Gå til innhold

Musikkafeen | Diskuter all slags musikk!


Arve Systad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt imponert over meg selv. Jeg brukte nettopp en intensiv halvtime på å finne sangtittelen "Sommernatt Ved Fjorden".

 

Alt jeg hadde til å begynne med var navnet Edvard Munch, og jeg visste han hadde et forhold til en av de i sangteksten (som jeg husket etter en norsktime der sangen ble spilt) eller at han kanskje var en av de i sangen. Så jeg leste om Munch på Wikipedia, og fant ut at han hadde et forhold til Tulla Larsen, som seinere ble gift med en annen mann. Men jeg fant ikke ut noe om Tulla Larsen.

 

Så kom jeg på at det som kunne få meg til å tenke på at det var Munch var at mannen i sangteksten kanskje var at mannen i sangen var en i omgangskretsen hans, altså Kristianiabohemen. Så jeg sjekket etter hvem i Kristianiabohemen som var forfatter, og fant navnet Hans Jæger, som var sett på som lederen. Etter litt forskning fant jeg navnet Oda Krohg, som jeg trykket på i desperasjon på Wikipedia, og jeg fant ut at Jæger hadde et forhold til hun og at hun seinere giftet seg med en annen mann. Dette passet det jeg husket om at "Sommernatt Ved Fjorden" er skrevet av ei søster til ei som var i en båt sammen med en mann på et vann, og mannen var forelsket i henne men kunne aldri få henne siden hun var gift med en annen.

 

Så søkte jeg på "Oda Krohg sang" på Google, og fant denne siden. Et par minutter seinere hadde jeg kjøpt låten på iTunes.

Det var deilig. :D

 

Fantastisk sang, tror de aller fleste her har hørt den før.

 

EDIT:

Er det andre her som ofte har sånne "sesjoner" når de frenetisk leiter etter navnet på en sang med bare noen få ledetråder å gå etter? Jeg gjør det ganske ofte egentlig.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

King Crimson - In The Court Of The Crimson King (Prog)

Emerson, Lake and Palmer - Brain Salad Surgery (Symphonic Prog)

Jethro Tull - Aqualung (Prog Folk)

Rush - 2112 (Prog Rock, "prototyp prog metal")

Pink Floyd - Dark Side of the Moon (Psychedelic / Space Rock)

 

Førstnevnte album er en av de mer tidligere prog-utgivelser og er av mange sett på som THE prog album.

 

Eller så kan du jo se selv på ProgArchives: http://www.progarchives.com/

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
King Crimson - In The Court Of The Crimson King (Prog)

Emerson, Lake and Palmer - Brain Salad Surgery (Symphonic Prog)

Jethro Tull - Aqualung (Prog Folk)

Rush - 2112 (Prog Rock, "prototyp prog metal")

Pink Floyd - Dark Side of the Moon (Psychedelic / Space Rock)

 

Førstnevnte album er en av de mer tidligere prog-utgivelser og er av mange sett på som THE prog album.

 

Eller så kan du jo se selv på ProgArchives: http://www.progarchives.com/

8730883[/snapback]

Yes - Fragile

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...