Wattengård Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 la meg faa begynne med aa unnskylde mangelen paa norske tegn og evt skrivefeil. jeg bruker min qtek9090 til aa skrive innlegget og den har litt smaa knapper paa tastaturet. men til saken. jeg har planlagt aa begynne paa et nytt programmeringsprosjekt snart. dette er et webprosjekt og innebaerer en god del bruk av databaser. mitt spoersmaal er: hvilket spraak burde jeg benytte og evt hvilket rammeverk? jeg boer kanskje nevne at jeg gaar paa hist. begynner 3. aaret til hoesten naa. der gaar all programmering paa java og jsp. saa jeg har endel kunnskaper innen java. tror valget av spraak vil lande paa java. men hvilket rammeverk boer jeg da se paa. jeg har ingen tidligere erfaring med bruk av rammeverk til java da vi paa skolen kun har programmert ren jsp med jdbc koblinger. syns dette er litt pes og oensker derfor aa evt se paa alternativer. alle forslag mottas med takk. -C- Lenke til kommentar
Klette Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Python med django er å anbefale, moro å jobbe med... Ruby on Rails er jo også en mulighet.. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 For database-abstraksjon i Java kan du se på JPA, JDO, Hibernate eller iBatis. Dessuten trenger du et greit web-rammeverk. Tror Tapestry, WebWork, Spring MVC og JSF er de mest populære. Sikkert ikke dumt med et DI/AOP -rammeverk for å sy sammen applikasjonslaget heller. Spring er vel eneren her, mulig EJB3 kan gjøre mye av det samme. Veldig mange alternativer her, og ekstremt mye å sette seg inn i om alt er nytt. Antar det kan bli enklere å starte fra bunnen av med RoR, og helt sikkert lettere å jobbe med. Men tenk på de du jobber sammen med, mulig dere er 'best off' med jdbc+jsp også.. PS: Sett dere inn i Subversion om dere ikke har vært borti versjonskontroll tidligere. Nesten like viktig som språk og rammeverk når flere skal jobbe på samme prosjekt. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 Det prosjektet jeg har i tankene er foreløbig et ettmannsprosjekt. Har sett litt nærmere på python og django og det så litt gøy ut. Har ikke noen erfaringer med python fra før så må lese meg litt opp på det først. Har brukt CVS på skolen men skal sette meg inn i SVN istedet heretter. -C- Lenke til kommentar
Canute Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Jeg vil tro at Ruby on Rails vill være perfekt for deg. Ruby er, om jeg ikke husker helt feil, en slags blanding mellom python og java (også litt til). Hvis du liker det idèen om objekts orientert programmering burde du iallfall ta en titt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå