Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 At norton 60-dager følger med på en del pcer er for meg en større ulempe enn fordel, da disse er vanskelige for en kunde å få avinnstallert, og man får ikke innstallert andre antivirus/brannmurer før norton er borte... 6429684[/snapback] Hvorfor skal du fjerne Norton? For å selge kunden et annet antivirusprogram du tjener mer penger på, og samtidig kan anbefale klargjøringen? NIS og NAV kommer veldig godt ut i alle store seriøse tester. Å kalle det for dårlig programvare er direkte latterlig og naivt. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 I bunn og grunn, så tjener ikke elkjøp på og ha 1 til 5 mann i en pc-klinikk for å reinstallere pcene til kunder som har "Fucket" det opp. Eller sette opp en pc i ny og ne. 6429952[/snapback] Elkjøp tjener helt garantert på ordningen med service/support, ellers ville de ikke hatt den. Antallet kunder som kjøper den, og graden de benytter seg av den er til Elkjøps fordel. Har ikke sett Elkjøps regnskap, men dette er ganske sikkert. Det er snakk om service, hvilken annen butikk kan man komme med pc'en si og få reinstallert og satt opp pcene på samme dag eller dagen etter?? det kan du faen ikke på komplett eller på expert eller andre butikker. 6429952[/snapback] Det er andre butikker som tilbyr dette! Det er det som er problemet. Elkjøp og Lefdal er så enerådene innenfor detaljevarehandelen at de færreste kundene vet at de har like gode, og gjerne bedre tilbud, andre steder. Dette være seg både på service og på priser. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 At vi ringer hp-support får da bare være, vi har iallefall et ansvar for at kundens pcer fungerer, og når recoveryrutinene gjerne er forskjellige på ulike pcer så er det vel greit at vi ringer dere for å sørge for at jobben blir gjort så perfekt så mulig? 6429684[/snapback] Bør ikke en "tekniker" som skal ha som levebrød å fikse en PC skjønne "Trykk F10 for gjenoppretting" Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 I bunn og grunn, så tjener ikke elkjøp på og ha 1 til 5 mann i en pc-klinikk for å reinstallere pcene til kunder som har "Fucket" det opp. Eller sette opp en pc i ny og ne. 6429952[/snapback] Elkjøp tjener helt garantert på ordningen med service/support, ellers ville de ikke hatt den. Antallet kunder som kjøper den, og graden de benytter seg av den er til Elkjøps fordel. Har ikke sett Elkjøps regnskap, men dette er ganske sikkert. Det er snakk om service, hvilken annen butikk kan man komme med pc'en si og få reinstallert og satt opp pcene på samme dag eller dagen etter?? det kan du faen ikke på komplett eller på expert eller andre butikker. 6429952[/snapback] Det er andre butikker som tilbyr dette! Det er det som er problemet. Elkjøp og Lefdal er så enerådene innenfor detaljevarehandelen at de færreste kundene vet at de har like gode, og gjerne bedre tilbud, andre steder. Dette være seg både på service og på priser. 6433317[/snapback] Gidder du finne en annen pc-selgende kjede med tilsvarende tilbud? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 At norton 60-dager følger med på en del pcer er for meg en større ulempe enn fordel, da disse er vanskelige for en kunde å få avinnstallert, og man får ikke innstallert andre antivirus/brannmurer før norton er borte... 6429684[/snapback] Hvorfor skal du fjerne Norton? For å selge kunden et annet antivirusprogram du tjener mer penger på, og samtidig kan anbefale klargjøringen? NIS og NAV kommer veldig godt ut i alle store seriøse tester. Å kalle det for dårlig programvare er direkte latterlig og naivt. 6433247[/snapback] Jeg sier ikke at norton er dårlig. Står det noe sted? Jeg sier at den 60-dagers pakken som følger med er umulig å få avinnstallert dersom kunden ønsker noe annet, eller dersom kunde synes norton blir for dyrt. Mange kunder får innstallert gratis-løsninger hos oss dersom de ønsker de, avast feks. Dette er meget vanskelig å gjøre selv på noen pcer da norton-avinnstallering går kun dersom man får henta ned en liten fil godt gjemt på packard bell sin hjemmeside feks. Og denne infoen står ikke i bruksanvisninga. Eller hva med de som har norman gjennom sin nettbank og ønsker dette? De kan HELLER ikke innstallere dette på maskinen før norton er fjernet - som er vanskelig å få til. Norton i seg selv er ikke dårlig - 60-dagersprøveversjon er dårlig. Når en oppgradering koster mer enn å kjøpe en mer enn god nok fullversjon i butikk, som feks f-secure, da er det mange kunder som velger å bytte. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Mitt poeng er at Serviceavtalen som elkjøp selger er der for en grunn. Ingen av dere i dette forumet har noen som helst forutsettning for å si at "1 av 200" kommer igjen i løpet av 3 månederer, eller å si at "ingen benytter seg av serviceavtalen". Jeg kan si så mye som at kanskje oppimot 80% av kundene kommer igjen i løpet av et år og trenger hjelp. kanskje opptil flere ganger også! 6424446[/snapback] Fullstendig tullprat! Selvfølgelig så kommer det noen kunder tilbake iløpet av tre måneder, og noen flere i løpet av et år. Dette er riktignok en ganske lav prosentandel av antallet kunder som kjøper PC. Å si at jeg ikke vet hva jeg snakker om blir helt på jordet, da jeg har jobbet innen bransjen i mange år og blitt tildelt en del ansvar som også medfører at man får en del rettigheter. Våre kunder er akkurat de samme som kundene deres, og det er derfor ingen forskjell på hvor ofte de trenger hjelp. Når dere henger dere opp i de kundene som kommer tilbake for hjelp, så glemmer dere hvor mange som faktisk handler hos dere! Selvfølgelig er det folk som trenger slik hjelp, men dere overdramatiserer det fullstendig. Dere overdramtiserer hvor dumme folk er, hvor late de er, hvor ofte de kommer innom og hvor god hjelp de får. I butikken blir det overdramatisert hvor viktig det er med en slik serviceavtale, og mange selgere går til ekstreme skritt for å få solgt denne pakken. Det er dette som er kjernen i diskusjonen! 6433184[/snapback] Når vi faktisk får vite statistikken for VÅR kjede av de som holder oversikten høyere opp - så tror jeg du faktisk har litt dårligere grunnlag for å si hva som er sant enn det vi har Du har INGEN grunn til å slenge ut påstander du ikke har dekning for når du IKKE sier at dette er hva du tror. Når du ikke gjør annet enn å synse på bakgrunn av hva som du for din kjede opplever - så bør du OPPLYSE om dette, og ikke presentere din mening som den ene rette sannhet. Sånt gjør en ærlig og redelig selger for elkjøp meget irritert. At folk som tror ting presenterer det som at de vet ting - på bakgrunn av det noen kunder skal ha sagt. Tror dere at dere får alle de fornøyde kundene elkjøp har i butikken deres? . Den andelen du snakker med av misfornøyde kunder er stor for deg fordi de som er fornøyde ikke gidder å komme til din butikk. Ser du poenget? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Du glemmer at folk har 3 alternativer. 1. Dra til "pc-gutta" og fikse det for tusen kroner timen, hos folk som ikke nødvendigvis har erfaring med kundens pc, rundt recovery og slikt. 2. Dra til elkjøp og betale 1200,- for en full recovery 3. Ha en serviceavtale til 1695,- hvor alt er gratis x antall ganger. Det du IKKE skjønner, som jeg forklarte litt lengre opp, er at man ikke nødvendigvis tjener MER på å ha en serviceavtale med kunden i forhold til at kunden betaler timeservice. Det handler om å tenke langsiktig - en god serviceavtale er nyttig for kunden, billig for kunden om kundens pc-kunnskaper ikke er altfor gode og den gjør kunden fornøyd. Dette betyr at kunden handler hos elkjøp neste gang - og DA kan man tjene mer penger enn man gjør på at kunde betaler timespris. Du tenker altfor kortsiktig. Serviceavtaler skaper fornøyde kunder, og er dermed langsiktige. 6432992[/snapback] Evt. bruke andre kjeders support og service over telefon... en recovery er så enkelt. Eneste man gjør er å putte i en cd og trykke F11/F12 i oppstarten. (enkelte tilfeller ikke cd engang...) Det er jo det klart beste alternativet hvis det er recovery det er snakk om. Er det verre saker som er gærent så er det vel ingen tvil om at er man helt blank så er en liknende avtale som fienden tilbyr er midt i blinken. Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Evt. bruke andre kjeders support og service over telefon... en recovery er så enkelt.Eneste man gjør er å putte i en cd og trykke F11/F12 i oppstarten. (enkelte tilfeller ikke cd engang...) Det er jo det klart beste alternativet hvis det er recovery det er snakk om. Er det verre saker som er gærent så er det vel ingen tvil om at er man helt blank så er en liknende avtale som fienden tilbyr er midt i blinken. 6435236[/snapback] Du er klar over at folk flest ikke aner hva som skjer i POST, og at de fleste som har behov for det ikke vet hvor F11/F12 tasten sitter? Og når de først finner den forbanna F11/F12 tasten så kan du banne på at de har et trådløst tastatur som ikke funker før windows har lastet driverene. Og på toppen av det hele så har de ikke tilgang på tråfast tastatur.. Ja da har du det gående Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Evt. bruke andre kjeders support og service over telefon... en recovery er så enkelt.Eneste man gjør er å putte i en cd og trykke F11/F12 i oppstarten. (enkelte tilfeller ikke cd engang...) Det er jo det klart beste alternativet hvis det er recovery det er snakk om. Er det verre saker som er gærent så er det vel ingen tvil om at er man helt blank så er en liknende avtale som fienden tilbyr er midt i blinken. 6435236[/snapback] Du er klar over at folk flest ikke aner hva som skjer i POST, og at de fleste som har behov for det ikke vet hvor F11/F12 tasten sitter? Og når de først finner den forbanna F11/F12 tasten så kan du banne på at de har et trådløst tastatur som ikke funker før windows har lastet driverene. Og på toppen av det hele så har de ikke tilgang på tråfast tastatur.. Ja da har du det gående 6435395[/snapback] Og det er jo akkurat de kundene som trenger denne pakka! Men jeg vil tro at over 50% av de som kjøper en pc der burde greie det ganske enkelt selv eller med hjelp fra supporttelefon. For oss som henger her inne er jo en slik pakke helt unødvendig, men moren din.. kan hun like mye? (og hva hvis ikke du kunne hjulpet hun?) Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Evt. bruke andre kjeders support og service over telefon... en recovery er så enkelt.Eneste man gjør er å putte i en cd og trykke F11/F12 i oppstarten. (enkelte tilfeller ikke cd engang...) Det er jo det klart beste alternativet hvis det er recovery det er snakk om. Er det verre saker som er gærent så er det vel ingen tvil om at er man helt blank så er en liknende avtale som fienden tilbyr er midt i blinken. 6435236[/snapback] Du er klar over at folk flest ikke aner hva som skjer i POST, og at de fleste som har behov for det ikke vet hvor F11/F12 tasten sitter? Og når de først finner den forbanna F11/F12 tasten så kan du banne på at de har et trådløst tastatur som ikke funker før windows har lastet driverene. Og på toppen av det hele så har de ikke tilgang på tråfast tastatur.. Ja da har du det gående 6435395[/snapback] Og det er jo akkurat de kundene som trenger denne pakka! Men jeg vil tro at over 50% av de som kjøper en pc der burde greie det ganske enkelt selv eller med hjelp fra supporttelefon. For oss som henger her inne er jo en slik pakke helt unødvendig, men moren din.. kan hun like mye? (og hva hvis ikke du kunne hjulpet hun?) 6435412[/snapback] Ja, så lenge de får hjelp av support så løser det seg.. sånn bortsett ifra de tilfellene med trådløst tastatur hvor det er nesten nytteløst. Har klart å få det til et par ganger vet å sette "USB legacy support" på i BIOS. Men folk som ikke klarer å kjøre recovery på egenhånd er som regel så håpløse at det ikke akkurat er lurt å sleppe de løs i bios. Og når det gjelder min mor så kan hun nesten ingenting. Men om jeg ikke kunne hjulpet så hadde min far fikset det Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Gidder du finne en annen pc-selgende kjede med tilsvarende tilbud? 6435144[/snapback] ComputerCity Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Norton i seg selv er ikke dårlig - 60-dagersprøveversjon er dårlig. Når en oppgradering koster mer enn å kjøpe en mer enn god nok fullversjon i butikk, som feks f-secure, da er det mange kunder som velger å bytte. 6435160[/snapback] Vet ikke hva en NAV oppgradering koster der du jobber, men der jeg jobber så koster den 349 kr. Syntes ikke det er dyrt for 12 mnd med Norton. Sist jeg sjekket kostet en fullversjon av det mindre anerkjente merket F-Secure 399 kr hos dere. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Når vi faktisk får vite statistikken for VÅR kjede av de som holder oversikten høyere opp - så tror jeg du faktisk har litt dårligere grunnlag for å si hva som er sant enn det vi har Du har INGEN grunn til å slenge ut påstander du ikke har dekning for når du IKKE sier at dette er hva du tror. Når du ikke gjør annet enn å synse på bakgrunn av hva som du for din kjede opplever - så bør du OPPLYSE om dette, og ikke presentere din mening som den ene rette sannhet. Sånt gjør en ærlig og redelig selger for elkjøp meget irritert. At folk som tror ting presenterer det som at de vet ting - på bakgrunn av det noen kunder skal ha sagt. Tror dere at dere får alle de fornøyde kundene elkjøp har i butikken deres? . Den andelen du snakker med av misfornøyde kunder er stor for deg fordi de som er fornøyde ikke gidder å komme til din butikk. Ser du poenget? 6435167[/snapback] Hva min kjede opplever kan umulig være særlig anderledes enn for dere, når vi selger stor sett de samme produktene til de samme kundene! Hvorfor skulle en kunde som kjøper en HP hos Lefdal trenge mer hjelp enn en kunde som kjøper en HP hos Expert?! Eneste forskjellen er at når våre kunder kommer tilbake fordi det er noe de ikke skjønner, så prøver vi å forklare de det. Hjelper dette ikke, så tar vi en rask og gratis titt på maskinen. Hjelper ikke dette, så tar vi maskinen inn på service og det påløper et lite servicegebyr. Dette med antall kunder som trenger denne klargjøringen har vel heller ingen ting med misfornøyde Elkjøp/Lefdal-kunder vi har hatt innom. Det har jeg aldri sagt, og har vel heller ingenting med saken å gjøre. Poenget er at antallet kunder som kommer innom med maskinen til service de første månedene er ganske konstant. Dette antallet er heller ikke veldig stort i forhold antall kunder som kjøper maskiner. Det er en god del selvfølgelig, men dette er kun fordi det kun selges så utrolig mange maskiner. Dette er de samme maskinene og kundene de store kjedene deler. Så fortell meg. Hvorfor trenger kunder hos Lefdal, så utrolig mye mer hjelp enn hos f.eks. Expert? Endret 4. juli 2006 av Nuffern Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Det er ikke nødvendigvis slik at de trenger mer hjelp hos elkjøp enn hos expert. Det er slik at vi informerer de om at om de har en slik serviceavtale - så er det vårt ansvar at kundens pc fungerer. Er ikke alle kundene som tør å komme tilbake til butikken når de ikke får internett til å fungere - eller har fått virus de ikke klarer å bli kvitt selv. Hvordan vet DU at alle som opplever slike problemer kommer tilbake til din butikk? Jeg tror de forsøker å finne hjelp andre steder - eller betaler folk som annonserer i avisa om slik hjelp (som tar blodpris). Vi informerer om at har du et problem - så kommer du til OSS, og vi løser det. Det gir kunden trygghet - kunden tør å stå fram med sitt problem (mange synes som sagt det er utrolig flaut å ikke kunne data i denne "data-alderen"). Behovet for service er helt likt - vi har bare tilbudet som kunden trenger, og om kunde ønsker, så er vi der for de. Og behovet for service kan vi SE i våre egne statistikker. Du kan bare se de som faktisk kommer til din butikk - hvor terskelen er høyere for at kunde gidder å komme når han opplever feil - enn hos oss hvor kunde vet at uansett hvor lite problem og hvor rart det er så fikses det gratis og raskt. Behovet for service er likt hos dine og mine kunder - jeg håper du ser argumentasjonen på hvorfor vi har flere kunder inne for service på pcer enn det dere har, i forhold til antall solgte pcer. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Norton i seg selv er ikke dårlig - 60-dagersprøveversjon er dårlig. Når en oppgradering koster mer enn å kjøpe en mer enn god nok fullversjon i butikk, som feks f-secure, da er det mange kunder som velger å bytte. 6435160[/snapback] Vet ikke hva en NAV oppgradering koster der du jobber, men der jeg jobber så koster den 349 kr. Syntes ikke det er dyrt for 12 mnd med Norton. Sist jeg sjekket kostet en fullversjon av det mindre anerkjente merket F-Secure 399 kr hos dere. 6435562[/snapback] F-secure kommer ca like godt ut som norton i tester, bruker mindre ressurser og er ikke så bloated som norton 2006 feks er. Jeg var svoren nortonbruker fram til 2006-versjonen, men nå orka jeg ikke mer, og bruker nod32 + windowsbrannmur i dag. Men dette er off topic - la oss holde oss til kjernediskusjonen Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Norton i seg selv er ikke dårlig - 60-dagersprøveversjon er dårlig. Når en oppgradering koster mer enn å kjøpe en mer enn god nok fullversjon i butikk, som feks f-secure, da er det mange kunder som velger å bytte. 6435160[/snapback] Vet ikke hva en NAV oppgradering koster der du jobber, men der jeg jobber så koster den 349 kr. Syntes ikke det er dyrt for 12 mnd med Norton. Sist jeg sjekket kostet en fullversjon av det mindre anerkjente merket F-Secure 399 kr hos dere. 6435562[/snapback] F-secure kommer ca like godt ut som norton i tester, bruker mindre ressurser og er ikke så bloated som norton 2006 feks er. Jeg var svoren nortonbruker fram til 2006-versjonen, men nå orka jeg ikke mer, og bruker nod32 + windowsbrannmur i dag. Men dette er off topic - la oss holde oss til kjernediskusjonen 6435782[/snapback] Tja, Norton fikk "Anbefalt"-stempelet her hos HW - og det bruker ikke spesielt mye resurser. Men OK, det blir OT.. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Gidder du finne en annen pc-selgende kjede med tilsvarende tilbud? 6435144[/snapback] ComputerCity 6435510[/snapback] Er vel et ganske stort problem når de kun har 2 butikker i Norge? Dekker ikke mange prosentene av de som kjøper pc. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Hvordan vet DU at alle som opplever slike problemer kommer tilbake til din butikk? Jeg tror de forsøker å finne hjelp andre steder - eller betaler folk som annonserer i avisa om slik hjelp (som tar blodpris).6435766[/snapback] Syntes 1700 kr for 12 måneder er ganske dyrt jeg, da.. Og behovet for service kan vi SE i våre egne statistikker. Du kan bare se de som faktisk kommer til din butikk - hvor terskelen er høyere for at kunde gidder å komme når han opplever feil - enn hos oss hvor kunde vet at uansett hvor lite problem og hvor rart det er så fikses det gratis og raskt. 6435766[/snapback] 1. Vi informerer så og si alle våre kunder om at vi har en egen serviceavdeling der vi fikser store og små problemer. Dette er en av flere ting som skal skille oss fra konkurrentene. Faktisk var vi den første kjeden som åpnet en slik praksis i Norge. Elkjøp kom etter oss på dette punktet. 2. De er ikke gratis hos dere. Kundene betaler jo i dyre dommer for dette ved kjøp av maskin. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Gidder du finne en annen pc-selgende kjede med tilsvarende tilbud? 6435144[/snapback] ComputerCity 6435510[/snapback] Er vel et ganske stort problem når de kun har 2 butikker i Norge? Dekker ikke mange prosentene av de som kjøper pc. 6435895[/snapback] Nå er vi Nordens største varehuskjede som spesialiserer seg på IT, og har totalt 16 varehus i Norden. Norges største IT-varehus ligger f.eks. på Alnabru. Dette er uansett OT.. Endret 4. juli 2006 av Nuffern Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg fant ingenting på computercity.no rundt serviceavtale. Er det et spesiellt sted det ligger info rundt det på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg