Alastor Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Hva gjør du? Jo.. Du gir kunden en opsjon når han kjøper PC. Ønsker du at vi skal Klargjøre din pc og gi deg tre måneders trygghet? Vi gjør all programvare-reparasjon kostnadsfritt for deg i denne perioden. Hvis du ikke velger å ta denne avtalen så faktures du 600,- timen for hjelp i etterkant. Og hva er ikke innlysende da? 1 problem á 600,- eller ubegrenset og en ferdig oppsatt PC for 990,-? Jeg håper dere finner noe å kritisere også i innlegget mitt. Kos dere! 6424446[/snapback] Personlig synes jeg det er relativt innlysende(?) at disse butikkene gjør drette for å tjenee penger, og om de skal tjene penger på det, så lønner det seg ikke økonomisk for den gjennomsnittlige kjøper av denne tjenesten. Det blir som andre forsikringer, forsikring lønner seg ikke om du ikke enten har mer uflaks en snittet, eller utgiften ved en eventuell ulykke er så stor at man ikke klarer den økonomiske belastningen. AtW 6426131[/snapback] Dere tenker for kortsiktig. Gode tjenester = fornøyde kunder = mer omsetning fordi de handler mer i butikken = mer penger og enda mer fornøyd kunde. En god avtale er bygd på kundens tillit, at han får en tjeneste han ønsker og føler er kjekk å ha. Serviceavtale er en slik god tjeneste, den gir kunden trygghet, den gir han prioritet, egne ønsker blir fulgt, og er det et problem, så løses det. Dette fører selvfølgelig til at kunden er fornøyd med butikken. Og da tjener butikken penger på at denne kunden handler flere billige varer . Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Kjernen av diskusjonen er vel kanskje ikke om hvorvidt den servicen man får til 990,- er verdt det eller ei men at enkelte kunder har følt at dette produktet har Elkjøp/Lefdal nesten prakket på dem og snakket usannheten om hvorvidt Windows XP er ferdiginstallert eller ikke. Jeg kan ikke ta stilling til om slik dårlig praksis eksisterer eller ikke men har fått høre en god del negative tilbakemeldinger fra venner og familie. Desverre blir noen selgere mer opptatt av resultater og salg enn kundeservice og god informering. Endret 3. juli 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Altså - jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opphengt i klargjøringen. Det er en bi-tjeneste, som egentlig ikke er den folk flest bør ha. 12 måneders serviceavtale med klargjøring av utstyr, det er den avtalen som passer de fleste og som er mye for pengene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Hva gjør du? Jo.. Du gir kunden en opsjon når han kjøper PC. Ønsker du at vi skal Klargjøre din pc og gi deg tre måneders trygghet? Vi gjør all programvare-reparasjon kostnadsfritt for deg i denne perioden. Hvis du ikke velger å ta denne avtalen så faktures du 600,- timen for hjelp i etterkant. Og hva er ikke innlysende da? 1 problem á 600,- eller ubegrenset og en ferdig oppsatt PC for 990,-? Jeg håper dere finner noe å kritisere også i innlegget mitt. Kos dere! 6424446[/snapback] Personlig synes jeg det er relativt innlysende(?) at disse butikkene gjør drette for å tjenee penger, og om de skal tjene penger på det, så lønner det seg ikke økonomisk for den gjennomsnittlige kjøper av denne tjenesten. Det blir som andre forsikringer, forsikring lønner seg ikke om du ikke enten har mer uflaks en snittet, eller utgiften ved en eventuell ulykke er så stor at man ikke klarer den økonomiske belastningen. AtW 6426131[/snapback] Dere tenker for kortsiktig. Gode tjenester = fornøyde kunder = mer omsetning fordi de handler mer i butikken = mer penger og enda mer fornøyd kunde. En god avtale er bygd på kundens tillit, at han får en tjeneste han ønsker og føler er kjekk å ha. Serviceavtale er en slik god tjeneste, den gir kunden trygghet, den gir han prioritet, egne ønsker blir fulgt, og er det et problem, så løses det. Dette fører selvfølgelig til at kunden er fornøyd med butikken. Og da tjener butikken penger på at denne kunden handler flere billige varer . 6429734[/snapback] Så du mener at feks Elkjøp går i minus (økonomisk, på klargjøringsproduktet alene) på å selge denne klargjøringen? AtW Lenke til kommentar
khmoe Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Hva gjør du? Jo.. Du gir kunden en opsjon når han kjøper PC. Ønsker du at vi skal Klargjøre din pc og gi deg tre måneders trygghet? Vi gjør all programvare-reparasjon kostnadsfritt for deg i denne perioden. Hvis du ikke velger å ta denne avtalen så faktures du 600,- timen for hjelp i etterkant. Og hva er ikke innlysende da? 1 problem á 600,- eller ubegrenset og en ferdig oppsatt PC for 990,-? Jeg håper dere finner noe å kritisere også i innlegget mitt. Kos dere! 6424446[/snapback] Personlig synes jeg det er relativt innlysende(?) at disse butikkene gjør drette for å tjenee penger, og om de skal tjene penger på det, så lønner det seg ikke økonomisk for den gjennomsnittlige kjøper av denne tjenesten. Det blir som andre forsikringer, forsikring lønner seg ikke om du ikke enten har mer uflaks en snittet, eller utgiften ved en eventuell ulykke er så stor at man ikke klarer den økonomiske belastningen. AtW 6426131[/snapback] Dere tenker for kortsiktig. Gode tjenester = fornøyde kunder = mer omsetning fordi de handler mer i butikken = mer penger og enda mer fornøyd kunde. En god avtale er bygd på kundens tillit, at han får en tjeneste han ønsker og føler er kjekk å ha. Serviceavtale er en slik god tjeneste, den gir kunden trygghet, den gir han prioritet, egne ønsker blir fulgt, og er det et problem, så løses det. Dette fører selvfølgelig til at kunden er fornøyd med butikken. Og da tjener butikken penger på at denne kunden handler flere billige varer . 6429734[/snapback] Så du mener at feks Elkjøp går i minus (økonomisk, på klargjøringsproduktet alene) på å selge denne klargjøringen? AtW 6429815[/snapback] I bunn og grunn, så tjener ikke elkjøp på og ha 1 til 5 mann i en pc-klinikk for å reinstallere pcene til kunder som har "Fucket" det opp. Eller sette opp en pc i ny og ne. Det er snakk om service, hvilken annen butikk kan man komme med pc'en si og få reinstallert og satt opp pcene på samme dag eller dagen etter?? det kan du faen ikke på komplett eller på expert eller andre butikker. Tror min mor liker bedre og kjøre opp til elkjøp (5-10min) få maskinen sin reinstallert gratis for hun var smart og kjøpte klargjøring(service & support) avtalen. Hun har drevet med data i mange år på JOBBEN så og få maskinen igang hadde ikke vært no problem, men når den kræsjer så blir det værre. Har man ikke elkjøp muligheten, så må man sende inn pcen til ett service verksted og betale fra 1200 til 2500kr avhengig om du trenger backup av bildene du ikke har giddi og tatt backup av i første omgang. Bare min mening. Driter i om dere klarer dette selv. det er ikke bare gutter mellom 13år(som tror dde kan det) og de på 25år som er oppvokst med data som kjøper pc på elkjøp. For 90% her kjøper ikke pc på elkjøp dere handler på komplett. Som dere skjønner jobber jeg på Elkjøp. Eksempler på folk som trenger service er: De som er av den eldre garde. De som ikke kan få konstant hjelp av en 14årig nabo De som vil føle seg tygge å at det blir fikset hvis de gjør no feil. Har eksemplet på mange fra dette forumet som skal reinstaller en HP, PAckard Bell, Compaq eller andre merker de store elektrokjedene selge. så tar de fram windows XP Pro på en cd plate de har brent. setter den i maskinen og begynner og installer. så mangler man drivere osv. og ikke minst en lovlig licens kode Jeg sier bare: Håper de ikke har "Fucket" det til for mye for dere. for de skulle bare trykket "F10" for HP og Compaq eller "F11" for Packard bell+++. da hadde maskinen fungert perfekt etter 20-30min. Vil bare fram til at mange trenger den hjelpen de kan få. ink mange her på dette forumet Just my .02 cents Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Vet ikke hvor mange pcer og telefoner jeg personlig har gjort en "service" på jeg... i dag senest 1 laptop og 1 telefon. (og gratis såklart...) Noe service må man jo yte ovenfor kundene, men jeg kan såklart ikke si ja til alle siden vi ikke selger slike produkter og tjenester. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Hva gjør du? Jo.. Du gir kunden en opsjon når han kjøper PC. Ønsker du at vi skal Klargjøre din pc og gi deg tre måneders trygghet? Vi gjør all programvare-reparasjon kostnadsfritt for deg i denne perioden. Hvis du ikke velger å ta denne avtalen så faktures du 600,- timen for hjelp i etterkant. Og hva er ikke innlysende da? 1 problem á 600,- eller ubegrenset og en ferdig oppsatt PC for 990,-? Jeg håper dere finner noe å kritisere også i innlegget mitt. Kos dere! 6424446[/snapback] Personlig synes jeg det er relativt innlysende(?) at disse butikkene gjør drette for å tjenee penger, og om de skal tjene penger på det, så lønner det seg ikke økonomisk for den gjennomsnittlige kjøper av denne tjenesten. Det blir som andre forsikringer, forsikring lønner seg ikke om du ikke enten har mer uflaks en snittet, eller utgiften ved en eventuell ulykke er så stor at man ikke klarer den økonomiske belastningen. AtW 6426131[/snapback] Dere tenker for kortsiktig. Gode tjenester = fornøyde kunder = mer omsetning fordi de handler mer i butikken = mer penger og enda mer fornøyd kunde. En god avtale er bygd på kundens tillit, at han får en tjeneste han ønsker og føler er kjekk å ha. Serviceavtale er en slik god tjeneste, den gir kunden trygghet, den gir han prioritet, egne ønsker blir fulgt, og er det et problem, så løses det. Dette fører selvfølgelig til at kunden er fornøyd med butikken. Og da tjener butikken penger på at denne kunden handler flere billige varer . 6429734[/snapback] Så du mener at feks Elkjøp går i minus (økonomisk, på klargjøringsproduktet alene) på å selge denne klargjøringen? AtW 6429815[/snapback] Nei, men jeg sier at hovedformålet med serviceavtalen ikke er å skvise mest mulig penger ut av lomma på en kunde - noe en god del mennesker ser ut til å tro her . Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Nei, men jeg sier at hovedformålet med serviceavtalen ikke er å skvise mest mulig penger ut av lomma på en kunde - noe en god del mennesker ser ut til å tro her . 6429995[/snapback] Ok, men så lenge det lønner seg for butikken, vil jeg si det ikke lønner seg for kunden (altså her snakker vi om forsikringstjenester, ikke tjenesteytelser generellt). AtW Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Takk, da snakker vi om to forskjellige ting . Og denne tråden handler om det siste - ikke om forsikring. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Takk, da snakker vi om to forskjellige ting . Og denne tråden handler om det siste - ikke om forsikring. 6430125[/snapback] Javel? Man betaler en forsikringssum for å slippe å betale timelønn for å få gjort disse oppgavene senere. Det er ihvertfall slik jeg ser på denne tjenesten. AtW Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Takk, da snakker vi om to forskjellige ting . Og denne tråden handler om det siste - ikke om forsikring. 6430125[/snapback] Javel? Man betaler en forsikringssum for å slippe å betale timelønn for å få gjort disse oppgavene senere. Det er ihvertfall slik jeg ser på denne tjenesten. AtW 6430140[/snapback] Forsåvidt er det det ja... Og den kan være dyr eller billig, alt etter hvor blank man er på data. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Ok, men så lenge det lønner seg for butikken, vil jeg si det ikke lønner seg for kunden (altså her snakker vi om forsikringstjenester, ikke tjenesteytelser generellt). Hvorfor ikke? Hvis kunden synes det er verdt denne summen å ha denne sikkerheten, og å få fikset maskinen når det er eventuelle problemer, så lønner det seg da for begge. Selv om Elkjøp ikke går med underskudd på dette, så betyr det ikke at kunden ville funnet en billigere måte å fikse problemene på. Og nei, jeg jobber ikke på Elkjøp, har aldri jobbet på Elkjøp eller noen annen butikk (bortsett fra Rema som 18-åring), men jeg synes en del av angrepene på Elkjøp er ganske barnslige. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Ok, men så lenge det lønner seg for butikken, vil jeg si det ikke lønner seg for kunden (altså her snakker vi om forsikringstjenester, ikke tjenesteytelser generellt). Hvorfor ikke? Hvis kunden synes det er verdt denne summen å ha denne sikkerheten, og å få fikset maskinen når det er eventuelle problemer, så lønner det seg da for begge. Selv om Elkjøp ikke går med underskudd på dette, så betyr det ikke at kunden ville funnet en billigere måte å fikse problemene på. Og nei, jeg jobber ikke på Elkjøp, har aldri jobbet på Elkjøp eller noen annen butikk (bortsett fra Rema som 18-åring), men jeg synes en del av angrepene på Elkjøp er ganske barnslige. 6432134[/snapback] Det lønner seg ikke øknomisk, om man har lyst til å bruke penger for å få den marginale sikkerheten mot en utgift på noen tusen, så er det greit nok, men særlig rasjonellt er det i mine øyne ikke. Man taper penger på det, og for det store store flertall av befolkningen er ikke en utgift på et par tusenlapper noe problem å bære. (man kan også sette til side pengene som forsikringen hadde kostet). AtW Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det jeg ikke skjønner AtW - det er at du antar at folk flest ikke trenger hjelp med sin pc om noe skulle gå galt - at de aller fleste klarer å fikse det selv. Det skinner igjennom når du sier marginale sikkerhet. TULL! Faktisk så kommer størsteparten av de med serviceavtale innom igjen, og mange flere ganger. Folk har ikke det pc-nivået vi ser på forumer her. Ikke alle har en 16-årig wizkid, og de som har han orker ikke alltid spørre fordi de er flaue over å ikke kunne noe. Du bommer med argumentasjonen din. Hadde svært få kommet tilbake hadde du hatt helt rett i at tjenesten er unødvendig - men svært mange kommer tilbake, og dermed tar du feil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det jeg ikke skjønner AtW - det er at du antar at folk flest ikke trenger hjelp med sin pc om noe skulle gå galt - at de aller fleste klarer å fikse det selv. Det skinner igjennom når du sier marginale sikkerhet. TULL! Faktisk så kommer størsteparten av de med serviceavtale innom igjen, og mange flere ganger. Folk har ikke det pc-nivået vi ser på forumer her. Ikke alle har en 16-årig wizkid, og de som har han orker ikke alltid spørre fordi de er flaue over å ikke kunne noe. Du bommer med argumentasjonen din. Hadde svært få kommet tilbake hadde du hatt helt rett i at tjenesten er unødvendig - men svært mange kommer tilbake, og dermed tar du feil. 6432744[/snapback] Hvor har jeg antatt dette? Dette koker ned til at kunden har to alternativer om kunden vil ha hjelp av elkjøp: 1. Betaler timene når noe må fikses 2. Benytte en forsikring, som betaler disse timene. Om det lønner seg for elkjøp å ha denne forsikringordningen, i forhold til at folk betalte for repersasjonen, så lønner det seg ikke for folk å kjøpe den forsikringen. Slik er det med all forsiking, forsikring lønner seg kun om utgiften er for stor til å takle om noe relativt usannsynlig skulle skjer (nedbrent hus feks), dette er ikke tilfelle her. Eller om man ødelegger ting en god del mer en gjennomsnittet av de som kjøper forsikring. Det er to forskjellige tjenester det er snakk om her: 1. reperasjon av PCen, 2. en PC-reperasjonsforsikring. Sålenge man er noenlunde gjennomsnittlig, og bedriften tjener penger på forsikringen, så er det irrelevant hvor mye man trenger tjenesten, forsikringen lønner seg ikke. AtW Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Du glemmer at folk har 3 alternativer. 1. Dra til "pc-gutta" og fikse det for tusen kroner timen, hos folk som ikke nødvendigvis har erfaring med kundens pc, rundt recovery og slikt. 2. Dra til elkjøp og betale 1200,- for en full recovery 3. Ha en serviceavtale til 1695,- hvor alt er gratis x antall ganger. Det du IKKE skjønner, som jeg forklarte litt lengre opp, er at man ikke nødvendigvis tjener MER på å ha en serviceavtale med kunden i forhold til at kunden betaler timeservice. Det handler om å tenke langsiktig - en god serviceavtale er nyttig for kunden, billig for kunden om kundens pc-kunnskaper ikke er altfor gode og den gjør kunden fornøyd. Dette betyr at kunden handler hos elkjøp neste gang - og DA kan man tjene mer penger enn man gjør på at kunde betaler timespris. Du tenker altfor kortsiktig. Serviceavtaler skaper fornøyde kunder, og er dermed langsiktige. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det lønner seg ikke øknomisk, om man har lyst til å bruke penger for å få den marginale sikkerheten mot en utgift på noen tusen 6432424[/snapback] Her antok du dette. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) De tror at det er det samme som når de kjøpte sin Win98/Millenium-maskin. Faktumet er at de er klargjorte. Derfor når selger sier at maskinen bør/må klargjøres, så stoler de på dette. De store flertallet der ute er veldig lite klar over hvordan maskinene leveres. 6409814[/snapback] Hvilken forskjell var det på de maskinene som ble solgt med Win98/Me, i forhold til maskiner som nå blir levert med WinXP? Hvor mye mer klargjorte er pc-ene som blir solgt i dag? 6425285[/snapback] På PCene som blir solgt i dag, så har man en bedre veiviser ved førstegangsoppstart av Windows. På de fleste maskiner så er 100 % av programmene som følger med installert, og Windows har langt bedre støtte for plug-and-play enheter enn tidligere. Medion som Elkjøp/Lefdal solgte i en periode tidligere hadde til og med installert de siste sikkerhetsfiksene til Windows! Endret 4. juli 2006 av Nuffern Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Du glemmer at folk har 3 alternativer. 1. Dra til "pc-gutta" og fikse det for tusen kroner timen, hos folk som ikke nødvendigvis har erfaring med kundens pc, rundt recovery og slikt. 2. Dra til elkjøp og betale 1200,- for en full recovery 3. Ha en serviceavtale til 1695,- hvor alt er gratis x antall ganger. Det du IKKE skjønner, som jeg forklarte litt lengre opp, er at man ikke nødvendigvis tjener MER på å ha en serviceavtale med kunden i forhold til at kunden betaler timeservice. 6432992[/snapback] Men du var enig i mitt premiss, nettopp at elkjøp IKKE tjente mindre på denne forsikringen, enn de gjorde på å fikse det for timebetaling. Jeg spurte deg jo om det lenger opp. Det er det premisset jeg hele tiden har argumentert utifra. AtW Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Mitt poeng er at Serviceavtalen som elkjøp selger er der for en grunn. Ingen av dere i dette forumet har noen som helst forutsettning for å si at "1 av 200" kommer igjen i løpet av 3 månederer, eller å si at "ingen benytter seg av serviceavtalen". Jeg kan si så mye som at kanskje oppimot 80% av kundene kommer igjen i løpet av et år og trenger hjelp. kanskje opptil flere ganger også! 6424446[/snapback] Fullstendig tullprat! Selvfølgelig så kommer det noen kunder tilbake iløpet av tre måneder, og noen flere i løpet av et år. Dette er riktignok en ganske lav prosentandel av antallet kunder som kjøper PC. Å si at jeg ikke vet hva jeg snakker om blir helt på jordet, da jeg har jobbet innen bransjen i mange år og blitt tildelt en del ansvar som også medfører at man får en del rettigheter. Våre kunder er akkurat de samme som kundene deres, og det er derfor ingen forskjell på hvor ofte de trenger hjelp. Når dere henger dere opp i de kundene som kommer tilbake for hjelp, så glemmer dere hvor mange som faktisk handler hos dere! Selvfølgelig er det folk som trenger slik hjelp, men dere overdramatiserer det fullstendig. Dere overdramtiserer hvor dumme folk er, hvor late de er, hvor ofte de kommer innom og hvor god hjelp de får. I butikken blir det overdramatisert hvor viktig det er med en slik serviceavtale, og mange selgere går til ekstreme skritt for å få solgt denne pakken. Det er dette som er kjernen i diskusjonen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg