Gå til innhold

Musikkafeen | Diskuter all slags musikk!


Arve Systad

Anbefalte innlegg

Bellamy en Thom Yorke-parodi? Muse er Radiohead-plagiat? Neineinei, ikke litt engang.

 

Muse har ørten snes ganger mer badassity-faktor enn Radiohead. FEITE basslinjer og smekker tidvis til med helt utrolig kræisiriffing som SOAD bare kan drømme om. <3

 

Skal dog sies jeg ikke har så mye til overs for pre-OK Computer Radiohead...Kid A og Amnesiac derimot er namnam. :)

6663764[/snapback]

 

Jepp, jepp og ved ettertanke......je...eller vent litt, joa, jepp.

Som jeg skrev: Muse har hørt uhorvelig mye og lenge på Radioheads ultimate album: The Bends. (et album du ikke har hørt spesielt mye på (eller er villig til å innrømme kvaliteten på), etter posten din å dømme)

Og om du ikke hører Bellamy's til tider vellykkede (må innrømmes) forsøk på å høres ut som mr Yorke, må jeg stille sterke og høylytte spørsmålstegn ved dine evner som lytter.

 

Utfordringen min blir da å formulere et høylytt spørsmålstegn.

La meg se....HÆ? ...nei...HVA?...niks..ikke helt....HM?..neppe.....

 

Sterke spørsmålstegn vil være de samme, bare med variasjonene: HÆ?!, HVA?! og HM?!

 

Og til slutt skal det selvsagt legges til at ovenstående utsagn på ingen måte er allmengyldige, kun et utslag fra en som hadde The Bends på discman'en (dere husker discman, vel?)konstant uten bytte i over ett år.

 

Og GuardiaN--: Om du mener det er en "snork-faktor" til stede, vil jeg høflig anmode om at denne (faktoren, altså) tar eierskap i deg selv, slik at du våkner i morgen med erkjennelsen slik jeg har beskrevet den over mine to siste poster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og rundt grøten vi går.

 

Bellamy og Yorke deler samme type vokal ja, men de bruker den på vidt forskjellige måte syns nå jeg. Det er bare for store forskjeller mellom Muse og Radiohead til at man kan kalle de for Radiohead-plagiat. Muse er mye tyngre og mer aggro. Radiohead har ikke den ultratunge bassen eller metal/grungeriffinga... Radiohead har helt siden etter Pablo Honey brukt masse electronica i sangene sine, mens Muse har holdt seg til synths og piano som følger vokalen.

 

Dette er også ikke noe allmenngyldig utsagn, bare ord fra en fyr som husker den originale walkman'en og eier 2 CDer hver av banda som denne diskusjonen dreier seg om.

Lenke til kommentar
Og rundt grøten vi går.

 

Bellamy og Yorke deler samme type vokal ja, men de bruker den på vidt forskjellige måte syns nå jeg. Det er bare for store forskjeller mellom Muse og Radiohead til at man kan kalle de for Radiohead-plagiat. Muse er mye tyngre og mer aggro. Radiohead har ikke den ultratunge bassen eller metal/grungeriffinga... Radiohead har helt siden etter Pablo Honey brukt masse electronica i sangene sine, mens Muse har holdt seg til synths og piano som følger vokalen.

 

Dette er også ikke noe allmenngyldig utsagn, bare ord fra en fyr som husker den originale walkman'en og eier 2 CDer hver av banda som denne diskusjonen dreier seg om.

6664074[/snapback]

 

Vel, Glintster...jeg skal ikke krangle for å krangle, men jeg må jo spørre (med et bedrevitende (ala neitakk) øyenbryn) om du har hørt The Bends?

 

Og electronica etter Pablo Honey... Tja, The Bends har vel ikke all verdens electronica, ei heller OK Computer (med unntak av den fullstendig håpløse "fitter, happier etc)

 

Jeg har en engelsk kompis som i sin bedrevitenhet kaller Muse for "poor mans radiohead" Nå skal det sies at samme kompis lett og uten anstrengelser omtaler Radiohead som "some feckin depressive shite, owly sad pretendurs wallow in this sadder-an' more miserable than-thou"shite...!

 

 

Så nær det vokale jeg kan komme.

Lenke til kommentar

Hehehe, joa...jeg har faktisk hørt (passe godt på) The Bends, men finner ærlig talt ikke de enorme likhetene. Jeg kan også ta den øyenbryn-greia, men får det bare til med venstre bryn. Er til gjengjeld ganske flink med det ene brynet, selv om det er en stund igjen til jeg kan konkurrere med The Rock og neitakk.

 

Skal innrømme det er en liten stund siden sist jeg hørte på The Bends og OK Computer, men jeg mener å erindre at man får servert et lag ambient-effekter o.l. med jevne mellomrom inni låtene? Ligger litt bak i lydbildet og er aldri dominerende, men er absolutt der.

Lenke til kommentar
Muse og Radiohead er ganske langt unna hverandre musikalsk. Det blir feil å kalle Muse for Radiohead-plagiater.

6664311[/snapback]

 

Vel, da må jeg få lov til å proklamere min uenighet med en serie hølydte rop.

(ropene blir nå presentert i en frekvens bare hunder kan høre:

 

 

 

 

 

 

 

)

 

Greit nok at Muse lager låter med en viss originalitet, men Bellamy bør for en gangs skyld komme over Yorke-handicapet. Eller Yorke-fetishen, om du vil.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Koringen på nyeste til Muse er faderullan identisk til koringen på Queen :) Kjempe koselig.

6664412[/snapback]

 

Queen? Ta nå et tak i ditt glemte, men enorme, bakparti og dra, så alle fjellenes konger skriker i smerte.

 

Og gjenta tre-fire ganger.

 

Om det mot formodning fremdeles skulle minne deg om Queen foreslås en hardhendt, men allikevel vennlig plukking av uønsket behåring i et ømtålig område av din allerede degenererte kropp.

 

Queenfan=generøst utviklet seteparti, pluss en ualminnelig evne til å sammenligne ellers uskyldige plagiater med alt og ethvert lydsignal som kan minne om "oooooooh" (nevnte lyd er for den uoppmerksomme tilstedeværende i 98% av Queens vokalpartier)

 

Det stilles derfor spørsmålstegn ved koseligheten ved det hele, med mindre noen har sponset myke og gode puter som kan ivareta nevnte fans velutvilkede setemuskulatur. I dette tilfelle vil jo selv jeg sette meg ned.

Lenke til kommentar

I den siste uken har jeg hørt gjennom muse albumet før jeg har sovnet, og når jeg har lagt der å hørt har jeg merket at det minner meg om Queen(koringen ja). Om jeg synes det er kos eller ikke har forsåvidt ingenting med saken å gjøre. Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg synes koringen på albumet, er fantastisk, som alt annet på albumet. Det har dog ingenting med å gjøre at jeg drar forbindelser mellom koringen på det nyeste Muse albumet og Queen.

 

Jeg er dog heller ikke noe Queen fan siden det er et band jeg hører særdeles lite på.

 

Kan hende jeg misforsto hva du skrev og har svart helt feil iforhold til hva du skrev. Dette er grunnet at jeg finner dine inlegg som oftest vanskelig å lese igjennom, siden jeg alltid sitter igjen som et spørsmålstegn og lurer på hvor du egentlig står i den diskuterte sak. :)

 

Edit: Altfor seint på natt merker jeg, formulerer meg urovekkende dårlig, og da snakker vi iforhold til vanlig :p

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
I den siste uken har jeg hørt gjennom muse albumet før jeg har sovnet, og når jeg har lagt der å hørt har jeg merket at det minner meg om Queen(koringen ja). Om jeg synes det er kos eller ikke har forsåvidt ingenting med saken å gjøre. Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg synes koringen på albumet, er fantastisk, som alt annet på albumet. Det har dog ingenting med å gjøre at jeg drar forbindelser mellom koringen på det nyeste Muse albumet og Queen.

 

Jeg er dog heller ikke noe Queen fan siden det er et band jeg hører særdeles lite  på.

 

Kan hende jeg misforsto hva du skrev og har svart helt feil iforhold til hva du skrev. Dette er grunnet at jeg finner dine inlegg som oftest vanskelig å lese igjennom, siden jeg alltid sitter igjen som et spørsmålstegn og lurer på hvor du egentlig står i den diskuterte sak. :)

 

Edit: Altfor seint på natt merker jeg, formulerer meg urovekkende dårlig, og da snakker vi iforhold til vanlig  :p

6664572[/snapback]

 

 

Det er ikke alltid jeg fatter eller begriper meningen med det hele selv, men poenget mitt var vel i bunn og grunn å påpeke at du har ei helvetes diger rævv.

Ikke ta det ille opp.

Lenke til kommentar

Uff, nei, skal prøve å styre meg :)

 

Men karer, jeg vil ha nokke god musikk. Kvaliteten på anbefalte band har steget drastisk i det siste på dette forumet(Witchcraft, 16 Horsepower). Så kan jo hende jeg klarer å dra ut et kvalitets band eller ti til. Helst noe rock opplegg, litt rolig, har altfor mye høyhastighets musikk iforhold til koselig rolig musikk.

Lenke til kommentar
Uff, nei, skal prøve å styre meg :)

 

Men karer, jeg vil ha nokke god musikk. Kvaliteten på anbefalte band har steget drastisk i det siste på dette forumet(Witchcraft, 16 Horsepower). Så kan jo hende jeg klarer å dra ut et kvalitets band eller ti til. Helst noe rock opplegg, litt rolig, har altfor mye høyhastighets musikk iforhold til koselig rolig musikk.

6664611[/snapback]

 

16 horsepower er seriøst noe av det bedre metalfolka og andre sjangerhorer bruker for å heve kred'en sin. Det perfekte soundtrack til "The Ass Saw The Angel"

 

Litt trist at det kommer så seint bare....burde fått fortjent oppmerksomhet allerede fra 1995 (EP, riktig nok).....kom igjen karer, det er 11 år siden!!

Lenke til kommentar

Unnskyld, faderullan, skal ikke høre mer på 16 hp siden jeg også hører på metal.

 

Grunnen til at jeg sjekker det ut er at en bekjent utalte at 16 hp var favorittbandet hans. Siden han har eksepsjonelt god musikk smak valgte jeg å sjekke det ut. Jeg har faktisk oversett alt snakk om bandet på forumet(av for eksempel Glint) men ser no i etterkant etter jeg sjekket ut bandet at disse hadde rett.

 

At folk på dette forumet atter en gang ikke kan forstå at et band faktisk er godt, og at folk ikke går rundt og prøver å heve kreden sin hele tiden skjønner jeg ikke.

 

Men skal vi slutte å høre på gamle band vi ikke har vist om siden de hadde fortjent at vi hadde hørt på det hele tiden? Fælt så jævla sutrete du alltid skal være.

 

Edit: Igjen er jeg ikke sikker på om jeg svarte riktig da du igjen klarer å skrive mer rotete enn min lillesøster på 10 år. Kan også se ut som at du mener det er positivt at 16 hp i ditt hode har blitt ett slags "kred band" og at de endelig får den oppmerksomheten de fortjener. Men lar resten av innlegget mitt stå siden du gjør meg mer forvirret enn Fenriz på shoppingtur.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Unnskyld, faderullan, skal ikke høre mer på 16 hp siden jeg også hører på metal.

 

Grunnen til at jeg sjekker det ut er at en bekjent utalte at 16 hp var favorittbandet hans. Siden han har eksepsjonelt god musikk smak valgte jeg å sjekke det ut. Jeg har faktisk oversett alt snakk om bandet på forumet(av for eksempel Glint) men ser no i etterkant etter jeg sjekket ut bandet at disse hadde rett.

 

At folk på dette forumet atter en gang ikke kan forstå at et band faktisk er godt, og at folk ikke går rundt og prøver å heve kreden sin hele tiden skjønner jeg ikke.

 

Men skal vi slutte å høre på gamle band vi ikke har vist om siden de hadde fortjent at vi hadde hørt på det hele tiden? Fælt så jævla sutrete du alltid skal være.

 

Edit: Igjen er jeg ikke sikker på om jeg svarte riktig da du igjen klarer å skrive mer rotete enn min lillesøster på 10 år. Kan også se ut som at du mener det er positivt at 16 hp i ditt hode har blitt ett slags "kred band" og at de endelig får den oppmerksomheten de fortjener. Men lar resten av innlegget mitt stå siden du gjør meg mer forvirret enn Fenriz på shoppingtur.

6664718[/snapback]

 

Ser at du tar det meste jeg skriver personlig. Det er jo litt trist.

Det er også litt trist at du sier at du ikke helt skjønner hva jeg skriver. Jeg kan faktisk ikke helt skjønne hva som skulle være så vanskelig å forstå i den siste posten. Kanskje du burde få søsteren din til å lese for deg.

Lenke til kommentar
#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=60

 

Ta og tattover det inn bak øret, heng det opp ved sengekanten eller les det inn på MP3 spilleren og få det gjentatt i ny og ne. Kort og godt, enkelte bør passe kjeften sin litt, så slipper en grinete paragrafrytter av en moderator å komme løpende med rabbiesen fråtsende ut av kjeften fordi rapporteringene renner inn og stemningen blir amper og dårlig. Har man et budskap så gjør man klokt i å presentere det på en høflig måte, ellers er det få som gidder å høre på budskapet (men er dog kjappe til å trykke på "rapporter" knappen). Hold fokus på ballen og ikke spilleren.

 

Takk for deres tid, og ja jeg er fortsatt glad i hver og en av dere. :)

 

Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm, ikke i tråden som blir moderert, da det er å regne som off topic og vil bli slettet.

 

PS.

Vikingarna og Ole Ivars eier alle, spesielt i sommermånedene. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...