Gå til innhold

Lefdal/Elkjøp får på pungen!


Anbefalte innlegg

Vanligvis så følger det med virus program på pc'en  prøvetid på 90 dager.

Elkjøp selgerne spør nok aldri om kundene har gratis antivirus gjennom

bredbåndsavtalen noe de fleste har. Har opplevd selv at de prøvde å selge meg virusprogram...

 

Det jeg lurte litt på er forsikrings ordningen elkjøp/lefdal tilbyr kundene.

Er det ikke dyrt med forsikring på 2-3000 kroner for en bærbar pc og er det eventuelt unødvendig da muligens andre forsikringer dekker skader/tyveri/uhell av en laptop?

 

Idleman

6425465[/snapback]

Å nei stakkars deg, har de prøvd å selge deg antivirusprogram? Det eneste selgeren gjør er å stille spørsmålet, og da må det jo være kundens jobb å vite om han har det fra før ...

 

Angående forsikringen er ikke den så dum. Det er svært få andre forsikringer som uten egenandel dekker reparasjon av selvforskyldt skade, og da snakker vi i så fall høy pris. Dessuten koster den sjelden så mye som 3000 kroner. Hvis du har en laptop og ødelegger den selv, er vel egenandel på en vanlig forsikring rundt 3000 kroner. Da er det i mange tilfeller like greit å kjøpe ny maskin. Forsikringene Elkjøp/Lefdal tilbyr har bare egenandel hvis produktet blir erstattet med et nytt, og aldri mer enn 500 kroner.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Erm, tviler du på mine egne erfaringer med elkjøp kanskje ;)

Fikk spørsmålet om antivirus etter at jeg sa at jeg IKKE skulle ha noe klargjørings greie....

Måtte si det bestemt at jeg skulle klare å sette istand maskinen selv. Gutten himlet nesten med øynene og virket skuffet...

6425509[/snapback]

 

Jeg tviler ikke, men det virker som du fikk kjøpe pc-en uten antivirus og klargjøring. Hva er da problemet? :)

Endret av Junta
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en IBM aptiva i 1997 hos et av de overnevnte firmaene. Må si at innstalasjonen av et dynalink ISDN kort var noe problematisk for meg den gang, og at jeg gjerne hadde betalt noen slanter ekstra for å få dette satt opp av selgeren. (nå skal sant sies at dynalink greiene i ren frustrasjon ble byttet med et teleS kort som funket med en gang).

 

Var ganske skuffet, og valgte å beholde min apple preforma 450 som forøvrig hadde en strålende service fra forhandler.

 

Poenget er i alle fall at kundeservice nesten var helt fraværende på den tiden. I dag får en i langt større grad den hjelpen man trenger. Det er det viktigste for mange. Behovet for service er større enn noen sinne! I dag må man ha en datamaskin i heimen, om man skal kunne holde seg oppdatert. Og en ting er sikkert. Hvermannsen er ikke så opptatt av C++ eller droppmodding av hovedkort! De er liksom ikke helt på samme nivå som en del av de som skriver her inne!

 

For eksempel så fikser jeg nesten daglig på mine medstudeters maskiner! Folk donerer gledelig noe fra vinkjelleren om du bruker noen timer på å fikse en syk maskin.

 

En ting jeg vill sette fingeren på er likevel den HWen som selges i form av merke pcer. Jeg utaler meg her om stasjonære maskiner. Etter min mening er mange av disse ikke industristandard. Dvs. glem og oppgradere. De er også ofte plaget av for dårlige kjøleløsninger. Hardisker som ryker etter ett års drift sitter instalert i noen trange hull uten ventilasjon, og speedfan kan ofte avsløre vanvittige tempraturer. Nå finnes det også fornuftige løsninger her, men det later ikke til å være hovedregelen. Er dette gjort for å tjene penger på service? :hmm:

 

Jeg har bygget og levert ca 45 maskiner. Har det som hobby. Ser alltid til at hd temp er under 40. Har ikke fått høre om et eneste diskhavari. :)

 

Elkjøp m.fl. har kommet med et etterlengtet tilbud i form av support og service. De som trenger dette får dette. Vi som ikke trenger det behøver vel ikke å betale for det. Dårlig kvalitert på produktet er mitt største motforestilling.

Lenke til kommentar
Jo det kan du nok ha rett i, de ville jo prakka på meg en 4 års forsikring... men innen 3 år er nok den pc'en utdatert og moden for søppelfyllinga likevel hehe. Hadde det eksistert 2 år hadde jeg heller tatt den.

6425530[/snapback]

Jeg er rimelig sikker på at det finnes to år. Forsikring er en fin ting å ha, særlig på et mobilt produkt. Jeg kan si med ganske høy grad av sikkerhet at de aller færreste som tegnet forsikring angrer seg når de driter seg ut og ødelegger datamaskinen sin.

Lenke til kommentar
Erm, tviler du på mine egne erfaringer med elkjøp kanskje ;)

Fikk spørsmålet om antivirus etter at jeg sa at jeg IKKE skulle ha noe klargjørings greie....

Måtte si det bestemt at jeg skulle klare å sette istand maskinen selv. Gutten himlet nesten med øynene og virket skuffet...

6425509[/snapback]

 

Jeg tviler ikke, men det virker som du fikk kjøpe pc-en uten antivirus og klargjøring. Hva er da problemet? :)

6425547[/snapback]

 

Ikke noe problem, bare skrev om hva min opplevelse var. Styrer langt unna slike unødvendige kostnader. Hvorfor betale en tekniker for å fikse saker og ting. Er jo kjempemoro å installere pc klargjøre selv og ty til problemløsing de gangene ting ikke vil adlyde deg/meg. Nei moroa vil jeg ha for meg selv og atpåtil gratis.. og ikke minst å bli satt pris på av venner for at jeg/vi kan stille opp når de har problemer (kan jo bli slitsomt det og til tider)...

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en IBM aptiva i 1997 hos et av de overnevnte firmaene. Må si at innstalasjonen av et dynalink ISDN kort var noe problematisk for meg den gang, og at jeg gjerne hadde betalt noen slanter ekstra for å få dette satt opp av selgeren. (nå skal sant sies at dynalink greiene i ren frustrasjon ble byttet med et teleS kort som funket med en gang).

 

Var ganske skuffet, og valgte å beholde min apple preforma 450 som forøvrig hadde en strålende service fra forhandler.

 

Poenget er i alle fall at kundeservice nesten var helt fraværende på den tiden. I dag får en i langt større grad den hjelpen man trenger. Det er det viktigste for mange. Behovet for service er større enn noen sinne! I dag må man ha en datamaskin i heimen, om man skal kunne holde seg oppdatert. Og en ting er sikkert. Hvermannsen er ikke så opptatt av C++ eller droppmodding av hovedkort! De er liksom ikke helt på samme nivå som en del av de som skriver her inne!

 

For eksempel så fikser jeg nesten daglig på mine medstudeters maskiner! Folk donerer gledelig noe fra vinkjelleren om du bruker noen timer på å fikse en syk maskin.

 

En ting jeg vill sette fingeren på er likevel den HWen som selges i form av merke pcer. Jeg utaler meg her om stasjonære maskiner. Etter min mening er mange av disse ikke industristandard. Dvs. glem og oppgradere. De er også ofte plaget av for dårlige kjøleløsninger. Hardisker som ryker etter ett års drift sitter instalert i noen trange hull uten ventilasjon, og speedfan kan ofte avsløre vanvittige tempraturer. Nå finnes det også fornuftige løsninger her, men det later ikke til å være hovedregelen. Er dette gjort for å tjene penger på service? :hmm:

 

Jeg har bygget og levert ca 45 maskiner. Har det som hobby. Ser alltid til at hd temp er under 40. Har ikke fått høre om et eneste diskhavari.  :)

 

Elkjøp m.fl. har kommet med et etterlengtet tilbud i form av support og service. De som trenger dette får dette. Vi som ikke trenger det behøver vel ikke å betale for det. Dårlig kvalitert på produktet er mitt største motforestilling.

6425556[/snapback]

 

Det skal jo sies at bærbare pc'er ikke er så lett å ha med å gjøre. Ikke like bra plug & play på disse som på stasjonære pc'er. Har selv skrudd sammen flere stasjonære maskiner vannkjøling etc og aldri hatt noe problem med dette. Mens derimot med bærbare er det ikke så enkelt. På en stasjonær kan en bare nappe ut alle unødvendige kort om maskinen ikke fungerer som den skal og en kan drive med feilsøking, nullstille cmos/bios etc. På en bærbar er ikke dette like enkelt. Så det var nok smart å ha klargjøring/service avtale i 1997. Om det er slik fremdeles idag kan jeg ikke si noe helt sikkert. Iallefall har jeg den oppfattelsen av at bærbare idag er lettere å ha med å gjøre idag enn for 10 år siden.

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
Ikke noe problem, bare skrev om hva min opplevelse var. Styrer langt unna slike unødvendige kostnader. Hvorfor betale en tekniker for å fikse saker og ting.  Er jo kjempemoro å installere pc klargjøre selv og ty til problemløsing de gangene ting ikke vil adlyde deg/meg. Nei moroa vil jeg ha for meg selv og atpåtil gratis.. og ikke minst å bli satt pris på av venner for at jeg/vi kan stille opp når de har problemer (kan jo bli slitsomt det og til tider)...

6425574[/snapback]

 

Det var nok ikke vondt ment fra selgerens side, men gøy å høre at du liker å "fikse" på pc-er. Det med å hjelpe venner og kolleger kjenner jeg godt til. :D

Endret av Junta
Lenke til kommentar
Å nei stakkars deg, har de prøvd å selge deg antivirusprogram? Det eneste selgeren gjør er å stille spørsmålet, og da må det jo være kundens jobb å vite om han har det fra før ...

6425539[/snapback]

Eventuelt bør selgeren vite om det er pre-installert på maskinen han selger. Har hatt flere som har ringt til oss etter å ha kjøpt PC og antivirusprogram med klargjøring fra Elkjøp. De har lurt på hvorfor programmet ikke vil oppdateres lenger etter at den 60 dagers prøvetiden har gått ut på Norton, som er pre-installert. Klargjøringen gikk altså ut på å ikke gjøre noe som helst :nei:

 

Windows og antivirus/brannmur er ferdig installert, støtte følger med gratis i ett år etter kjøp, og Elkjøp er pliktige til å sørge for at det de selger fungerer, uansett om kunden har betalt for "serviceavtale" eller ikke.

 

Og apropos PC-klinikker som kjører recovery for kundene. Hvorfor ikke be kunden ringe oss selv, istedet for å bære PCen til butikken så dere kan ringe oss og spørre hvordan recovery skal kjøres? :roll:

Lenke til kommentar
Hva gjør du? Jo.. Du gir kunden en opsjon når han kjøper PC. Ønsker du at vi skal Klargjøre din pc og gi deg tre måneders trygghet? Vi gjør all programvare-reparasjon kostnadsfritt for deg i denne perioden. Hvis du ikke velger å ta denne avtalen så faktures du 600,- timen for hjelp i etterkant.

 

Og hva er ikke innlysende da? 1 problem á 600,- eller ubegrenset og en ferdig oppsatt PC for 990,-?

 

 

Jeg håper dere finner noe å kritisere også i innlegget mitt. Kos dere!

6424446[/snapback]

 

Personlig synes jeg det er relativt innlysende(?) at disse butikkene gjør drette for å tjenee penger, og om de skal tjene penger på det, så lønner det seg ikke økonomisk for den gjennomsnittlige kjøper av denne tjenesten. Det blir som andre forsikringer, forsikring lønner seg ikke om du ikke enten har mer uflaks en snittet, eller utgiften ved en eventuell ulykke er så stor at man ikke klarer den økonomiske belastningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hallais.

 

Fatteren kjøpte seg ein Rec 333mhz for lenge siden.

Når den var inn.

 

Han hadde aldri holdt på med pc før.

Og det gjekk noen mnd, og han syntes maskinen begynte å bli treig.

Han formaterte, og instalerte ny hw som ram og skjermkort.

Han instalerte Radiokort, skjermkort, printer, scanner, lydkort og al annet som hørrer til.

 

Vett ikke hvordan han klarte det, men han leste vell manualen.

Noen år seinere bygget han ein pc fra scratch.

 

Han hadde ikke peil. på pc tidligere.

Men han klarte det fint med brukerhandboka som følger med.

 

mja, så sånn e d.

Lenke til kommentar
Vett ikke hvordan han klarte det, men han leste vell manualen.

Noen år seinere bygget han ein pc fra scratch.

 

Han hadde ikke peil. på pc tidligere.

Men han klarte det fint med brukerhandboka som følger med.

 

mja, så sånn e d.

6426181[/snapback]

 

Hadde bare flere folk lest manualen så hadde verden vært et bedre sted å leve. Og vi hadde ikke hatt denne tråden her :roll:

Lenke til kommentar
Eventuelt bør selgeren vite om det er pre-installert på maskinen han selger. Har hatt flere som har ringt til oss etter å ha kjøpt PC og antivirusprogram med klargjøring fra Elkjøp. De har lurt på hvorfor programmet ikke vil oppdateres lenger etter at den 60 dagers prøvetiden har gått ut på Norton, som er pre-installert. Klargjøringen gikk altså ut på å ikke gjøre noe som helst :nei:

6426128[/snapback]

Selgeren selger ofte et annet antivirusprogram en det som er pre-installert, og da vil ofte ikke kunden installere dette før prøvetiden er gått ut på det andre. Uansett har jo kunden fortsatt serviceavtale etter 60 dager, så han kan bare henvende seg til PC-klinikken for hjelp.

 

Windows og antivirus/brannmur er ferdig installert, støtte følger med gratis i ett år etter kjøp, og Elkjøp er pliktige til å sørge for at det de selger fungerer, uansett om kunden har betalt for "serviceavtale" eller ikke.

6426128[/snapback]

Det er ikke garanti på software, og selger kan ikke klandres for hva kunden gjør med produktet sitt. I det øyeblikket kunden tar i bruk sin nye maskin faller selvfølgelig ansvaret for software over på ham, vel å merke så lenge PC ikke er DOA. Har kunden serviceavtale kan han få hjelp med ting han i utgangspunktet ikke har krav på å få hjelp til.

Og apropos PC-klinikker som kjører recovery for kundene. Hvorfor ikke be kunden ringe oss selv, istedet for å bære PCen til butikken så dere kan ringe oss og spørre hvordan recovery skal kjøres? :roll:

6426128[/snapback]

Hvem er "oss"? Det høres ut som om du jobber på en eller annen supporttelefon, og ut ifra enkelterfaringer skjærer alle PC-klinikker i hele Elkjøp/Lefdal over en kam.

 

ATWindsor: ALT man gjør i det private næringsliv er for å tjene penger, enten direkte eller indirekte. Alle forsikringsselskap tar inn mer penger enn de gir ut, det sier seg selv.

 

Aykon: Selvsagt kan man klare det meste når man leser bruksanvisningen. I dag er det dessverre de færreste som gidder det.

Lenke til kommentar

Hadde vært en bedre løsning og levert maskinen ferdig med alt av sikkerhetsoppdateringer som alle andre gjør?

Så om kunden får et porblem med virus og software så ta betalt for tjenesten.

Syns det er noe merkverdig ved å betale for en tjeneste som man "kanskje" ikke får bruk for på forhånd.

 

Selv var jeg innom en Elkjøp butikk og så meg litt rundt og det er en god del gode tilbud og ansatte med en del kunnskap, men i blant ser jeg varer som er så til de grader overpriset (feks 19" lcd skjerm som kostet 3500kr som jeg kunne kjøpe for 2100,- på en annen dataforretning). Men ellers er elkjøp helt ok og jeg regner med de og alle andre aktører i markedet gjør sitt beste i å yte service til kundene sine.

Lenke til kommentar

 

ATWindsor: ALT man gjør i det private næringsliv er for å tjene penger, enten direkte eller indirekte. Alle forsikringsselskap tar inn mer penger enn de gir ut, det sier seg selv.

 

 

Ja, det er nettopp derfor forsikring på utgifter man kan takle ikke lønner seg, dette er ikke noe unntak, defor vil jeg ikke anbefale folk å kjøpe det, om man ikke er ekstraordinært klomsete vil jeg aldri anbefale folk å forsikre noe der tapet er godt innefor det man økonomisk kan takle, fordi man taper på det i snitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

ATWindsor: ALT man gjør i det private næringsliv er for å tjene penger, enten direkte eller indirekte. Alle forsikringsselskap tar inn mer penger enn de gir ut, det sier seg selv.

 

 

Ja, det er nettopp derfor forsikring på utgifter man kan takle ikke lønner seg, dette er ikke noe unntak, defor vil jeg ikke anbefale folk å kjøpe det, om man ikke er ekstraordinært klomsete vil jeg aldri anbefale folk å forsikre noe der tapet er godt innefor det man økonomisk kan takle, fordi man taper på det i snitt.

 

AtW

6426964[/snapback]

 

Veldig sant. Du trenger ikke forsikring for økonomiske tap du selv kan klare å dekke. Så mobilforsikring er ikke akkurat nødvendig, med mindre du planlegger å utnytte det og kaste mobilen i fjellveggen når den er nesten 3 år. men innen det så har du vel nesten betalt for en ny telefon uansett. Så det blir i det tilfellet bare en alternativ sparemåte. Og da hadde jeg heller opprettet en egen "mobilkonto" som jeg satte inn de pengene på. Så etter 3 år så har du nok til ny.

Lenke til kommentar
Hvem er "oss"? Det høres ut som om du jobber på en eller annen supporttelefon, og ut ifra enkelterfaringer skjærer alle PC-klinikker i hele Elkjøp/Lefdal over en kam.

6426220[/snapback]

Hadde det enda bare vært snakk om enkelterfaringer. Listen over butikker som ringer inn for å få hjelp med å starte recovery fra partisjon fordi de aldri brant ut CD-sett slik de fikk en sterk oppfordring om å gjøre under første oppstart av "klargjøringen" er stor. Og da er det kun snakk om de største kjedene.

 

Heldigvis slipper jeg å svare dem lenger.

Lenke til kommentar
Eventuelt bør selgeren vite om det er pre-installert på maskinen han selger. Har hatt flere som har ringt til oss etter å ha kjøpt PC og antivirusprogram med klargjøring fra Elkjøp. De har lurt på hvorfor programmet ikke vil oppdateres lenger etter at den 60 dagers prøvetiden har gått ut på Norton, som er pre-installert. Klargjøringen gikk altså ut på å ikke gjøre noe som helst :nei:

 

Skjønner ikke hva du mener her. Jeg har flere ganger spesifisert hva klargjøring går ut på. Om du tror det er å trykke neste et par ganger og gi kunden et gratis antivirus er det tydelig at du har gått glipp av store, viktige deler av tråden. Klargjøring betyr ikke at antivirus følger med. Kunden kan kjøpe dette om han ønsker selv - og vi setter opp og konfigurerer som en del av avtalen. Hva resten av avtalen går ut på finner du rundt omkring på disse sidene, jeg orker ikke liste opp fordelen igjen. At norton 60-dager følger med på en del pcer er for meg en større ulempe enn fordel, da disse er vanskelige for en kunde å få avinnstallert, og man får ikke innstallert andre antivirus/brannmurer før norton er borte...

 

Windows og antivirus/brannmur er ferdig installert, støtte følger med gratis i ett år etter kjøp, og Elkjøp er pliktige til å sørge for at det de selger fungerer, uansett om kunden har betalt for "serviceavtale" eller ikke.

 

Ikke riktig. Hvor får man gratis støtte i et år? HP's pcer har kun 90 dagers norton - ikke 1 år. I tillegg - Forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett gjelder ikke dersom programvare i en pc skulle slutte å fungere - om kunden får virus, antivirusprogrammet ikke fungerer pga man feks har prøvd å innstallere 2 stk, eller windows krasjer - må kunden selv betale for reparasjon. Elkjøp er ikke pliktige til å dekke slike feil - jeg lurer på hvor du har det fra.

 

 

Og apropos PC-klinikker som kjører recovery for kundene. Hvorfor ikke be kunden ringe oss selv, istedet for å bære PCen til butikken så dere kan ringe oss og spørre hvordan recovery skal kjøres? :roll:

6426128[/snapback]

 

Hvorfor skal en kunde måtte hanskes med ting han ikke har lyst til å gjøre? Når en kunde er svært usikker på å bruke en data selv om han/hun veiledes pr telefon - er det ikke da lov for disse å ta et VALG om at elkjøp fikser alle problemer, så de slipper å tenke på det?

 

At vi ringer hp-support får da bare være, vi har iallefall et ansvar for at kundens pcer fungerer, og når recoveryrutinene gjerne er forskjellige på ulike pcer så er det vel greit at vi ringer dere for å sørge for at jobben blir gjort så perfekt så mulig?

Lenke til kommentar
"Sette opp mail, konfigurere maskinen"

 

Hvilken idiot klarer ikke dette selv? ;)

6429236[/snapback]

En klart større andel enn du kanskje tror. Hele verden er ikke like flinke som snittbrukeren på hw.no. Og å tro at alle som ikke er like flinke som oss her er idioter, det er vel ikke det smarteste :).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...