Lanka Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Hei. I forbindelse med russetid gikk vi (guttegjeng på 7) til innkjøp av en Chevrolet Beauville V8. Den hadde tidligere vært en russevan. Så dette var det som skjedde: Vi tok kontakt med de guttene som eide den. Vi dro bort og prøvekjørte den. Alt så ut til å være i skjønneste orden. Vi samlet penger (30.000,-) og betalte dem. De kjørte bort bilen til der hvor vi bor. Samme kveld skulle vi prøvekjøre den da siden vi hadde prøveskilter for resten av dagen. Vi kjørte 100 meter. Deretter stoppet bilen. Vi trodde det var fordi batteriet var tappet ut. De gutta hadde jo tross alt kjørt bilen til der vi bodde. Så vi lot den stå på parkeringsplassen vi kom fram til. Vi tenkte vi skulle ta en titt på den dagen etter. Dagen etter så var bilruta på siden knust og anlegget var stjålet. Helvete heller tenkte vi. Vi tenkte at vi skulle få fiksa ruta og deretter skaffe nytt anlegg. Russetiden nærmet seg. Vi måtte jo EU-godkjenne den. Da vi så dro bort til Biltilsynet eller hvor det var fikk vi følgende melding : "De gutta som solgte dere denne bilen skulle EU-godkjenne den i 2004, men kravet var at de måtte fikse alt som sto på mangellappen. De fikk den godkjent under tvil ja. Men de gutta hadde fått utsatt fristen for å fullføre mangellappen til 18.Mai. Det vil si dagen etter at russetiden var ferdig. Da hadde de gutta driti i å fikse det. Men de hadde ikke opplyst til dere at det var mangler på bilen." Hva kan vi gjøre? Vi skrev under kontrakt og der står det at det ikke er noen mangler på bilen, og at bilen er i skjønneste orden. Vi kan heller ikke heve kjøpet fordi bilen har jo fått knust rute og mangler anlegg. Altså så er den ikke i samme tilstand som da vi kjøpte den. Vi vet ikke hva vi skal gjøre. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Bli kvitt bilen for en billig penge til noen kanskje? Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Bli kvitt bilen for en billig penge til noen kanskje? 6399997[/snapback] Det er det da. Vil gjerne ha litt mer enn 1500,- for en bil som etter småfiksing er fullt kjøredyktig. Er 87-modell. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Dette er jo et kinkig juridisk problem, ikke et teknisk problem. Kontrakten sier jo som du sier, at det ikke var noen mangler ved bilen. Ruta og anlegget forsvant vel kanskje som en følge av bilens mangler..? Om en selger ikke opplyser at bremsene ikke virker som de skal og du kræsjer pga. det, hvem har da rett til hva? Hvem burde ha sjekka og gjort hva? Har vært utsatt for akkurat det samme selv, men tok alt på egen kappe.. Bilen stjært, skada, og taua.. Ikke forsikra.. EU-kontroll forfalt for lenge sia.. Mye styr, men fikk faktisk innvilga utsettelse på EU-kontrollen etter søknad. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Så hva burde vi gjøre? Vi er ungdom og har ikke så mye penger vi kan gå ut med til eventuelt juridiske problemer. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Har ikke noen fasitsvar eller spesifikke råd, kun noen ideer/ ledetråder.. Var bilen forsikra? I så fall kunne vel den dekket innbruddet, minus egenandel.. Gå evt. hardt på selger og forlang penga tilbake eller fiksing av alle feil pga. kontraktsbrudd. Pådratte følgeskader er jo et resultat av utelatte opplysninger og får derfor stå for hans regning. Selger vil selvfølgelig blånekte, så om ikke antydninger om beinbrudd osv. funker, så er en av gjenstående opsjoner å fikse bilen selv.. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Æsj!! Faen heller Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Såda, dagen er ikke omme, og det fins vel også flere steder i havet å fiske.. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Joda, men er redd vi bare kan få et par tusen for bilen når vi la ut 30.000 for den Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Hm, har dere forhørt dere om feil og evt. konstnader dette vil med føre ? Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Nei. Vil vel bare prøve å gå gjennom EU-godkjenning. Men de der nede sier at det er en mangellapp som vi ikke har fått som MÅ fikses.. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Bilen er vel ikke helt vrak ennå, men alle nevnte opsjoner fordrer en egeninnsats.. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Vel, hvis gutta har skrevet en kontrakt på at den er uten mangler, men det alikevel viser seg å være mangellapp på den så er jo løsninga helt urenkel: Krev manglene fikset. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Ingen som har hørt om forbrukerrådet?? Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Forbrukerrådet ja. Hmm... Edit : Men er det ikke litt sent? Tenker da på at fks vi kan jo ha endret helt på bilen og ødelagt den helt og krevd mangler. Men på en annen side så har jo Biltilsynet papirene på at manglene ikke er fikset av de gutta. Har ikke peiling om noe i dette området jeg. Så jeg vet ikke hva loven sier. Endret 28. juni 2006 av Lanka Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Det som avgjør saken her er hva som står i kontrakten. Hvis bilen selges som den står, og den er forevist dere kan dere få et problem, men det skal opplyses om feil ved bilen. Ta kontakt med de som solgte dere bilen, krev å få hevet kjøpet og hint om a hvis dette ikke skjer, går dere videre med saken. Forhåpentligvis skremmer dette såpass at dere får hevet kjøpet. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Hvis gutta har skrevet under på at bilen er uten mangler og Biltilsynet kan bevise muntlig og skriftlig at dette er ren løgn, så har de skrevet en kontrakt som både viser uriktighet og i tillegg solgt en vare på feilaktige opplysninger der varens verdi ligger langt under det som fremkommer i kontrakten! Det med ruta og anlegget blir desverre ditt problem (det ville det blitt uansett), men alle mangler som er fra før, er et klart brudd på den kontrakten de forrige eierne har skrevet under på! Her har dere ALT på det rette og hvis dere går til sak, så taper disse gutta STORT og det vet de! Du trenger å nok bare å nevne for dem at dere vil gå til sak og samtidig nevne at saksomkostningene må betales av den tapende parten (dem) + muligheten for at de må betale kostnadene for å få bilen fikset i den tilstanden som skal til for å møte kravene som kjøpskontrakten krever! Dere vil nok få tilbud om å heve kjøpet, men det taper dere jo stort på, siden det allerede er gjort skader på den som dere må dekke uten at dere sitter igjen med en russebil... Prøv heller å forhandle om en rimeligere kjøpesum eller manglene betalt av de forrige eierne! Husk at dere har loven på deres side og dere kan nok skremme dem rimelig bra ved å vise at dere er totalt avslappet og selvsikre når dere legger frem deres side av saken til de forrige eierne! Ta en hvit løgn og si at dere også har vært i kontakt med en advokat osv... Stå på og lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå