MrLee Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Kom Hitler til makta i 1936? 6402085[/snapback] nope. Han ble kansler i '33. Hindenburg døde i '34 og det var først da Hitler fikk overført makten President og kansler til en samlet tittel "Fører og rikskansler" Endret 28. juni 2006 av MrLee Lenke til kommentar
salah Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Kom Hitler til makta i 1936? 6402085[/snapback] nope. Han ble kansler i '33 6402115[/snapback] Tenkte det samme. Trådstarter kan jo ikke ha mye historiekunnskaper. Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jaja, selvfølgelig var Hitler en god gutt. Sammen med resten av gjengen Stalin, Saddam, Taliban osv. Kanskje han mente det "godt", men det var riv ruskende galt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Flyttes til riktig kategori. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Folk flest vil nok si at Hitler var ond, men det spørs jo selvsagt hvordan man definerer ond. Det jeg ser på som ondskap er å ha onde hensikter, og han hadde virkelig ikke det. Man kan med høy grad av sikkerhet anta at Hitler var overbevist om at det han gjorde var riktig. Han gjorde det ikke for å være ond, så det er kanskje riktigere å si at han var desillusjonert, men at det fikk katastrofale følger for millioner av mennesker er det ingen tvil om. Ond er ikke et bra ord, siden det er 100% subjektivt. For jødene og store deler av verden var selvsagt Hitler som Satan selv, for dem han samlet og som trodde på ham var han mer som en frelser. Det er ikke mulig å komme frem til noe skikkelig svar på et slikt spørsmål. EDIT: I mitt hode eksisterer ikke noe slikt som "godt" og "ondt", men uten disse begrepene er denne diskusjonen fullstendig verdiløs. Siden jeg ikke klarte å holde meg unna, går innlegget mitt ut fra at de finnes. Endret 28. juni 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Om Hitler var ond? Spørs hvem du spør. Han var jo en geni på lik linje som Albert Einstein på sitt felt. Jeg vil si at handlingene og ideologien hans var ond men som person kan jeg ikke utale meg. Kan nesten si at Bush gjør det samme som Hitler gjorde: utspille sin ideologi på verdens samfunn. Endret 28. juni 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Definitions of evil on the Web: * morally bad or wrong; "evil purposes"; "an evil influence"; "evil deeds" * morally objectionable behavior * having the nature of vice * that which causes harm or destruction or misfortune; "the evil that men do lives after them; the good is oft interred with their bones"- Shakespeare * tending to cause great harm * the quality of being morally wrong in principle or practice; "attempts to explain the origin of evil in the world" Evil is a term describing that which is regarded as morally bad, intrinsically corrupt, wantonly destructive, inhumane, selfish, or wicked. In most cultures, the word is used to describe acts, thoughts, and ideas which are thought to (either directly or causally) bring about withering and death —the opposite of life. en.wikipedia.org/wiki/Evil jeg vil si han var en grusom, ond mann. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 jeg vil si han var en grusom, ond mann. 6402223[/snapback] + led av stormannsgalskap og var paranoid Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 barnetrygden i Norge ble innført av tyskerne under 2. verdenskrig..... Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 barnetrygden i Norge ble innført av tyskerne under 2. verdenskrig..... 6402364[/snapback] Haha, takk for den informasjonen. Nytt for meg! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Min mening er at man kan ikke si om Hitler var "ond" eller ikke. Alt avhenger fra enhvers ståsted, altså at i Hitler sine øyne, var det han gjorde rett. I hans øyne var det jo jødene, homofile osv som ikke fortjene og leve. Edit: Jeg prøver bare å være nøytral 6401709[/snapback] Der godt folk er nøytrale, tar vondt folk styring...! Trådstarters historieoppfatning skal jeg la være. Andre har alt kommentert den. Om Hitler "egentlig" var ond? Han var eneveldig hersker i ondskapens regime. Hvis han ikke var ond må han ha forfalsket CV'en sin noe grundig... Geir Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg begynner å tvile på intelligensen / innsikten til trådstarter hvis han virkelig ikke er sikker på svaret på sitt eget spørsmål. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 min livs teori er at: Du er det du har lyst og være, og ingen har lyst og være onde. Du er det du er blitt dratt opp til og være. Og gjør det foreldrene dine gjøre. Hitler hadde en hard tid som ungdom, han var fattig og prøvde og få unnagjort noe skole. Pluttselig får han høre at det er Jødene sin feil. Merkelig nok tror han på dette og prøver og "frelse" verden fra en undergang, laget av jødene/sigøynere etc. Selvføligelig var det feil, men dette trodde han på. (tror jeg) en smule naivt kanskje, men virker for meg Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Selvfølgelig var han ond, for faen. Han samtykket til å utrydde en gruppe av menneskeheten. Hva mer må til for å klassifisere deg som ond, fise med vilje i et panic room? EDIT: Dessuten heter det menneskeheten, ikke mennesket. Det har jeg nå rettet på. ^^ Endret 28. juni 2006 av Fisk1 Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 I våre øyne var han ond, men han kjempet bare for den saken han mente var rett. Etter første verdenskrig var tyskerene bittre, de hadde tapt krigen, noe så voldsomt også. Mange tyskere trengte en syndebukk, noen å skylde på etter nederlaget, dette gjorde Hitlers jobb enkel. Han fikk folket til å mene at det var jødene (med fler) sin skyld at Tyskland tapte krigen, og plutselig hadde tyskerene enn grunn til å hate jødene, det var ikke ondt for dem, de følte det nesten naturlig. Mye det samme som det voksende hatet mot muslimer i vesten i dag, jødene var syndebukkene som man spredde hatet sit mot, etter hvert utviklet det seg til raseteorier med medfølgende propaganda i TV, skolebøker, aviser osv. Og da var hatet plutselig utviklet seg enda et steg, nå var det ikke lenger bare "ikke galt", nå var det rett. Så for å svare på spørsmålet dit, i mine øyne var han ond, mne i sine egne og nazistene var han selvfølgelig ikke ond. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 barnetrygden i Norge ble innført av tyskerne under 2. verdenskrig..... 6402364[/snapback] Nei, det gjorde den ikke. Den ble innført av Nasjonal Samling, antagelig mot tyskerne vilje, for å vinne popularitet. Geir Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 barnetrygden i Norge ble innført av tyskerne under 2. verdenskrig..... 6402364[/snapback] Nei, det gjorde den ikke. Den ble innført av Nasjonal Samling, antagelig mot tyskerne vilje, for å vinne popularitet. Geir 6402640[/snapback] Virker som jeg må researche selv gitt. Plixx legg ved bevis når dere argumenterer. Så mye enklere. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Han var ond til de grader. Det er umennesklig å ville utrydde jøder, homofile etc. Som nevnt tidligere han trodde sikkert at han selv ikke var det, men det er nok ganske så feil, iallfall i mine øyne! Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Han var ond til de grader. Det er umennesklig å ville utrydde jøder, homofile etc. Som nevnt tidligere han trodde sikkert at han selv ikke var det, men det er nok ganske så feil, iallfall i mine øyne! 6402690[/snapback] Det er vel feil av bush og utrydde alle muslimer med turban? elller? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 barnetrygden i Norge ble innført av tyskerne under 2. verdenskrig..... 6402364[/snapback] Nei, det gjorde den ikke. Den ble innført av Nasjonal Samling, antagelig mot tyskerne vilje, for å vinne popularitet. Geir 6402640[/snapback] I mine øyne: Nasjonal Samling = Tyskere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg