til kommentar

I Såfall må jeg bare si at du har vært uheldig med tjenesteplass og befal.

Dessuten må jeg også si at du ikke kan skjære alle over en kam, når du snakker om ureflekterte folk i forsvaret - det kommer også ann på hvor du tjenestegjør. Det er mye grums rundt om kring i forsvarets rekker, men slik er det jo alle steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...