Gå til innhold

Musikkafeen | Diskuter all slags musikk!


Arve Systad

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke si det er den musikalske arven til The Beatles som er det mest spennende, men heller det som skjedde i studioet på deres samtid. Det er mer deres indirekte innflytelse som er min fascinasjon, hvor de gav opp turnelivets musikalske begrensninger til fordel for arbeidet i studioet.[/Quote]

 

Fair enough. Jeg tolker det dithen at du mener band bør anerkjennes i kontekst av sin samtid. I så fall burde ikke Radioheads bragder sammenlignes med the Beatles, ettersom bragdene har forskjellig verdi i deres forskjellige samtid. Heller burde man sammenligne Radioheads status med the Beatles. I begge tilfeller er de definerende og oppsummerende, talsmenn for sin egen generasjon. The Beatles var født i en tid med en sterkt revolusjonær undertone. De var på toppen av postmodernisme-bølgen, for å være litt ærlig. Radioheads eneste potensielle disipler var hjernedøde generasjon x-ere, slackers og vår tids navlebeskuende og prenatal-nostalgiske hipstere i alle varianter.

 

Jeg er enig i at Radiohead er et langt bedre alternativ enn Oasis, men jeg vil allikevel påstå at The Beatles gjorde noe betraktelig mer radikalt for sin samtid enn det Radiohead gjør for vår. Det er klart kravene for hva som er god musikk har justert seg betraktelig siden 60-tallet med tanket på hvor lett det i dag er å tilegne seg musikalsk kunnskap. Det er derfor jeg poengterte revolusjon i forhold til samtid, for det er langt vanskeligere å produsere musikk i dag som er nyskapende og samtidig appellerende innenfor populærmusikken.

 

Avantgarde er ikke noe radikalt lenger - for å sitere Thomas Seltzer: "Én ting er å spille atonal indierock i New York i 1976, noe helt annet er det å gjøre det i Norge på 2000-tallet. Du må gjerne drive med det, men ikke kall det kunstnerisk vitalt og politisk farlig. Det er et jævlig døvt skyggespill som i siste instans er reaksjonært.".

 

Jeg tror nok det som er mer revolusjonerende er at Radiohead putter pop i avantgarde, fremfor å putte avantgarde i pop. Ikke det at Radiohead var først ute med dette, men hvis man leter lenge nok, så vil man alltid finne noen mindre betydelige som kom før. Etter 2000 er de jo også et eksempel på neo-eklektisismen og kan også tolkes som å være bandet som forsøker å holde rocken vital i "dubstep-helvete".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi snakker så mykje om Velvet Underground, så burde en låt fra John Cale blir hørt av Velvet-"fansa"(Lou Reed har nok de fleste det som er verdt å høre av her?).

 

Alltid elsket denne låta siden jeg hørte den første gangen en gang i 2002-2004.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZDh1L2EvopI

 

EDIT:

Spotify link

http://open.spotify.com/track/1TEvvaq5thKufLYdlwZV6d

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...