Gå til innhold

Lefdal/Elkjøp får på pungen!

Anbefalte innlegg

I denne artikkelen fra Aftenposten kritiseres Lefdal/Elkjøps klargjøringspakke på maskiner.

Utrolig deilig at det kommer frem i dagslys. Denne pakken er totalt unødvendig for 85 % av alle kundene som kjøper seg maskiner. Problemet er bare at de (spesielt på Lefdal) prøver å pakke denne på alle sine kunder. Selv de som bare skal ha en maskin og ikke noe ekstra blir påkrevd dette. De forsvarer det med at kundene er for dumme, og ikke skjønner å trykke "Neste" fire ganger.

Har ved flere anledninger testet ut dette hos Lefdal. Har sagt at jeg kun skal ha maskinen og ingenting mer, og så spurt om jeg trenger å betale 990 kr for klargjøring. Selgeren nærmest krevde det fordi han sa at maskinen var overhodet ikke klargjort. Jeg spurte da om ikke Windows allerede var lagt inn. Han svarte at det var det ikke. Jeg spurte om det ikke en gang kom med recovery CDer eller drivere, eller om det lå et image klar til bruk på maskinen. Det kunne ha bekrefte at det ikke gjorde.

Problemet var at jeg visste at maskinen var klargjort, og at det bare var til å trykke "Neste" fire ganger. Jeg visste at det fulgte med recovery CDer og drivere.

Selgeren var ingen fersking, og han hadde veldig god greie på data. Han kunne fint og korrekt forklare forskjellene mellom Centrino og Turion, og hvorfor ikke en laptop kunne spille av ekte HD-film. Så dette med klargjøring visste han godt.

Dette har jeg opplevd flere ganger selv, og jeg har mange bekjente som også har opplevd dette. Hva skal man si til det?

Jeg har jobbet flere år nå i samme bransjen, og kan si at det er de aller færreste kundene som trenger dette tilbudet. Sier jeg 10 % så tar jeg veldig hardt i. Forstålig om du er helt nybegynner og skal ha en hel del med ekstra maskinvare. Da kan du trenge denne klargjøringen, men disse kundene er så få at det ikke kan rettferdiggjøres.

Av alle de tusenvis av maskinene vi har solgt, så har vi aldri hatt en kunde som har kommet tilbake fordi han/hun ikke har fått til klargjøringen på Windows. I tillegg er brannmuren aktivert by default, og automatiske oppdateringer er skrudd på. Anti-virus programvaren som er installert hopper automatisk frem og ber deg om å laste ned siste definisjoner.

Skulle kunden ha spørsmål så ringer han/hun inn tl callsenteret, eller kommer nedenom butikken. Dette er ikke noe vi tar 990 kr for.

Igjen: Hva skal man si til slikt?

EDIT: Srkievefil

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehehe. Jeg blir så LEI av slike idiotartikler som forbruker.no driver med. Løgnaktig journalistikk kalles dette.

Klargjøring ER IKKE å innstallere windows og trykke neste til windows er oppe. I tillegg er det ikke klargjøringen som er det vi prater med kunde om når han evt skal kjøpe pc hos oss.

Vi selger en serviceavtale, som dekker kunden i 1 år. Først setter vi hele maskinen opp, får inn sikkerhetsoppdateringer slik at kunden selv slipper å gå på nett usikret og uten beskyttelse mot de sikkerhetshullene han skal ut og tette. Maskinen blir også satt opp med printer, trådløst nettverk, annen software og vi overfører gamle filer fra kundens gamle datamaskin til det nye - selv om disken har brutt sammen på den gamle.

Vi innstallerer sikkerhetsoppdateringer, antivirus blir satt inn om kunden har avtale fra feks telenor - mail settes opp for kunde.

Så får han 12 måneders service. Dersom han feks skulle få virus på sitt system, windows skulle krasje, han skulle slette noen filer o.l. Eller han bare lurer på hvorfor epostkontoen ikke fungerer lenger, så får han hjelp hos oss

Da repareres alle slike softwareproblemer helt gratis i butikken for kunden - så mange gange r han ønsker hjelp, i 1 år.

Og dette er slike problemer som IKKE dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, problemer kunde gjerne må betale "pc-gutta AS" 600-1000,- timen for..

Dette er det en serviceavtale er. Flesteparten på dette forumet trenger det ikke - men jeg snakker med flere kunder i butikk hver dag - og de sier selv, og jeg merker, at de ikke har kunnskap nok til å fjerne virus, spyware og slikt.

Er det ikke da greit å ha en pakke som hjelper om ting skulle gå dårlig?

EDIT: Skulle gjerne skrevet mer, samt kommentert ditt innlegg, men guns n' roses begynner om 1 time og jeg bør dra. Kommer tilbake til deg i kveld, for du har og ikke forstått hva vår serviceavtale dreier seg om.

Og til slutt - dette er min mening som vanlig elkjøp-ansatt, og har fint lite med hva andre i elkjøp skulle mene :):

Lenke til kommentar

Det jeg sikter til er ikke serviceavtalen til 1790,-. Jeg snakker om klargjøringen til 990,-. Det den skal gjøre ifølge Lefdal er å klargjøre maskinen, samt gi deg tre stusselige måneder med support.

Det at selgerene i butikken nærmest krever at du kjøper den, samt at de ofte lyver og sier at den er helt nødvendig grunnet at Windows ikke er lagt inn osv.

Det at du kan betale ekstra for å få en ettårig eller treårig service og support avtale, samt klargjøring av maskinen er noe helt annet. Det kan jeg godt forstå at man selger og mange kunder velger å betale for. Det samme gjelder klargjøringen til 990 kr om kunden skal ha mye ekstra utstyr og har veldig liten kompetanse.

Det er viktig å skillle mellom dette.

Lenke til kommentar

Det å ta seg betalt for normal kundeservice er jo uansett ikke bra..

Hvor mange kunder ser man aldri igjen etter at de har kjøpt maskinen?

Den dagen anti-spyware er en del av windows, trenger de færreste hjelp. Det er fjerning av spyware som er det hyppigste problemet uansett.

I tillegg vil jeg påstå, at om en kunde handler datautstyr for mange tusen kroner, er det bare normalt god service å installere drivere og extra software for kunden.

Også morsomt at Elkjøp tar 990,- kroner for å gjennopprette data fra en defekt disk. Spesielt når IBAS glatt tar 10-15k for samme jobben... :cool:

Edit: Oppsett av "bredbånd" med windows XP går nesten latterlig enkelt. Spesielt om man har SP2. Da kobler man til kabelen, så gjør windows resten. Kan være enig i at det å konfigurere en router for PPPoE kan være litt tricky for "mannen i gata", men ikke uoverkommelig om man gidder å lese den fryktede manualen! :thumbup:

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar
I tillegg vil jeg påstå, at om en kunde handler datautstyr for mange tusen kroner, er det bare normalt god service å installere drivere og extra software for kunden.

6400401[/snapback]

Poenget er at for de som ikke kjøper noe ekstrautstyr, eller kjøper ekstrautstyr som er plug-and-play, så er dette fullstendig unødvendig. Det jeg ønsker å presisere er hvor hardt spesielt Lefdal presser på dette. Dette til kunder som mangler kunnskap til å kunne se at det er en bløff. Da kundene har så liten kunnskap at de ikke vet at det er snakk om 1-2-3 å gjøre det selv. Kan man fylle ut lottokupongen, så klarer man også å ta i bruk en nyinnkjøpt datamaskin.

Som jeg sa tidligere, så er dette noe helt annet enn om man selger en ettårig eller treårig service og support- avtale. Da kan det forsvares.

Lenke til kommentar
...og vi overfører gamle filer fra kundens gamle datamaskin til det nye - selv om disken har brutt sammen på den gamle.

Hvis dette koster 1790kr og en ikke kan fikse det "på stedet" med software. Så da får en dekket regningen til ibas?

Hvis dette er sant, så når min HDD totalhavarerer, så skal jeg kjøpe den billigste maskinen på elkjøp med denne serviceavalen. Og dermed få gjenopprettet alle mine data for den nette sum av 1790kr

Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig en artikkel som prøver å stille Lefdal i dårlig lys, at 'dere' som vanlig ungdom tar de fleste ting som en selvfølglige er ikke uvanlig. Men prøv å fortell en 70år gammel dame at hun MÅ sette opp WPA og WEP kryptering på en trådløs router, at man MÅ ha et virus program installert på pc'en hvis man skal bruke den på internett - dette kaller jeg god kundeservice.

Den klargjøring som du refererer til er en SERVICEAVTALE i de 3 første månedene, det inkluderer alt du kan tenke deg i de tre første månedene.

La meg gi deg eksempel; en kunde har en havarert laptop. Kunde kommer inn og kjøper ny - han hinter om at han har en havarert laptop med noen filer han gjerne skulle hatt ut. Han kjøper da en 'klargjøring/serviceavtale' til 995,-

PC teknikeren vil da overføre filene fra den gamle til den nye pc'en - for å gjøre dette så skrur han ut harddisk'en fra laptop'en setter den inn i et annet kabinett, kobler denne til den nye pc'ene overfører de dokumentene som kunden har spesifisert.

I tillegg til dette så installeres ALT av ekstra utstyr som blir kjøpt - skrivere, tv kort, ekstra minne osv osv. ALT. Sette opp trådløs router. Er dette virkelig så enkelt som du skal ha det til?

Uansett hva du prøver å si imot meg nå skal jeg banne på at så mye som 50% av alle kunder har behov for det. Med mindre du driver er lite pc-tekniker selskap for familien din så er dette noe nesten ALLE har behov for. Dersom de selvfølgelig er pc kyndige så kan man gjøre det selv.

Jepp, jeg jobber i lefdal - men jeg snakker ikke for lefdal.

Endret av coban
Lenke til kommentar

Slike tjenester virker kanskje helt unødvendig på oss med litt peil, men det store flertallet av datamaskin-eiere der ute vet ikke forkjellen mellom en harddisk og et kabinett....

Om selgeren da sterkt annbefaler kundene sine å kjøpe "klargjøring" eller serviceavtaler så kan du jo ikke kalle det for svindel...

For os med peil så er det jo ingen som tvinger deg til å kjøpe dette. Sett sammen en maskin fra deler selv om du vil ha absolutt kontroll.

-Stigma

Lenke til kommentar
Uansett hva du prøver å si imot meg nå skal jeg banne på at så mye som 50% av alle kunder har behov for det. Med mindre du driver er lite pc-tekniker selskap for familien din så er dette noe nesten ALLE har behov for. Dersom de selvfølgelig er pc kyndige så kan man gjøre det selv.

6401429[/snapback]

Poenget er at dere kjører så *jævlig* hardt på det! Se på mitt eksempel når jeg opptrådde som kunde. Vet ikke om alle selgerene hos dere er slik, men de har jeg personlig opplevd flere ganger selv. Jeg har bekjente som har opplevd det, og jeg har hatt *mange* kunder som har opplevd det.

Greit hvis kunden har et behov, men dere vet at det er så utrolig lettjente penger, at dere prakker det på alle. Selv de som absolutt ikke har bruk for det, eller ønsker det. Greit om dere hadde vært sakelige når dere prøver å selge det inn, men min erfaring tilsier at det er svært mange av selgerene sjeldent.

Lenke til kommentar
Men hvorfor ta seg betalt for noe som burde være minsteservice?

6401595[/snapback]

Minsteservice å installere pc'en til folk? Skal vi komme hjem å skru den opp og? Hva forventer du egentlig?

6401657[/snapback]

Det han sikkert mener er at når folk kjøper en pc til 10K, så bør det være en minsteservice også å installere skriveren. Ikke at de renser maskinen din for virus og spyware.

Lenke til kommentar

6401429[/snapback]

Poenget er at dere kjører så *jævlig* hardt på det! Se på mitt eksempel når jeg opptrådde som kunde. Vet ikke om alle selgerene hos dere er slik, men de har jeg personlig opplevd flere ganger selv. Jeg har bekjente som har opplevd det, og jeg har hatt *mange* kunder som har opplevd det.

Greit hvis kunden har et behov, men dere vet at det er så utrolig lettjente penger, at dere prakker det på alle. Selv de som absolutt ikke har bruk for det, eller ønsker det. Greit om dere hadde vært sakelige når dere prøver å selge det inn, men min erfaring tilsier at det er svært mange av selgerene sjeldent.

6401627[/snapback]

Du får det til å høres ut som folk ikke klarer å avgjøre om han/hun har behov eller ikke - alle pc'ene som selges er inkludert Windows XP Home Ed, og kundene velger selv om de ønsker å bruke tiden sin på å sette opp routeren, eller overlate det til proffe folk.

Husker første gangen jeg skulle installere min Netgear 614 trådløs router. Brukte et par timer.

Lenke til kommentar

6401595[/snapback]

Minsteservice å installere pc'en til folk? Skal vi komme hjem å skru den opp og? Hva forventer du egentlig?

6401657[/snapback]

Det han sikkert mener er at når folk kjøper en pc til 10K, så bør det være en minsteservice også å installere skriveren. Ikke at de renser maskinen din for virus og spyware.

6401687[/snapback]

Javel du skal få lov til å mene det :love:

Og hva som du kjøper den på komplett.no? Skal alt ekstra utstyret du kjøper være klart til bruk?

Lenke til kommentar

6401595[/snapback]

6401657[/snapback]

6401687[/snapback]

Ja, såklart for fortjenesten på pcen til 10.000 kr. er kanskje 1.000 kr. hvis man er heldig og da skal det dekke alle utgifter med lager og butikk, lønn til den ansatte som har kanskje bruke 15 minutter på kunden og da er man så og si i null, og i tillegg skal butikken gå konkurs for å innstalere en skriver... :hmm:

Slike tjenester får man ikke gratis i pc-verdenen lenger... man vil ha billige priser og må betale deretter.

Er ikke lenge siden man måtte ut med godt over 20.000 kr. for å få en bra maskin, i dag får du en like bra maskin i forhold til dagens pc'er til halve prisen eller noe sånt.. noen som tar poenget at vi blir gjerrigere og gjerrigere?

---

Helt greit for meg at de tilbyr dette her spør du meg, kanskje 1 av 200 trenger dette, men som sagt... der jeg jobber gir vi heller med en supportpakke og greier man det ikke da så har vi jo et installasjonsfirma som kan ta dette.

Prismessig er vel de to tilbudene ganske like hvis man trenger hjelp til all installering.

Lenke til kommentar

Går firmaet konkurs for å hjelpe kundene litt lengre enn til å sette varene på tralla, så har man misforstått et par grunnleggende ting. Man må vurdere det opp mot hvor travelt det er på jobben, og hva slags installasjon det er snakk om. Vi snakker ikke om all verden her, men enkle operasjoner som minneoppgradering, office-install og skriver install. Gode priser på produktene en forutsetning for å trekke kunder, men ikke avgjørende. Det som er avgjørende er graden på servicenivået til butikken. Mellom de store aktørene i detaljevarehandelen er det ikke nevnverdige prisforskjeller å snakke om. Det er da servicen blir det viktige.

Ja, det er noen som trenger klargjøring og service - men det er svarte meg ikke slik at man skal bli fortalt usannheter om denne klargjøringen av betjeningen.

Lenke til kommentar

For det første er det ingenting som heter "minsteservice". Alt utover salget i seg selv, være det seg å hjelpe kunden til bilen med esken eller dra med kunden hjem, installere PCen, støvsuge og bygge garasje er EKSTRA service!

Noen velger å ta betalt for det, og tjener gode penger på det. Andre gjør det gratis og prøver å tjene på at folk syntes det er positivt, og handler der igjen.

Om det er verdt 1000 spenn eller ikke er debatterbart (og vel også kjernen i denne tråden), men ikke kom her og si at Elkjøp er moralsk eller forretningsmessig pliktig til å installere en printer - det er nemlig veldig naivt.

Lenke til kommentar

Er du istand til å kjøpe et av "knalltilbudene" på data hos en av de store elektrogigantene er du ihvertfall ikke i stand til å installere windows. Et kjent faktum at pcene som de selger til "tilbudpris" er bra overpriset, og når de i tillegg skal ha penger for å klargjøre pcen og nærmer det seg svindel. Har handlet mitt siste produkt for mange år siden på butikker som f.eks elkjøp og lefdal.

Lenke til kommentar
Om det er verdt 1000 spenn eller ikke er debatterbart (og vel også kjernen i denne tråden), men ikke kom her og si at Elkjøp er moralsk eller forretningsmessig pliktig til å installere en printer - det er nemlig veldig naivt.

6401962[/snapback]

Ingen som sier at de er moralskt pliktig til å installere noen ting som helst gratis. Kjernen er at mange kunder som bare skal ha maskinen, og kanskje noen andre småting, blir forespeilet at ingenting er klart og at dette kan butikken hjelpe de med for en tusing. De spiller på kundens uvitenhet, og i svært mange tilfeller bevisst sier usannheter.

Lenke til kommentar

Jeg har selv jobbet en liten periode på PCklinikken. Og det tar en GOD stund og sette opp alt dette, for det første så man avinnstalere NORTON/NORMAN programmet som kommer med og innstalere nytt, ny nettleser, ad_aware, og diverse andre ting som printere,netverk osv. og dette tar en god stund. Og flesteparten som kjøper PC hos Elkjøp og Lefdal hadde nok klart å innstalere windovs men de hadde IKKE klart å innstalere de andre programmene med egen bevisthet og laget en sikker PC.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...