PlatinumFlyer Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Og Vegard er 15 år gammel og har sendte slike brev maaange ganger. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Du kan vennligst passe kjeften din du også. USA er snille. Takk. 6421242[/snapback] USA er en imperialistisk stormakt. Akkurat som Sovjetunionen var det. No getting round it. Og nei, jeg har ikke vært i USA, vil gjerne en tur, men aldri bo. Lovverket og lovpraksisen er for konservativ for min smak. Om argumentene mine ikke faller i god jord hos deg tror jeg fortsatt andre vil si seg høyst enige i argumentene. Forøvrig beklager jeg om jeg gav inntryk av å hate alle amerikanere, det gjør jeg ikke. Jeg missliker USA og USAs politikk, USAs imperialisme og USAs dobbeltmoral. Diverse lover, ledelse, kommersiell påvirkningskraft. osv. Oh, og ditt argument om at Vegard er femten år og ikke har erfaring med slike brev er jo ikke spesielt tungtveiende. Andrehånds informasjon fra personer som har den erfaringen burde være meget tilfredstillende. Endret 2. juli 2006 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Jonulf Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Jeg synes at en burde være takknemlig for å komme i forsvaret. De gir veldig mye tilbake til deg. Førstegangstjeneseten er også en god unnskyldning for å ta seg et år fri. Når man er i forsvaret slipper man å ta noen avgjørelser selv, dem tar offiserene for deg. OT: Når det gjelder forsikringshelse i USA er den et tragisk kapittel. Skillet mellom rik og fttig i USA bare øker hele tiden. Her betaler man skatt som en slags forsikring, noe som også gir personer som faller ut en sjanse. Sovjetunionen var ekstremt røde. USA er ekstremt blå. Ingen av delene er så veldig heldige. De fleste presidentene i senere tid i USA har vært og er republikanere untatt Clinton som var demokrat. Alt du trenger å gjøre er å sammeligne statistikken til økonomien til USA fra Clinton's periode og hvilken som helst annen periode som var styrt av republikanerne. Da ser man at første gang etter krigen at USA hadde overskudd var under Clinton's styre. Da minsket også skillet mellom fattig og rik. Etter ham har skillet igjen økt og økonomien igjen dalt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Du har ikke vært i US - og dermed synes jeg din rett til kritikk av US minker betraktelig. Maken til vås, imperalisme ja. Hva hadde vi vært uten US? En delstat i Das Dritte Reich? Jeg tørr ikke tenke på det. God bless America. EDIT: Du over. Forsikringshelsevesen er det eneste som fungerer. I US har dessuten alle en offentlige MediCare-forsikring(MediAid). Intet sykehus vil avvise deg om du er dødssyk. Jeg har gått på private skoler blitt operet på private sykehus etc etc. Hvorfor skal jeg betale 26 % av min inntekt, jeg er sytten år, til staten? Hva får jeg igjen? Såvidt jeg så var det ikke engang et pensjonspoeng. Fantastisk. Gjør pensjon og helse privat. Alt kan handles bedre og mer kostnadseffektivt av det private. Endret 2. juli 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Du har ikke vært i US - og dermed synes jeg din rett til kritikk av US minker betraktelig. Maken til vås, imperalisme ja. Hva hadde vi vært uten US? En delstat i Das Dritte Reich? Jeg tørr ikke tenke på det. God bless America. 6421303[/snapback] Jeg har aldri møtt Carl I. Hagen, men kan likevel argumentere mot politikken hans. Jeg har møtt Steinar Bastesen, men kan likevel ikke argumentere spesielt godt mot hans politiske standpunkt. Selv om jeg har mødt ham kjenner jeg dem ikke spesielt godt. Å ha vært i USA, i en eller to delstater gir deg ikke nødvendigvis et godt grunnlag til å bedømme USA det heller. Som tidligere nevnt er alle delstatene forskjellige. Det er tett mot 300 mill av dem. Jeg kan kritisere politikk, jeg kan se statistikk som viser hvor mange som faller ut grunnet amerikansk helsepolitikk, jeg kan se markedets makt i USA. Jeg er selvfølgelig takknemlig for USAs rolle i WW2, de reddet Europa. Ingen tvil. Men la oss ikke glemme at USA ble tvunget inn i WW2. De gikk ikke inn verken i Asia eller i Europa frivillig. I og for seg er det å ha troverdighet til dagens administrasjon fordi de reddet ræva vår i 1941-45 like naivt som å si at Jøder har særrettigheter grunnet Hollocost. Hollocost var en av menneskehetens største katastrofer. Men det har liten relevanse for f.eks. Israels okkupasjon av Gaza osv. Og om du påstår at Irak-krigens mål i Bush-administrasjonen var å gi Irak frihet, ler jeg av deg. Olje. That's it. USA er verdens eneste supermakt, og bruker sin makt og innflytelse på en - tidvis - kvalmende måte. Grei, å fremstille USA som bare bad er feil, men din fremstilling av USA som et rosenrødt land der alt er bra er like tåpelig. Jonulf: Flott innlegg. Fikk meg på mange måter til å tenke over ting. Edit: Du får øyeblikkelig hjelp. Men du får en helvetes regning om du ikke er forsikret eller ikke dekkes av MediCare. Forsikringshelse fungerer ypperlig om du har råd til forsikring. Eller om du dekker MediCare-kravene. Ellers er det værre. Endret 2. juli 2006 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Og om du påstår at Irak-krigens mål i Bush-administrasjonen var å gi Irak frihet, ler jeg av deg. Olje. That's it. USA er verdens eneste supermakt, og bruker sin makt og innflytelse på en - tidvis - kvalmende måte. Grei, å fremstille USA som bare bad er feil, men din fremstilling av USA som et rosenrødt land der alt er bra er like tåpelig. Jonulf: Flott innlegg. Fikk meg på mange måter til å tenke over ting. 6421323[/snapback] Å påstå at Bush gikk inn i Irak for å tjene penger på olje, er jo heller ikke særlig godt sagt. Bl.a. tjente Norge mange milliarder kroner som en indirekte følge av Irak-krigen. Det er på liknende grunnlag teorien om olje som krigsårsak er dannet. Selv velger jeg å tro at Irak-innvaderingen var for å bremse en stormakt, samt styrte en folkemorder. Dog gikk de inn på totalt feil grunnlag og har i senere tid slitt med å uttale seg om krigen og driti seg ut gang på gang. Likevel klarte Bush å seile seg til ro med utsagnet "God asked me to invade." Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Alle amerikanere er omfattet av mediCare. Å ha vært i USA, i en eller to delstater gir deg ikke nødvendigvis et godt grunnlag til å bedømme USA det heller. Som tidligere nevnt er alle delstatene forskjellige. Det er tett mot 300 mill av dem. Nå har jeg strengt tatt vært i 27 delstater, og har frem til August 1 TRE residencer i TRE stater. Kom ikke her. Du påstår at regjeringen ikke har troverdighet nok til å beskytte deg? Hva gjorde de da de tok Afganistan og Iraqi? Gfor å ikke snakke om, gav det Irakiske folk demokrati og folkerett tilbake? Hallo hallo, det var ikke med tanke på at det var olje i Irak og at man ønsket seg den. Det er det frekkeste jeg har hørt. Jeg kjenner at jeg får vondt av å lese dette, at jeg kommer til å gå på veggen snart. Jeg troor jeg bør trekke meg ut før veggen. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Den beste måten å slippe unna på er vel å flytte utenlands. Er helt enig i at i disse tider ville Norge vært bedre tjent med et vervet, profesjonelt forsvar, men så lenge verneplikten er grunnlovsfestet er det ikke noe lite prosjekt å endre på dette. Ellers vil jeg personlig si at jeg har fått mye igjen for de årene jeg har brukt i grønne klær, både personlig, økonomisk (!) og profesjonelt. JoachimR: synes du burde bli i U$A. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Og denne tråden har mye med USA å gjøre? nei. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2006 Bare en tredjedel av ungdommene kommer inn i militæret!! Hva er galt med resten? Hvorfor skal bare en tredjedels tvinges til slik "STRAFF"?? Svært uretferdig!! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Det er nok på grunn av tregheten i systemet. Alle skjønner at det ikke henger på greip, men så lenge politikerne har viktigere ting å gjøre og behandlingen av en eventuell endring hadde tatt sin tid, fortsetter idiotiet å utspille seg. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Alle amerikanere er omfattet av mediCare. Å ha vært i USA, i en eller to delstater gir deg ikke nødvendigvis et godt grunnlag til å bedømme USA det heller. Som tidligere nevnt er alle delstatene forskjellige. Det er tett mot 300 mill av dem. Nå har jeg strengt tatt vært i 27 delstater, og har frem til August 1 TRE residencer i TRE stater. Kom ikke her. Du påstår at regjeringen ikke har troverdighet nok til å beskytte deg? Hva gjorde de da de tok Afganistan og Iraqi? Gfor å ikke snakke om, gav det Irakiske folk demokrati og folkerett tilbake? Hallo hallo, det var ikke med tanke på at det var olje i Irak og at man ønsket seg den. Det er det frekkeste jeg har hørt. Jeg kjenner at jeg får vondt av å lese dette, at jeg kommer til å gå på veggen snart. Jeg troor jeg bør trekke meg ut før veggen. 6421334[/snapback] Fortsatt, din fremstilling av USA som et rosenrødt land er ikke helt bra den heller. Om alle amerikanere omfattes av MediCare er det direkte rart at så mange går personlig konkurs grunnet dyre regninger etter livsnødvendige operasjoner. Kypros har så vidt jeg vet forsikringshelse. Møtte en mann på Kypros, han hadde en medisinsk tilstand som var meget komplisert og meget dyr å operere. Han ville aldri ha råd til å operere, faktisk. Hva han led av? Åreknuter. Bare en tredjedel av ungdommene kommer inn i militæret!!Hva er galt med resten? Hvorfor skal bare en tredjedels tvinges til slik "STRAFF"?? Svært uretferdig!! 6423327[/snapback] Det eneste urettferdige er at 50% av Norges befolkning er garantert å slippe forsvaret om de vil det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Er det nå så grusomt å måtte ut i skogen og leke litt krig noen få dager med flere års mellomrom? De fleste gubbene på jobb sier HV-øvelser bare er festing og drekking for det meste. Og litt krabbing. Det er jo tross alt ofte menn i 30-40 årene med god ølpondus og kontorjobber som gjør dette. Er ikke lagt opp til at folk har god kondis. Endret 3. juli 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Jeg har vært inne til førstegangstjeneste og satt på et kontor stort sett under hele tjenesten, nesten et år. (var admass for stabskp) Men ca 5 år etter fikk jeg brev om at jeg var kommet inn i heimvernet!! Dette liker jeg svært dårlig! Har fått utstyr og er blitt inkalt til øvelse i august!! Hvordan kan man slippe unna slikt? og hvordan kan en komme seg ut av hele Heimvernet? Forsvaret = Norges STØRSTE barnehage 6402036[/snapback] Jeg skjønner ikke hvordan du kan bli tvangsplassert i HV når du allerede har avtjent 12 måneders førstegangstjeneste? Trodde greia med HV var at man avtjener 6 måneders førstegangstjeneste, for så å ha rep. øvelse hvert år fram til en viss alder. 12 måneder burde jo tilsi at du har avtjent din verneplikt, eller? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Vernepliktsverket kan kalle inn enhver som er i registeret deres til rep.øvelse. Jeg på min side tror det kunne vært litt morsomt å ikle seg grønt en uke eller to. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Jeg gleder meg til den dagen jentene blir tvangssendt til indre Troms i et helt år for å lære seg å bake eplekake. Dessuten vil det være billigere å sende ut 30 jenter i skogen med primus og vaffelmiks på termos enn å fyre opp kommandoplasser og skyte med 12.7 på steinrøyser. 6418422[/snapback] Jeg satte kaffen vrangstrupen. Pga mitt hysteriske latteranfall holder jeg deg nå personlig ansvarlig for mitt kaffetildekte tastatur LarsP. :!: Endret 3. juli 2006 av Gurglemuffin Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) En kompis av meg har ikke vært innkalt til HV-øvelse på maaaaange år. Han tror de har glemt ham. Han klager ikke, kanskje han går glipp av et WOW-raid pga det, vet..Men AG'n står i skapet uansett den. Endret 3. juli 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Hvis ikke OT-pratet stanser umiddelbart, så blir tråden skamfert med følgende knapp: Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Fritak Grunnlaget for fritak fra førstegangstjeneste avhenger av disse forhold: Du er blitt fradømt verneretten Du er registrert på utenlandsk adresse i den perioden du mottar innkalling (fast bosatt i annet land). Innvilget søknad om siviltjeneste Helse, du er klassifisert som ikke tjenestedyktig Tror jeg skal satse på denne jeg (er en stund til da): Du er registrert på utenlandsk adresse i den perioden du mottar innkalling (fast bosatt i annet land). EDIT: http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/utsettelseogfritak/ Endret 3. juli 2006 av FLarsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå