Gå til innhold

EU bøtelegger Microsoft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bakgrunnen for denne EU-saken er at Microsoft ikke har vært villig til å gi konkurrentene innsyn i enkelte nettverksprotokoller i Windows.

Jeg vil si dette er skremmende, har jeg funnet opp en ting så har vel ikke andre konkurenter krav på å få innsyn for å lage tilbehør til min oppfinelse :hmm:

Det er jo nettop det som skjer her.

Lenke til kommentar
Bakgrunnen for denne EU-saken er at Microsoft ikke har vært villig til å gi konkurrentene innsyn i enkelte nettverksprotokoller i Windows.

Jeg vil si dette er skremmende, har jeg funnet opp en ting så har vel ikke andre konkurenter krav på å få innsyn for å lage tilbehør til min oppfinelse :hmm:

6399890[/snapback]

Du har vel sannsynligvis ikke så stor brukerbase og markedsandel som det MS har, så er jo ikke akkurat det samme da. Men likevel, er en merkelig bestemmelse.

Lenke til kommentar
Jeg vil si dette er skremmende, har jeg funnet opp en ting så har vel ikke andre konkurenter krav på å få innsyn for å lage tilbehør til min oppfinelse  :hmm:

6399890[/snapback]

Jeg skal være så tøff å si at det kan vel egentlig avhenge av situasjonen. Microsoft har jo funnet opp noe som her "uunværlig" for mange. Og jeg vil tørr å si at nettopp på grunn av den utbredte bruken av windows så er det nesten rett og rimelig at noen burde få litt innsyn i hvordan tinger fungerer i windows. Saken hadde kanskje vært helt annerledes hvis bare 1% av PC-brukerene hadde windows, men slik er det ikke.

Ved å ikke gi ut noen informasjon om hvordan enkelte nettverksprotokoller fungerer, så får ikke andre bedrifter muligheten til å kunkurere mot microsoft, dermed kan microsoft selge programvare til en usunn pris, mens alle andre må sitte å se på.

Lenke til kommentar

Når Windows Xp har en såpass stor brukerbase som det har så skulle det bare mangle at konkurrenter ikke kan få muligheten til å konkurrere på samme vilkår.

Monopol vil kun føre til et dårligere og dyrere sluttprodukt til kundene med langt mindre valgmuligheter enn de har kunnet fått ved et åpent marked.

Lenke til kommentar

Jeg er både enig og uenig med denne bestemmelse. Enig fordi innsyn kan gi bedre programvare, mer stabil programvare og kanskje til og med billigere (nå tenker jeg først og fremst tredjepartsprogramvare). Uenig fordi... Ja, hvorfor er jeg egentlig uenig :hmm: EU er en byråkratisk organisasjon uten peiling på ting - i tillegg er Microsoft et amerikansk selskap, så jeg kan ikke se hvordan EU skal kunne ha makt over dem. Men tilbake til saken: Hvis jeg hadde programvare som var like utbredt som Microsofts, ville jeg og vært tilbakeholden med å dele ut kildekoder og hva det nå måtte være.

Til slutt et morsomt lite regnestykke. La oss si at EU bestemmer seg for å gi MS dagsbøter på 14 millioner kroner. Bill Gates formue er på cirka 330 milliarder eller 330000 millioner (ble det rett?). Uansett: 330 000 000 000 kroner delt på 14 000 000 kroner ~ 23571 døgn de kan betale boten. Del det på 365 dager og du får 64,5 år. Og det med Gates personlige formue! Så jeg vil ikke akkurat si at det blir å svi på pungen til gutta i MS. Men men. Penger er penger.

Lenke til kommentar
Jeg er både enig og uenig med denne bestemmelse. Enig fordi innsyn kan gi bedre programvare, mer stabil programvare og kanskje til og med billigere (nå tenker jeg først og fremst tredjepartsprogramvare). Uenig fordi... Ja, hvorfor er jeg egentlig uenig :hmm: EU er en byråkratisk organisasjon uten peiling på ting - i tillegg er Microsoft et amerikansk selskap, så jeg kan ikke se hvordan EU skal kunne ha makt over dem. Men tilbake til saken: Hvis jeg hadde programvare som var like utbredt som Microsofts, ville jeg og vært tilbakeholden med å dele ut kildekoder og hva det nå måtte være.

Til slutt et morsomt lite regnestykke. La oss si at EU bestemmer seg for å gi MS dagsbøter på 14 millioner kroner. Bill Gates formue er på cirka 330 milliarder eller 330000 millioner (ble det rett?). Uansett: 330 000 000 000 kroner delt på 14 000 000 kroner ~ 23571 døgn de kan betale boten.  Del det på 365 dager og du får 64,5 år. Og det med Gates personlige formue! Så jeg vil ikke akkurat si at det blir å svi på pungen til gutta i MS. Men men. Penger er penger.

6400055[/snapback]

Hva mener du med at Microsoft er amerikansk selskap? Betyr det at de er hevet over EU loven!?

De pengene Microsoft blir eventuelt nødt å betale komer til å bli gravd opp av våres lommer, på en eller annet måte. Direkte ved økt lisens pris, indirekte ved at bedriftskunder blir nødt til å betale mer, og deres økte utgifter havner selvsagt igjen hos forbukere.

Alkevel syns jeg at det er kjekt at noen prøver å gjøre noe med Microsoft.

Staljin

Lenke til kommentar

6399890[/snapback]

Neinei, det erikke det som skjer her. Et operativsystem er et system som er skapt for å kjøre programmer (også fra tredjepart) og styre deres tilgang på maskinressursene. Når et operativsystem blir skapt på en slik måte at programmene ikke vet helt hvordan de får tilgang til de maskinressursene de trenger, slik MS sine programmer har, er det konkurransehemmende.

Eksempel:

Du er leverandør av grunnmurer til boligbruk, og tjener fett. Samtidig produserer selskapet ditt også huskomponenter og annet du gjerne trenger til å bygge huset ditt. Du har nesten monopol på salget av grunnmurer, men innen huskomponenter har du konkurranse, da du ikke kan tilby alt det folk ønsker. Derfor velger du å ikke fortelle huskomponentprodusentene hvordan de skal koble komponentene sine i grunnmuren din, mens ditt eget selskap har full peiling på det. Resultatet er at andre produsenters produkter har et dårligere utgangspunkt enn dine egne, og du driver konkurransehemmende aktiviteter. :)

Lenke til kommentar
eu kan jo utvikle sitt eget produkt. ingen som tvinger folk til å bruke windows

6400326[/snapback]

Enig, EU bruker os'et offentlig og har ikke nektet salg av os'et i EU, de vet godt hva det innebærer. Skjønner ikke at det er lov å gi et selskap bøter når man har godt god for å selge os'et :/

I Australia er GTA ulovlig å selge, hvis det hadde vært lovlig, skulle liksom staten gitt utviklerne bøter da de allerede vet hva spillet gikk ut på? Idiotisk!

GTA fikk jævlig mye pes for den sex-sene saken, men det var også en sene i spillet som ingen viste om og ikke kunne ta i betraktning når aldersgrense på spillet ble gitt (tror spillet har M og ikke A i USA), i denne saken visste de ikke hva de hadde i vente så selvfølgelig... i sånne saker så blir det noe helt annet!

Slutt å sutre EU og lag/bruk noe annet!!

Lenke til kommentar
i tillegg er Microsoft et amerikansk selskap, så jeg kan ikke se hvordan EU skal kunne ha makt over dem.

Spiller ingen rolle at de er amerikanske. De selger/markedsfører produktene sine i EU, og da må de følge EU-regler - enkelt og greit.

Det er ganske logisk, tenkt deg det motsatte: at en amerikansk spritprodusent begynner å selge vodka til norske 16-åringer. Er det greit fordi de er amerikanske og ikke trenger bry seg om norske lover?

Lenke til kommentar
hadde jeg vært microsoft hadde jeg sluttet å selge lisenser til EU... TVERT, sluttet på dagen!

så kunne vi jo sett hvordan det hadde gått med offentlige instanser.

6400784[/snapback]

Det at det faktisk hadde vore eit problem illustrerer jo berre kvifor det må gjerast noko med Microsoft... Ingen selskap bør vera så mektige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

hva blir det neste, millionbøter til Apple fordi osx ikke offesielt er lansert som windows kompatibel ?

microsoft har monopol, er ingen tvil om det.

dog mener jeg det er uakseptabelt at man skal dele ut gigantbøter fordi microsoft ikke åpner opp hemmelighetene for konkurrenter.

Lenke til kommentar
hadde jeg vært microsoft hadde jeg sluttet å selge lisenser til EU... TVERT, sluttet på dagen!

så kunne vi jo sett hvordan det hadde gått med offentlige instanser.

6400784[/snapback]

Tror nok ikke MS er dumme nok til å gi opp 710 millioner kunder på grunn av en pysete bot på $2 mill. per dag. :)

Og til dere som sier "Lag selv om dere er så misfornøyde", så er det dessverre ikke riktig så enkelt. Om EU skulle utviklet sitt eget OS fra bunnen av, ville kostnadene vært i multimilliardklassen, om ikke enda mer. Selv kostnadene for å gå over til et meget godt OS som GNU/Linux er høye nok til at EU ikke tør å ta skrittet helt ut, selv om vi ser at en gradvis overgang pågår.

Zeddicus: Nei, MS er ikke mektige nok til å drite i en så stor del av kundemassen sin. Så lenge MS selger et produkt til sluttbrukere, er det oss brukere som har makten. Uten oss hadde det ikke vært noen MS. ;)

Lenke til kommentar
i tillegg er Microsoft et amerikansk selskap, så jeg kan ikke se hvordan EU skal kunne ha makt over dem.

Spiller ingen rolle at de er amerikanske. De selger/markedsfører produktene sine i EU, og da må de følge EU-regler - enkelt og greit.

Det er ganske logisk, tenkt deg det motsatte: at en amerikansk spritprodusent begynner å selge vodka til norske 16-åringer. Er det greit fordi de er amerikanske og ikke trenger bry seg om norske lover?

6400507[/snapback]

Når du sier det på den måten... Jeg mener ikke at Microsoft er hevet over EU-lover, men hvis EU får gjennomslag for sin sak, vil det gi bare utviklere i EU-land mulighet til å få kikke på kildekoden? Eller skal også utviklere som bor i land utenfor EU se? For i såfall er EU på god vei til verdensherredømme... :nei:

Endret av dofferneo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...