Gå til innhold

Musikkafeen | Diskuter all slags musikk!


Arve Systad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nettopp oppdaget Burials album Untrue fra i fjor -- og det er ikke bare jeg som liker deg jeg hører. Albumet er nummer 2 hos metacritic i 2007, foran In Rainbows, pluss i toppen av en del andre lister.

 

Det er slik elektronisk musikk skal låte :)

 

Uff...og jeg trodde jeg hadde musikkperspektiv... Følgende uthevet har jeg hørt eller hørt om. Begge uthevet, hørt plata.

 

 

1 From Here We Go Sublime by The Field 2007 90

2 Untrue by Burial 2007 89

3 In Rainbows by Radiohead 2007 88

4 And Their Refinement Of The Decline by Stars Of The Lid 2007 88

5 Person Pitch by Panda Bear 2007 87

6 Raising Sand by Robert Plant And Alison Krauss 2007 87

7 Let's Stay Friends by Les Savy Fav 2007 87

8 Neon Bible by The Arcade Fire 2007 87

9 Children Running Through by Patty Griffin 2007 87

10 Kala by M.I.A. 2007 87

11 Sound Of Silver by LCD Soundsystem 2007 86

12 Comicopera by Robert Wyatt 2007 86

13 Mirrored by Battles 2007 86

14 45:33 by LCD Soundsystem 2007 86

15 Boxer by The National 2007 86

16 New Moon by Elliott Smith 2007 85

17 Crazy Ex-Girlfriend by Miranda Lambert 2007 85

18 The World Has Made Me The Man Of My Dreams by Me'Shell NdegéOcello 2007 84

19 Ire Works by The Dillinger Escape Plan 2007 84

20 Ga Ga Ga Ga Ga by Spoon 2007 84

21 Copia by Eluvium 2007 84

22 Sweet Warrior by Richard Thompson 2007 84

23 The Shepherd's Dog by Iron & Wine 2007 84

24 Beauty & Crime by Suzanne Vega 2007 84

25 Frank by Amy Winehouse 2007 84

26 Vieux Farka Toure by Vieux Farka Toure 2007 84

27 The Besnard Lakes Are The Dark Horse by The Besnard Lakes 2007 83

28 A Place To Bury Strangers by A Place To Bury Strangers 2007 83

29 Grinderman by Grinderman 2007 83

30 23 by Blonde Redhead 2007 83

 

 

Bare så det er sagt, jeg linket til metacritic fordi de har en hendig oversikt over anmeldelser det ville tatt meg timesvis å kompilere, ikke for å utheve hva som nødvendigvis er et godt musikkperspektiv.

For all del. Hvis listen hadde hatt mainstream eller rock/metal preg, hadde jeg sikkert "scoret" bedre. Jeg blir bare mer motivert til å finne ut hva og hvem, når jeg ser listen. Ikke minst hvorfor er artistene plassert så høyt på en liste. Og hva ligger til grunn for rangeringen.

Lenke til kommentar
Der ja. Harddisken min med all musikken krasjet (andre harddisk på fire måneder!), men onkel cun hadde heldigvis tatt en sikkerhetskopi (som dessverre ikke var oppdatert siden november)

 

Nå skal det som regel gå i FLAC, all tagging skal være perfekt og mappene skal organiseres som f.eks. Musikk/P/Prodigy, The/1994 - Music for the Jilted Generation/01 - Intro.flac

 

Er det et greit system?

 

Vi har en god spesialtråd for emnet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=547043&hl= . Her kan dere se hvordan andre velger å organisere sine musikksamlinger. :)

 

Ellers er jeg helt enig med Cun i at taggene må være perfekte. I tilllegg vil jeg fremheve korrekt albumgrafikk som et must.

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar
Nå skal det som regel gå i FLAC, all tagging skal være perfekt og mappene skal organiseres som f.eks. Musikk/P/Prodigy, The/1994 - Music for the Jilted Generation/01 - Intro.flac

G:\Musikk\Aerosmith\Toys in the Attic1 - Aerosmith - Toys in the Attic.filendelse

synes den er grei. Egen bokstav for artister blir tungt å bla igjennom og gjør det vanskelig å få et overblikk over hvilke artister man har. Liker å ha artistnavn i filnavnet fordi en del ting ikke klarer å lese ID3-tagger.

 

Musicmonkey gjør alt dette og kan også legge til albumgrafikk.

Lenke til kommentar

Mener du MediaMonkey? Streaming til f.eks. Xbox gjør lastetid utrolig lang hvis man har alle artister samlet under én mappe (forutsatt at man har musikk av veldig mange artister), derfor er den mest praktiske og fremtidsrettede løsningen å sortere artistene i bokstavmapper. På denne måten slipper man å bekymre seg for å endre biblioteket igjen i fremtiden mtp praktiske problemer som nettopp streaming.

Lenke til kommentar
Mener du MediaMonkey? Streaming til f.eks. Xbox gjør lastetid utrolig lang hvis man har alle artister samlet under én mappe (forutsatt at man har musikk av veldig mange artister), derfor er den mest praktiske og fremtidsrettede løsningen å sortere artistene i bokstavmapper. På denne måten slipper man å bekymre seg for å endre biblioteket igjen i fremtiden mtp praktiske problemer som nettopp streaming.

Personlig tror jeg at man fremover vil se mye mer bruk av daap-lignende teknologier. En sentralisert spilleliste med all musikk som alle andre dingser og maskiner kan koble seg til. Da er det mindre interessant hvordan filene er katalogisert i filsystemet, så lenge de har bra tags. Apple er flink til dette, men har det med å låse teknologien isn ned slik at andre produsenter må betale lisensavgifter til Apple for å benytte seg av teknologien. Men dette er utenfor tema ;)

 

Har hørt endel på Hanne Hukkelberg i dag. Antakeligvis en av de mest interessante singer-songwriterne i Norge for tiden.

 

http://www.youtube.com/watch?v=NoCtonftiXA

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg at man fremover vil se mye mer bruk av daap-lignende teknologier. En sentralisert spilleliste med all musikk som alle andre dingser og maskiner kan koble seg til. Da er det mindre interessant hvordan filene er katalogisert i filsystemet, så lenge de har bra tags.

Godt poeng, men jeg må dessverre forholde meg til den teknologiske kunnskapen jeg er i besittelse av, og derfor virker systemet med bokstavmappeinndeling som det mest fornuftige for øyeblikket med tanke på fremtiden. Xbox Mediasenter og streaming er så langt jeg har kommet :p

Lenke til kommentar

Toto er knall. Obligatoriske hitz som "Africa" og "I Won't Hold You Back" går sin seiers gang uansett.

 

Til min store skrekk ser jeg at Turin Brakes aldri har blitt nevnt på dette forumet. Da er det på tide med en albumanbefaling:

 

Ether Song (2003)

B00008GQC6.02.MZZZZZZZ.jpg

 

Fantastisk album av popfolk-duoen Turin Brakes. Låta "Rain City" er kjent fra The OC, men albumet holder overraskende høyt nivå gjennom hele løpet. Spesielt den skjulte låta "Ether Song" er fantastisk. Go for it!

Lenke til kommentar

Har fått litt sansen for elektropopbandet MGMT. Består av tre utdannede musikere fra Connecticut. Synes de spiller veldig tøff musikk.

 

Se filmen hos Youtube

 

Syk, syyyk video.

 

Deilig låt. Svingende og dansbar. Klarer å holde magien oppe gjennom hele låten.

 

What the hell? Det står at du siterer meg, men jeg har aldri skrevet det der. Snapback-funksjonen leder til et helt annet innlegg også.

 

hehe...rota litt med taggene der. Skal fixe'd jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...