Gå til innhold

amarok og ALSA

Anbefalte innlegg

Noen som har fått AmaroK til å funke sammen med Alsa? Lastet ned fra pakkesystemet med Fedora, og av en eller annen grunn er den bygget mot HelixPlayer (ikke gstreamer), og når jeg prøver å skru på Alsa så funker det ikke (ingen lyd/starter ikke å spille)...

Noen tips? Kjedelig å være låst til OSS... Samt at Helix-tullballet nekter plent å spille mp3 fant jeg akkurat ut....

Argh.

Men ellers så ser jo amarok digg ut. Ikke "over-KDEifisert" så det funker fint sammen med min gnome-desktop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke den versjonen jeg har :p Den er bygget på Helix! (sikker for å komme rundt en haug med patenter eller .no)

Så får vel bygge om pakka til å bruke gstreamer eller xine istedet. gstreamer bruker jeg til å høre på musikk i dag, funker flott, og xine funker også flott til å høre DVD.

Lenke til kommentar

Med fare for å kapre tråden, men med håp om at det kan være til nytte for trådstarter: Kan noen forklare kjapt og greit forholdet (hvis det finnes noe sånt :p) mellom artsd, xine etc og alsa/oss/direkte og /dev/dsp eller /dev/snd? Mao litt om hvordan programmer spytter ut lyd i linux?

Og samtidig, hvordan man gjør noe så enkelt som å stille bass/diskant?

Lenke til kommentar

Helt grunnleggende: Det første (som jeg vet om iallefall) lyd-API'n til Linux (en API er et "språk" et program bruker for å snakke med et annet, f.eks. med operativsystemet som snakker videre med lydkortet) het OSS. Den var "grei nok", men manglet et par ting - f.eks. mixing i software. Ettersom windows etterhvert fikk dette, var det færre og færre lydkort som kunne mixe i maskinvare. Noe måtte gjøres...

Så kom ALSA, som er den nye "lyd-arkitekturen" - en ny måte å gjøre lyd på linux. Det er vistnok Det Beste Lyd API'en på markedet (uten at jeg kan noe annet enn å være papegøye her), og ble vanlig for ca. to år siden. Støtter de aller fleste kort, noen ikke fult som godt som andre, men likevel.

Men å si at software-mixing ikke eksisterte før ALSA blir å ta hardt i - det fantes systemer for dette under OSS også - hovedsakelig "esd" (gnome) og "aRts" (KDE). Poenget med disse var at alle gnome eller kde-programmer brukte disse til å spille av lyd, og disse mikset ned og pratet videre med OSS, som pratet med lydkortet. I tillegg så kan de gjøre masse fancy saker som å spille av lyden på en annen maskin enn programmet kjører på (nyttig for f.eks. tynnklienter) og masse annet rart. Problem - det var to av dem. Mange er som meg, og er ikke fundamentalister for det ene eller det andre skrivebordsmiljøet. Jeg kjører gnome, men bruker en mengde KDE-programmer. Og når man da ikke har miksing, og to programmer ønsker å bruke lydkortet på en gang (esd og arts), så går det skeis for en av dem. Desverre har nok utviklerne av gnome og kde vært mer fundamentalister enn sine brukere...

xine er en koslig mediaspiller, på samme måte som mplayer, vlc, windowsmediaplayer etc. Men det finnes også noe som heter xine-lib, som gjør det enkelt for andre programmer å bruke xine til å spille av ting uten å måtte styre med å implementere kodeker etc. selv. Så snakker xine videre med ALSA/OSS/arts/esd/whatever, og brukeren slipper å bry seg. Et konkurerende system til dette, som blir stadig bedre og kan se ut til å "forene" og forenkle multimedia på linux stort, både for utviklere og brukere, er "gstreamer", som i dag egentlig ikke har noe med gnome å gjøre på tross av "g"'en. Det er bare en generell API for "spill denne filen!", med plugins og det hele.

/dev/dsp er en morsom sak. Du kan f.eks. skrive "cat /dev/random > /dev/dsp", og du vil høre sus i høytalerene dine. Dsp er rett og slett en fil som symboliserer lydkortet - på samme måte som hda er første IDE-harddisk etc.

Om jeg ikke tar feil så er dette egentlig en OSS-funksjon, ikke ALSA. Grunnen til at man i dag har BÅDE oss OG alsa, er at mange gamle programmer (og noen nye...) fremdeles bruker OSS...

For å stille på ting, så følger det med et fint volumkontrollpanel i gnome/kde, eller så har du jo altids "alsamixer".

Lenke til kommentar

Fabelaktig! Takker og bukker, kyrsjo - kjempefint forklart.

Da tenker jeg at jeg slår et slag for interoptabilitet-leiren, og prøver meg på gstreamer. Har sett meg ganske lei på at jeg må avslutte visse programmer for å få andre til å gi lyd fra seg.

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...