Gå til innhold

Hjelp! Vil ut av heimvernet!

PROuser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å understreke et par punkter:

1) Trådstarter har allerede avtjent førstegangstjeneste, og har nå fått pålegg om ny tjeneste i heimevernet.

2) Verneplikten i Norge er begrenset til 1 år

3) Ingen skal være nødt til å avtjene 2 førstegangstjenester!

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

4) USAs helsesystem med forsikringer begrenser mulighetene dine til å bli frisk. De fleste som er alvorlig syke får ikke behandling på grunn av et eller annet smutthull i avtalen, og mange syke får beskjed om å dra hjem fordi de er "friske nok". Nei, da er det norske velferdssystemet mye bedre - her får du behandling til du er frisk, uansett hvilken samfunnsklasse du kommer fra. Og best av alt - vi har egenandelstak på helsetjenester. Så ikke kom her og si at USA er fantastisk - vi er heldige som får lov til å bo i Norge!
Lenke til kommentar

Heimevernet er ikke bare førstegangstjeneste. Det er fullt mulig, lovlig og riktig å overføre soldater som er ferdige med førstegangstjeneste i en hvilken som helst annen forsvarsgren enn HV, til heimevernet. Men det skjer ikke med så mange (sjansen er liten).

Dette vil si at du ikke avtjener "to førstegangstjenester" ved å være i HV til du er 44 år.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å bli overført- jeg håper faktisk på det. Tror det kan bli gøy å se igjen momenter fra førstegangstjenesten. Maks en uke i året er ikke så galt.

Lenke til kommentar

4) USAs helsesystem med forsikringer begrenser mulighetene dine til å bli frisk. De fleste som er alvorlig syke får ikke behandling på grunn av et eller annet smutthull i avtalen, og mange syke får beskjed om å dra hjem fordi de er "friske nok". Nei, da er det norske velferdssystemet mye bedre - her får du behandling til du er frisk, uansett hvilken samfunnsklasse du kommer fra. Og best av alt - vi har egenandelstak på helsetjenester. Så ikke kom her og si at USA er fantastisk - vi er heldige som får lov til å bo i Norge!

6430549[/snapback]

Egenandelstak kan du velge på forsikringen din også. Dersom du er alvorlig syk med fare for livet vil du aldri bli sendt hjem fra et sykehus pga økonomiske vansker. Dersom det er mindre alvorlig blir du naturligvis sendt hjem. Forsikringene er ikke så dyre hvis du tar i betraktning det amerikanske skattenivået. Dersom man innførte enn statlig moms på 22 % - altså lavere enn den norske - ville det veiet opp for å fjerne inntektsskatten for alle amerikanere. Artig å tenke på. Om skatteprosentene våre gikk ned fem-syv(er det ikke syv prosent trygdeavgiften er paa?), ville vi også hatt råd til helseforsikringer.

JoachimR: synes du burde bli i U$A
Jeg har bare lovlig opphold der i tom. Juni 16, 2010 foreløpig. Vi får nå se hva som skjer.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Fordi staten ikke bør ha så mye makt over et enkeltmenneske, at de kan stikke av med et helt år av dets liv.

6417305[/snapback]

:ohmy: Første gang jeg er 100% enig med JoachimR..:wee:

6417701[/snapback]

word. man taper jo stort på førstegangstjenesten da, iforhold til å jobbe. :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen!

Øvelsen er gjennomført!

Jeg hadde ikke sendt inn svarkortet og møtte ikke på første øvelsesdag!

Men på kvelden første øvelsesdag ringte befalet meg og ba meg møte opp og være med de to neste dagene. Jeg møtte opp neste morgen og måtte inn til avhør for å forklare meg. Jeg sa jeg hadde glemt det hele. Jeg fullførte øvelsen. Rett før vi var ferdig med øvelsen kom et av befalene bort med refselsesordren som var en bot på 1000 kr subsiduert med 4 dager fengsel!

Hvordan kan dette gå til!?

Hva hadde jeg fått hvis jeg ikke møtte under hele øvelsen?

De sa det ble strengere straffer ved gjentagene manglene oppmøte.

De kommer vel til å kappe ørene av meg neste gang!! slik som det var i Irak før..

Er det dette vi vil med forsvaret? Hva med alle de som har "lurt"seg unna hele driten?

Forsvaret kan ikke drives med tvang!

Det kan bare bli bra hvis det er frivillige rekrutter!

Minst 21 prosent av de som er inne er umotiverte og mistrives!

Det er faktisk umulig å drive effektivt med det!

Hvordan er det med likestillingen i forsvaret??

:roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvordan kan dette gå til!?

Hva hadde jeg fått hvis jeg ikke møtte under hele øvelsen?

6720333[/snapback]

Hvis du ikke hadde møtt, så hadde MP eventuelt sivilpolitiet kommet på døren din og kjørt deg ut. 1000,- var ikke så mye det da, vi får jo mer for å gå på fylla en torsdag.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke folk bare akseptere den plikten de har når de blir kalt inn til slikt?

6417237[/snapback]

Fordi det er direkte diskriminerende.

6721432[/snapback]

- En kan være uenig.

- En kan være anarkist.

- En kan være pasifist.

- En kan mot autoriteter.

- En kan være et uttal av ting.

Alle kan være i mine øyne mer eller mindre respektable grunner.

Lenke til kommentar
Når jeg sier at det er diskriminerende, mener jeg i aller første omgang at det er kjønnsdiskriminrende at kun menn blir trukket inn til tvungen tjeneste.

6722739[/snapback]

Og i disse tider når kjønnsdiskriminering er i høysetet (egentlig kvinnediskriminering), så er det på tide noen tar affære. Det skal virke begge veier.

Lenke til kommentar
Når jeg sier at det er diskriminerende, mener jeg i aller første omgang at det er kjønnsdiskriminrende at kun menn blir trukket inn til tvungen tjeneste.

6722739[/snapback]

Fullstendig enig. Et "vanlig" argument jeg får servert mot dette er at kvinner ikke kan kjempe når de er gravide.

Aight. Du kan ikke tjenestegjøre om du er en mann i tilsvarende dårlig stand som en gravid er rent ytelsesmessig sett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Skjønner ikke folk som vil ut av militæret.

Jeg personlig gleder meg som en liten unge! :)

6430402[/snapback]

Ikke alle vil "sløse" bort et år som kunne vært brukt til utdanning eller jobbe å tjene penger. Hvis man har en jobb der man tjener rundt 300 000 hvert år taper jo man denne summen (så må man trekke fra det man tjener i millitæret som ikke er i nærheten av en gjennomsnittlig årslønn).

Lenke til kommentar
Skjønner ikke folk som vil ut av militæret.

Jeg personlig gleder meg som en liten unge! :)

6430402[/snapback]

Ikke alle vil "sløse" bort et år som kunne vært brukt til utdanning eller jobbe å tjene penger. Hvis man har en jobb der man tjener rundt 300 000 hvert år taper jo man denne summen (så må man trekke fra det man tjener i millitæret som ikke er i nærheten av en gjennomsnittlig årslønn).

6725079[/snapback]

Hvor mange av de 300000 betaler du i faste utgifter, som bo, strøm, vann og lignende, og ikke minst klær, pro anno?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...