PlatinumFlyer Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Staten gir oss gratis skolegang, fri legehjelp, og hauger av lass av andre tjenester. Hvorfor i alle dager er det galt om staten ønsker litt tilbake? Derfor mener jeg at vi ikke har krav på gratis skolegang og fri legehjelp. Privatisér det! Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 T-Solberg: Hva hadde du sagt om vilkårlige kvinner i Norge hadde blitt innkalt til "matlaging/klesvaskings"-kurs som varer 2-3 uker hvert år? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Akkurat rundt det du sier der Joachim, med privatisering av skoler og legehjelp. Hadde du ment det om du ikke hadde blitt født inn i penger? Jeg tror ikke det. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 T-Solberg: Hva hadde du sagt om vilkårlige kvinner i Norge hadde blitt innkalt til "matlaging/klesvaskings"-kurs som varer 2-3 uker hvert år? 6417848[/snapback] Flott ide! Jeg skal jammen meg skrive en mail til regjeringen og foreslå dette. Godt vi har lyse hoder som deg. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Akkurat rundt det du sier der Joachim, med privatisering av skoler og legehjelp. Hadde du ment det om du ikke hadde blitt født inn i penger? Jeg tror ikke det. 6417861[/snapback] Jo. Mamma kommer fra lave arbeiderklasseforhold forsåvidt. Det må jo selvsagt finnes forsikringsordninger. EDIT: En annen mulighet er å tilby folk å kjøpe seg ut av forsvaret.. Endret 1. juli 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Spiller ingen rolle om moren din kommer fra lave arbeiderklasseforhold, når du ikke gjør det, og moren din sikkert har glemt alt om det. Forsikringsordninger koster penger, og om noe skulle kostet mer måtte vi også hatt et høyere lønnsnivå, for å unngå fattigdom. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Spiller ingen rolle om moren din kommer fra lave arbeiderklasseforhold, når du ikke gjør det, og moren din sikkert har glemt alt om det. Forsikringsordninger koster penger, og om noe skulle kostet mer måtte vi også hatt et høyere lønnsnivå, for å unngå fattigdom. 6417934[/snapback] Forsikringsordninger koster penger. Det gjør skatten også. Om du kan skjære vekk ti prosent av inntektsskatten din skal du nok få råd til en forsikring, gutten min. Og jeg tror overhodet ikke min mor har glemt hvordan det var å vokse opp i tomannsbolig et eller annet mindre pent sted. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Flott ide! Jeg skal jammen meg skrive en mail til regjeringen og foreslå dette. Godt vi har lyse hoder som deg. 6417886[/snapback] Flott. Si ifra om du får svar. Jeg gleder meg til den dagen jentene blir tvangssendt til indre Troms i et helt år for å lære seg å bake eplekake. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Flott ide! Jeg skal jammen meg skrive en mail til regjeringen og foreslå dette. Godt vi har lyse hoder som deg. 6417886[/snapback] Flott. Si ifra om du får svar. Jeg gleder meg til den dagen jentene blir tvangssendt til indre Troms i et helt år for å lære seg å bake eplekake. 6417948[/snapback] Og sånn Kvæfjordkake. Kvæfjord er jo kanskje oppe i indre Troms også. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Militæret er noe for de få som liker sånt, og ferdig med det. Per idag i Norge virker det som en oppdragelsesanstalt for mange og ett ENORMT pengesluk.Jeg vil gå så langt som å påstå at man kunne legge ned dagens militær bare for å utdanne spesialsoldater istede. Vår plikt for landet er å opprettholde det slik det er. Og det er ingen militærtrussel mot det. Det er MYE viktigere at vi får opp infrastruktur innen vitenskap etc. Så skal man virkelig tjene sitt land så bør man få seg en utdannelse. At man tjener sitt land ved å sitte på ræva ved ett kontor eller spise mygg i ei myr er bare piss. Absolutt ingen tjener på det. Og for de personene som vil ut av militæret, slå opp på nettet på "borderline personality". Da går du garantert ut. Samme hvilke gren av militæret du er. 6417708[/snapback] Har du vært i militæret? Tror du at Forsvaret bare jobber med militære saker? Tror du at alle stillinger vernepliktige har er unyttige? Da tar du feil. Kystvakten og luftromkontrollstasjonene er to eksempler på det. Ja - mange vernepliktige i stillinger i forsvaret kan erstattes av private selskaper. Men det kan være dyrere, og det er slett ikke like pålitelig hva tilgjengelighet og kontroll angår. Som du sier selv, de som vil ut, kommer ut. De som ikke vil inn, kommer ikke inn heller. Les feil på siste linja på synstesten, snakk med presten, lyv om du klarer det - de som ikke vil, slipper. Mange også ved å være ærlige. Klarer du ikke å slippe, vil du ikke nok heller. Forsvaret vil ikke ha umotiverte soldater. Så godt som ingen i troppen min på Madla eller i Sørreisa (80 stk til sammen) ville ut av forsvaret. Klart at de fleste gledet seg til dimmisjon, men det var ikke uten litt vemodighet at de forlot den militære tilværelsen. "Så skal man virkelig tjene sitt land så bør man få seg en utdannelse." Hva tror du folk gjør før eller etter førstegangstjenesten? Akkurat rundt det du sier der Joachim, med privatisering av skoler og legehjelp. Hadde du ment det om du ikke hadde blitt født inn i penger? Jeg tror ikke det. 6417861[/snapback] Tror egentlig ikke det, jeg heller. Og jeg har ingen motforestillinger mot at Forsvaret får et år av livet til noen få norske ungdommer. Hva gjør vel et år fra eller til? Om du fullfører utdannelsen din som 25- eller 26-åring har lite å si. Sa dette i en annen tråd, tror jeg; Penger har du hele livet til å tjene, førstegangstjenesten har du bare én gang ... Skjønner prinsippet til noen av dere - at staten ikke bør ha slik "makt" over oss. Men jeg er ikke enig. Som sagt slipper de som vil sterkt nok. I Norge har vi nå en gang verneplikt, noen er for den og noen er mot den, men de som hater den så mye, er så sterkt mot den, og jeg tror (vekt på siste ord) de er i mindretall, hvorfor ikke flytte? Ærlig talt syns jeg også at de yngre som uttaler seg bør ha vært der selv før de sier for mye om innhold og nytteverdi for både landet og de vernepliktige, og forsvarets framtid. -- Er enig med T-Solberg i at en uke i året, eller sjeldnere, ikke kan være så mye å syte over. -- (Noe helt annet; uansett hva som skjer framover er jeg i alle fall glad for at jeg rakk å være med, gjennomføre, før verneplikten eventuelt blir avskaffet eller endret for mye. ) EDIT: Jeg gleder meg til den dagen jentene blir tvangssendt til indre Troms i et helt år for å lære seg å bake eplekake. 6417948[/snapback] De aller fleste tjenestetyper for vernepliktige er viktigere enn det (jeg kommer ikke på noen som ikke er det, men det er det kanskje). Endret 1. juli 2006 av svamp Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Man kan da gjøre den frivillig. Staten bør bygges ned så mye som mulig, og så direkte makt over et enkeltmenneske som det verneplikten bygger på burde det vært slutt på for lenge siden. Selv har jeg i dag undertegnet på et skjema til folkeregisteret som heter "flytting til utlandet". Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg gleder meg til den dagen jentene blir tvangssendt til indre Troms i et helt år for å lære seg å bake eplekake. De aller fleste tjenestetyper for vernepliktige er viktigere enn det (jeg kommer ikke på noen som ikke er det, men det er det kanskje). 6418019[/snapback] Ikke akkurat. Dessuten vil det være billigere å sende ut 30 jenter i skogen med primus og vaffelmiks på termos enn å fyre opp kommandoplasser og skyte med 12.7 på steinrøyser. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Staten gir oss gratis skolegang, fri legehjelp, og hauger av lass av andre tjenester. Hvorfor i alle dager er det galt om staten ønsker litt tilbake? Derfor mener jeg at vi ikke har krav på gratis skolegang og fri legehjelp. Privatisér det! 6417720[/snapback] Det er det dummeste jeg har hørt på veldig lenge. Akkurat rundt det du sier der Joachim, med privatisering av skoler og legehjelp. Hadde du ment det om du ikke hadde blitt født inn i penger? Jeg tror ikke det. 6417861[/snapback] Jo. Mamma kommer fra lave arbeiderklasseforhold forsåvidt. Det må jo selvsagt finnes forsikringsordninger. EDIT: En annen mulighet er å tilby folk å kjøpe seg ut av forsvaret.. 6417905[/snapback] 1. Forsikringsordninger? Trenger jeg å nevne mer enn Amerikas Forente Stater? Jupp, forsikringsbasert helse fungerer TOPPERS. 2. Kjøpe seg fri? Da blir det to typer mennesker. De som har råd til å kjøpe seg fri, og de som ikke har råd til å kjøpe seg fri. Man kan da gjøre den frivillig. Staten bør bygges ned så mye som mulig, og så direkte makt over et enkeltmenneske som det verneplikten bygger på burde det vært slutt på for lenge siden. Selv har jeg i dag undertegnet på et skjema til folkeregisteret som heter "flytting til utlandet". 6418033[/snapback] Det er så at staten nok forvaltes rimelig ineffektivt. Men jeg liker ikke utrykket "bygges ned så mye som mulig", det er i mine øyne like ille med en slik ekstremisme som venstreorientert ekstremisme. Ekstremisme virker aldri. Ut fra din argumentasjon kan en (nesten) si at det er et overgrep fra samfunnet å sette personer som har forgrepet seg på småbarn i fengsel eller utsette dem for tvangsbehandling. God flytting. Dersom du tror et annet land vil være så radikalt bedre, skal jeg ikke motsi deg. Dimme? Enkelt. Opptre på en slik måte at du er en sikkerhetsrisiko. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Hmm.. Er vel ikke så veldig mye du kan gjøre vil jeg tro. Du kan jo se litt på denne dimmesiden De har et eget forum også Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 1. Forsikringsordninger? Trenger jeg å nevne mer enn Amerikas Forente Stater? Jupp, forsikringsbasert helse fungerer TOPPERS. Trenger jeg å fortelle deg om verdens ledene leger og hospital? Kanskje de befinner seg i USA? Jeg vil absolutt se på USA. Amerikas Forente Stater er et fantastisk land. Litt mye statlig styring der også, men ellers kos. Det er vel det landet som kommer nærmetst det jeg står for. Forsikringsbasert helse fungerer toppers jo. Tilogmed sosialdemokratiet Tyskland basserer seg på tvungne helseforsikringer. 2. Kjøpe seg fri? Da blir det to typer mennesker. De som har råd til å kjøpe seg fri, og de som ikke har råd til å kjøpe seg fri.Dersom argumentetet er at vi har verneplikt for å gi noe tilbake til Staten, bør vi også ha muligheten til å kjøpe oss ut. Men optimalt sett har ikke en stat rett til å stjele et menneskets liv i form av et år. I kriminologien kaller vi det faktisk frihetsberøvelse, og det er den vanligste avstraffelsesformen som finnes. Det er så at staten nok forvaltes rimelig ineffektivt. Men jeg liker ikke utrykket "bygges ned så mye som mulig", det er i mine øyne like ille med en slik ekstremisme som venstreorientert ekstremisme. Ekstremisme virker aldri.Vi må innse at velferdsstaten koster for meget - og at den ikke varer evig. Det er på tide å starte nedbyggingen av den - det bare å innse det, før det for sent. Det er ikke akkurat ekstremisme. Ut fra din argumentasjon kan en (nesten) si at det er et overgrep fra samfunnet å sette personer som har forgrepet seg på småbarn i fengsel eller utsette dem for tvangsbehandling. Hvordan da? Frihetsberøvelse som straff er en ting, men som tilbakebetaling for velfersstaten, slik dere argumenterer er det håpløst. God flytting. Dersom du tror et annet land vil være så radikalt bedre, skal jeg ikke motsi deg. Jeg elsker US of A. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 1. Forsikringsordninger? Trenger jeg å nevne mer enn Amerikas Forente Stater? Jupp, forsikringsbasert helse fungerer TOPPERS. Trenger jeg å fortelle deg om verdens ledene leger og hospital? Kanskje de befinner seg i USA? Jeg vil absolutt se på USA. Amerikas Forente Stater er et fantastisk land. Litt mye statlig styring der også, men ellers kos. Det er vel det landet som kommer nærmetst det jeg står for. Forsikringsbasert helse fungerer toppers jo. Tilogmed sosialdemokratiet Tyskland basserer seg på tvungne helseforsikringer. Om du har mulighet til å kjøpe all mat i verden betyr ikke at du ikke kan sulte om du ikke har penger. Jeg har ikke kilder, så eksakte tall får det bare være med, men de langt fleste personlige konkursene i USA er grunnlagt i helseskader og betalingskrav. Forsikringshelse fungerer IKKE! 2. Kjøpe seg fri? Da blir det to typer mennesker. De som har råd til å kjøpe seg fri, og de som ikke har råd til å kjøpe seg fri. Dersom argumentetet er at vi har verneplikt for å gi noe tilbake til Staten, bør vi også ha muligheten til å kjøpe oss ut. Men optimalt sett har ikke en stat rett til å stjele et menneskets liv i form av et år. I kriminologien kaller vi det faktisk frihetsberøvelse, og det er den vanligste avstraffelsesformen som finnes. Jeg er uenig. Kun noen vil kunne kjøpe seg fri. Vil tro de fleste kjøpes fri via foreldrenes midler. Og det blir i MINE øyne feil. Det er så at staten nok forvaltes rimelig ineffektivt. Men jeg liker ikke utrykket "bygges ned så mye som mulig", det er i mine øyne like ille med en slik ekstremisme som venstreorientert ekstremisme. Ekstremisme virker aldri.Vi må innse at velferdsstaten koster for meget - og at den ikke varer evig. Det er på tide å starte nedbyggingen av den - det bare å innse det, før det for sent. Det er ikke akkurat ekstremisme.Ut fra din argumentasjon kan en (nesten) si at det er et overgrep fra samfunnet å sette personer som har forgrepet seg på småbarn i fengsel eller utsette dem for tvangsbehandling. Hvordan da? Frihetsberøvelse som straff er en ting, men som tilbakebetaling for velfersstaten, slik dere argumenterer er det håpløst. Jeg sa nesten. Og forøvrig får du betalt for millitærtjeneste, du får fysisk trening, opplæring i nærkamp og mye mer. Egentlig burde vi betale for å være i forsvaret. Jup, spøker. God flytting. Dersom du tror et annet land vil være så radikalt bedre, skal jeg ikke motsi deg. Jeg elsker US of A. 6420989[/snapback] Why? Et av de mer korrupte landene i verden der storkapitalen bestemmer og privatbedrifter får hente ut privatinformasjon osv. Generelt sett er USA et møkkaland som liker å skryte. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Unnskyld meg. USA er intet møkkaland, og alt tyder på at du aldri har vært der borte. Dine kommentaterer faller ikke i god jord. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Alt for mange mennesker dømmer hele USA pga. en dum president. Det er leit. Ja, USA er et land hvor det bor ganske mange duster som har sagt noe de ikke burde ha sagt, men det bor jo greie folk der også. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Du kan vennligst passe kjeften din du også. USA er snille. Takk. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Bah, USA er det landet i verden med største kulturell innflytelse, derifra har vi bl.a. Hollywood, moderne kristendom og atomvåpen. Dog bor det nesten 300 millioner mennesker i dette landet, fordelt på 50 stater. Mellom disse statene er det ofte veldig dårlig samarbeid, og livet kan være veldig forskjellig fra en stat til en annen. I noen stater i USA er f.eks. homofili fremdeles forbudt, mens i andre stater er det lovlig. USA er også en foregangsnasjon når det gjelder likestilling mellom hudfarger, dog religion, legning og kjønn er det fremdeles stor forskjell på. USA har styrtet mange diktatorer, men har også startet kriger som har tatt mange menneskeliv. USA kjemper mot atomvåpen, men har nok av det til å ødelegge hele jorda på noen få sekunder. Så jeg synes ingen skal si noe generelt om USA, da befolkningen der er så forskjellig som den er. Dette gjelder også deg, JoachimR, selv om du bare har positive ting å si. Tilbake til topic: En effektiv måte å skippe militærtjeneste er å ta en utdanning og sende svar om at "dette vil virke ødeleggende på utdanningen min". Fortsett med dette i noen år og til slutt vil du havne så langt nede på prioriteringslista deres at de ikek vil ha deg lenger. Endret 2. juli 2006 av Vegard_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå