Gå til innhold

installere linux uten cd. mulig?


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg har akkurat lastet ned 3 .iso filer som vel skal brennes til hver sin cd.

 

problemet er at brennern har gått til h****e

 

på min bærbare thnkpad har jeg 2 harddisker.

 

er det noen muligher for å installere linux fra harddisk, eller må jeg gjøre det via cd ?

 

[ Denne Melding var redigert av: josteinsen på 2002-10-14 16:22 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned programmet Daemon Tools eller Fantom CD. Så mounter du ISOene ved hjelp av disse og installerer :smile:

 

Lykke til

 

EDIT: Kom akkurat på at du kanskje skal ha en clean installasjon. Hmm. Jeg installerte nemlig ved hjelp av en virtual machine, for å sjekke hvordan OSet var. Er ikke helt sikker hvis du ikke skla installere det når du er inne i Windows..

 

[ Denne Melding var redigert av: Blib på 2002-10-14 16:33 ]

Lenke til kommentar

ok

 

jeg har funnet en fil på 1,40mb som heter hd.img

¨

hvordan får jeg denne filen inn på en diskett? den er jo for stor.

 

Ang de 3 .iso filene jeg lasta ned.

 

Skal jeg bare pakke dem ut i en mappe som feks heter linux på min harddisk? eller skal det gjøres på en annen måte. 3 forskjellig foldere?

 

PS den linux distroen jeg har lastet ned er redhat 8.0. Det lå 5 isd filer der, men ejg har hørt at jeg bare behøver å laste ned 1 2 go 3.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også rawwrite. Den finnes i både windows og dosformat. Også jeg installerer fra en harddisk til en annen (eller annen partisijon). Men jeg bruker boot.img istedet for hd.img. Det fungerer utmerket. Du finner sannsynligvis .img-filene under IMAGES på den først ISO.cd'en, sammen med DOSUTILS, så nevne i innelegget over. Deretter kjører du bare denne installasjonsdisketten etter en boot. Da starter installasjonsprogrammet. Den vil så spørre hvor ISO-filene ligger. Det skulle være det hele.

 

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-10-14 18:07 ]

Lenke til kommentar

den hd.img fila jeg fant og har lastet ned hører til mandrake. Finnes det noe liknende til redhat 8 ?

 

et minutt senere:)

 

 

Ok... winrawrite.exe lå på den første "cd'en" og det gjorde oxo en fil som het boot. Jeg har nå skrevet denne "boot" greia over på en diskett og vil gi en repport på hvordan det går senere. :smile:

Lenke til kommentar

ok, boot disken funka bra den.

 

har bare et par spm til:

 

1. de 3 iso "bildene" jeg lasta ned, skal jeg bare la dem ligge som de er rett på E: (det er en partisjon jeg har laget på min C: disk og er på 16gb og i fat32 format.

Skal jeg pakke dem ut først? og i så fall, skal jeg bare pakke alle 3 ut i en mappe som heter feks "linux" ?

 

2. Dette er min første test av linux. Er det normalt at det kiler litt i kroppen og at jeg føler en intens spenning for det jeg nå forhåpentligvis vil oppleve? :wink:

Lenke til kommentar

Joda linux kommer til å bli en bra opplevelse :smile:

 

Men det du må regne med er en del konfigurasjon hvis ikke alt funker og at du burde ha lest litt om det på forshånd, lån en bok på biblioteket, selv har jeg lånt "Lær Linux på 24 timer" den er en fin bok og tar for seg det meste. Ellers er #linuxnorge på efnet på irc greit og oppsøke. google.com er det beste søkestedet etter alt mulig. :smile:

freshmeat.net er et fint sted som har masse software til linux, søk på amsn eller everybuddy, hvis du er vant til msn messenger så er disse to programmene kjekke å ha da de kan koble seg opp til msn nettverket.

 

Samba er et programm til å nå windows shares, så hvis du laner burde du ordne dette før du drar på lan. Ellers går det ann å emulere en del spill med Wine som er en emulator til windows programmer/spill. WineX som du får hos transgaming.com er bra til å emulere spill da den og har støtte for directx og jeg spilte gta3 i min linux her om dag :smile:

 

nvidia skjermkort og soundblaster lydkort er å anbefale når man skal ha linux, ivertfall i følge min erfaring, fikk nemlig ikke lyd med gamle lydkortet mitt, og det gamle skjermkortet var ikke støttet i det hele tatt :smile:

 

Lykke til med linux'en, det bringer litt moro inn i pcen igjen, hvis du liker å fikle med programmering og sånt, eller så er jo RH8.0 skikkelig nice i grafisk modus :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-14 18:31, skrev josteinsen:

1. de 3 iso "bildene" jeg lasta ned, skal jeg bare la dem ligge som de er rett på E: (det er en partisjon jeg har laget på min C: disk og er på 16gb og i fat32 format.

Skal jeg pakke dem ut først? og i så fall, skal jeg bare pakke alle 3 ut i en mappe som heter feks "linux" ?


Du kan pakke dei ut, eller du kan la vere, det har ikkje så mykje å seie, installasjonsprosedyren er i stand til å mounte iso-filer. (går ut frå det, uten at eg har prøvd redhat).

Quote:


2. Dette er min første test av linux. Er det normalt at det kiler litt i kroppen og at jeg føler en intens spenning for det jeg nå forhåpentligvis vil oppleve? :wink:


Been there.... og det gjekk bra, det gjer det nok for din del og. Litt forvirring i starten må du rekne med, men du verkar å ha ei positiv innstilling, og er i stand til å formulere relativt presise spørsmål her, så det ordnar seg nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...