Gå til innhold

Musikkafeen | Diskuter all slags musikk!


Arve Systad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid lurt på en ting:

 

Uten fordommer, så spør jeg metalfansen om hva de egentlig ser i musikken.

Jeg har ikke noe i mot metal, men hører ikke på det på grunn av at jeg syntes det er stressende og slitsomt.

 

Jeg hører på musikk for at det enten er nytt og spennende, fengende eller til avslapping.

Jeg hørte på metal i 8. - 9. klasse, men det var akuratt fordi det var nytt og spennende for meg da. Men de som hører masse på metal over tid, er det på grunn av trykket i musikken, "kicket" man får, eller hva?

Lenke til kommentar

Ja faktisk. Liker best å ha det rolig rundt meg :wee:

Men jeg tenker mer på extreme metalsjangrer, da. Slik som Dark Funeral, Cannibal Corpse osv.

 

Edit: Black Sabbath og slikt er vel ikke akkurat slitsomt, men mest kjedelig. Nå var det ikke helt det jeg mente, så jeg burde kanskje formulert bedre.

Endret av sandinista
Lenke til kommentar

Så når du skrev metall mente du altså forholdsvis black- og death-metal? Okei.

 

Kan skjønne at det virker masete for enkelte ja. Men du spør oss hva vi "ser" i det? Melodiøse gitarsoloer, kraftige stemmer og fantastiske trommer som klirrer i øra.

 

Nå skal det sies at jeg er veldig glad i all type musikk (nesten), så hvis det blir en diskusjon ut av dette så kan jeg oberservere fra begge sider uten problem.

 

(for ja, Pink Floyd er mitt favorittband!)

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Kan skjønne at det virker masete for enkelte ja. Men du spør oss hva vi "ser" i det? Melodiøse gitarsoloer, kraftige stemmer og fantastiske trommer som klirrer i øra.

 

Hmm. Virket kanskje litt dumt å spørre om det for dere som ser forbi "bråket". Men jeg sliter litt med å se for meg at så mange digger det. Men uansett. Artig å høre forskjellige synsvinkler på det :)

Lenke til kommentar

Klart jeg gjør. Jeg ville bare høre hva folk som hører på metal sier om musikken. :)

Jeg liker PF fordi det er avslappende og "nytt og spennende". Bare at nå er det ikke så nytt lengre.

 

 

Ja, jeg burde kanskje ta meg tid til å utforske litt mer. Jeg kunne ikke tenke meg til å høre på psykedelisk musikk før jeg urforske mer, så kanskje jeg finner bra metal også med litt tålmodighet.

Endret av sandinista
Lenke til kommentar

Nå hører jeg ikke på black- eller deathmetal fordi jeg av en eller annen grunn ikke takler vokalen, men jeg liker det musikktekniske; den utfordringen det instrumentale gir meg liker jeg.

Jeg hører på det som kanskje karakteriseres som "roligere" metal, men jeg tror at det er forskjellig musikk for forskjellige personligheter. Men det er noe med at metal gir meg den utfordringen sinnet mitt trenger, noe som også klassisk musikk kan.

Lenke til kommentar
Nå hører jeg ikke på black- eller deathmetal fordi jeg av en eller annen grunn ikke takler vokalen, men jeg liker det musikktekniske; den utfordringen det instrumentale gir meg liker jeg.

Jeg hører på det som kanskje karakteriseres som "roligere" metal, men jeg tror at det er forskjellig musikk for forskjellige personligheter. Men det er noe med at metal gir meg den utfordringen sinnet mitt trenger, noe som også klassisk musikk kan.

 

 

kunne vanskelig vært mer enig !

 

...har hele livet med kun få unntak holdt meg til instrumentalmusikk,

kun et fåtall/enkelte artister/band med vokal har sluppet gjennom "mitt nåløye".

 

virkelig god instrumentalmusikk "taler for seg selv", og dessverre så tilgrises alt for ofte gode arrangementer av "unødig" bruk av en vokalstemme.

Lenke til kommentar
... (for ja, Pink Floyd er mitt favorittband!)

:love: Blir glad bare jeg ser noen skrive navnet. Mitt favorittband gjennom alle tider selv. En noe rar liste med Pink Floyd (/Pink Floyd Sound/The Tea Set, hehe) på første, Black Sabbath på andre og Stones, Zeppelin, Who etc på tredje. Soloartister ser helt annerledes ut igjen.

 

Kan sitte å høre på Downfall av Children of Bodom om jeg er i humør for det og om det er fjortissfyll på festival kan jeg lett dra opp Scooter 2015 mix-en for laughs. Men Pink Floyd passer i alle* sammenhenger.

 

* Fy faen så mange som blir grinete av halvtimes live-versjoner av Echoes på fest :D

Lenke til kommentar
Klart jeg gjør. Jeg ville bare høre hva folk som hører på metal sier om musikken. :)

Jeg liker PF fordi det er avslappende og "nytt og spennende". Bare at nå er det ikke så nytt lengre.

 

 

Ja, jeg burde kanskje ta meg tid til å utforske litt mer. Jeg kunne ikke tenke meg til å høre på psykedelisk musikk før jeg urforske mer, så kanskje jeg finner bra metal også med litt tålmodighet.

Eneste metallen jeg hører på er svartmetall. Det gir meg ro i sjelen, som en god massasje. Svartmetall henter ofte inspirasjon fra norsk folkemusikk (hør f.eks. på Taake eller tidlig Gorgoroth), og med sin simplistiske miks av kaos og kontroll blir musikken ofte meditativ og beroligende. Anbefaler Gorgoroth - Pentagram eller Darkthrone - Transilvanian Hunger om du er åpen for å sjekke ut "min type" metall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...