Kakofoni Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg vil ikke si det er den musikalske arven til The Beatles som er det mest spennende, men heller det som skjedde i studioet på deres samtid. Det er mer deres indirekte innflytelse som er min fascinasjon, hvor de gav opp turnelivets musikalske begrensninger til fordel for arbeidet i studioet.[/Quote] Fair enough. Jeg tolker det dithen at du mener band bør anerkjennes i kontekst av sin samtid. I så fall burde ikke Radioheads bragder sammenlignes med the Beatles, ettersom bragdene har forskjellig verdi i deres forskjellige samtid. Heller burde man sammenligne Radioheads status med the Beatles. I begge tilfeller er de definerende og oppsummerende, talsmenn for sin egen generasjon. The Beatles var født i en tid med en sterkt revolusjonær undertone. De var på toppen av postmodernisme-bølgen, for å være litt ærlig. Radioheads eneste potensielle disipler var hjernedøde generasjon x-ere, slackers og vår tids navlebeskuende og prenatal-nostalgiske hipstere i alle varianter. Jeg er enig i at Radiohead er et langt bedre alternativ enn Oasis, men jeg vil allikevel påstå at The Beatles gjorde noe betraktelig mer radikalt for sin samtid enn det Radiohead gjør for vår. Det er klart kravene for hva som er god musikk har justert seg betraktelig siden 60-tallet med tanket på hvor lett det i dag er å tilegne seg musikalsk kunnskap. Det er derfor jeg poengterte revolusjon i forhold til samtid, for det er langt vanskeligere å produsere musikk i dag som er nyskapende og samtidig appellerende innenfor populærmusikken. Avantgarde er ikke noe radikalt lenger - for å sitere Thomas Seltzer: "Én ting er å spille atonal indierock i New York i 1976, noe helt annet er det å gjøre det i Norge på 2000-tallet. Du må gjerne drive med det, men ikke kall det kunstnerisk vitalt og politisk farlig. Det er et jævlig døvt skyggespill som i siste instans er reaksjonært.". Jeg tror nok det som er mer revolusjonerende er at Radiohead putter pop i avantgarde, fremfor å putte avantgarde i pop. Ikke det at Radiohead var først ute med dette, men hvis man leter lenge nok, så vil man alltid finne noen mindre betydelige som kom før. Etter 2000 er de jo også et eksempel på neo-eklektisismen og kan også tolkes som å være bandet som forsøker å holde rocken vital i "dubstep-helvete". 2 Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Må høre mer av dette bandet! Klokt av deg. Du kan begynne med VERDENS beste låt: http://www.youtube.com/watch?v=kj1r8smLOmM Blir helt mindblown hver gang jeg hører på den. Endret 3. mars 2011 av Le Professeur 4 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Eg er utrolig glad i Röyksopp, syns dette er helt ypperlig! Finnes det noe som kan måle seg med disse gutta? Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Sjekk ut "The Knife". Er mye bedre enn Røyksopp, men har visse likhetstrekk. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Röyksopp skal spille på Slottsfjellfestivalen til sommeren ble det kjent i dag. Og nei, The Knife er ikke mye bedre enn Röyksopp. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Noen som vet hva Varg Vikernes heter i dag? Han byttet navn. Videre er ikke plateselskapet hans registrert i Brønnøysund. Har han bokstavelig talt gått under jorden? Lenke til kommentar
Stephenjazz Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Kjøpte Epic Scrap Metal i dag. Vil kanskje si at det er et av om ikke årets norske album. Beste plata fra Bigbang så langt, overgår også "Edendale" etter min mening. Har høstet stort sett bare 5 fra anmelderne Lenke til kommentar
Anvlaibar Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hørte gjennom plata en gang på Wimp. Ålreit plate. Apropos årets album; Ulver er blitt signa på kscope og nytt album kommer i april, kalt "Wars Of The Roses". Singelen "February MMX" ligger nå på spotify. Pressemelding Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Halvveis gjennom Epic Scrap Metal nå. Faen så herlig. Grenialt Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 "Wars Of The Roses" Gleder meg veldig. Fant tracklist via CDON.com faktisk: 1. February MMX 2. Norwegian Gothic 3. Providence 4. September IV 5. England 6. Island 7. Stone Angels Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Må høre mer av dette bandet! Klokt av deg. Du kan begynne med VERDENS beste låt: http://www.youtube.com/watch?v=kj1r8smLOmM Blir helt mindblown hver gang jeg hører på den. Så enig.. Endret 8. mars 2011 av Onyx Siterer vedlagt media. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Når vi er inne på det. Feit plate det også Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Er Robyns "Indestructible" spekulativ 90' sound? Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 omgomgomgomgomgomgomg thecontrollersphere Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=pY-rPDwzM9M Klassiker og ikke minst sexy video. For de som sier at røyking ikke er kult, sjekk 2:30. Endret 5. mars 2011 av Sebbe 2 Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Når vi snakker så mykje om Velvet Underground, så burde en låt fra John Cale blir hørt av Velvet-"fansa"(Lou Reed har nok de fleste det som er verdt å høre av her?). Alltid elsket denne låta siden jeg hørte den første gangen en gang i 2002-2004. http://www.youtube.com/watch?v=ZDh1L2EvopI EDIT: Spotify link http://open.spotify.com/track/1TEvvaq5thKufLYdlwZV6d Endret 5. mars 2011 av Maury Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Noen som kan anbefale noe nyere fransk pop/folk/indie-greier? Fikk plutselig lyst til å høre noe bra musikk på fransk. Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Noen som kan anbefale noe nyere fransk pop/folk/indie-greier? Fikk plutselig lyst til å høre noe bra musikk på fransk. Digger musikken din. Kanskje dette treffer? Fra 1.45 og ut. Eventuelt sounndtracket toi.l Amelie-filmen? Cliiickyyy http://www.youtube.com/watch?v=onqPmFJIyAI fu.ll Endret 6. mars 2011 av niko. 2 Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Digger musikken din også. Devendra Banhart har jeg blitt tipset om før, men da likte jeg det av en eller annen grunn ikke. Nå var det derimot svært good shit. Skal kjøpes. Hvor burde jeg starte? Endret 6. mars 2011 av Le Professeur Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Er faktisk ingen fan av han selv. Tror Shabop Shalom er den eneste som har truffet meg skikkelig. Sprø fyr da. Elsker denne versjonen: http://www.youtube.com/watch?v=YHF0q7FfHaE&feature=related Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå