Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

GPS til bilbruk

Caddy

Anbefalte innlegg

Kjørte ut i havet etter anvisning fra GPS? :!:

6520498[/snapback]

Yes, something like that. Det er ikke grenser for hva "menneskelige feil" kan omfatte. Leste artikkelen i vår, så flausen er av relativt ny dato.

Har forresten lest på et annet nyhetsforum om folk som har fått slettet kartene ved oppgradering av GPS'ens programvare.

Jeg oppgraderte min med nyeste software, og ifølge tilbakemeldingene fra installeringsprogrammet, forløp det hele uten problemer. Regner med at når jeg fremdeles kan navigere, er kartene ikke slettet.

På min StreetPilot i3 er det installert kart over Norden, i selve GPS-enheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Garmin Street Pilot er stort sett meget bra, og har fått bra omtale i tester, f.eks denne:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=312260

Den er ganske rimelig, men gir mye for pengene.

Den er imidlertid ikke helt pålitelig mht. veivalg. Har testet den en del i mitt nærmiljø, og den har enkelte ganger gjort valg som blant annet ville ført inn på veier som er sperret for gjennomkjørsel, enten fysisk, eller ved skilt.

Kjøpte GPSen primært fordi vi skal på ferie til Danmark, og ser for meg enkelte valg som fører oss inn på kronglete omveier eller sperrede veier, som nevnt over.

Men dette ligger kanskje i de dataene maskinen sitter på.

Ellers tar det sin tid før den får kontakt med satelittene etter oppstart.

Lurer forresten på om den kan lagre det aktuelle stedet jeg befinner meg på, slik at jeg kan gi dette et navn, og senere bruke det som reisemål.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vet ikke om denne er riktig postet, men jeg er på jakt etter en grei GPS mottaker for bil.

Skal muligens ut å kjøre på ferie i sommer, så da er det greit med no navigering i stedet for kart.

Noen som har noe å anbefale?

Helst under 4000 i pris.

Må ha kart over norge, sverige å danmark.

Klar og tydelig skjerm.

God lyd.

Gjerne gratis oppdateringer på kart, fra nett.. ?

Fotoboks støtte bør være tilgjengelig! ;)

Jeg har 0 peiling, håper noen av dere har ;)

Link gjerne til tester av produktet, evt fortell om deres egne erfaringer! :)

Edit: Hei, har nettopp kjøpt meg Tom Tom one og har brukt den hele 3 uker i flere europeiske land. Kjempe greier tom tom one. Pris: 299.- Euro i de fleste butikker i Tyskland, feks Mediamarkt, Karstadt og flere varehus. :)

La til noe i funksjonslista ;)

6399159[/snapback]

Lenke til kommentar
Ok, folkens, nå har jeg anskaffet en Garmin StreetPilot i3. Instruksjonsboka som fulgte med, er en kom-i-gang-sak, der kun det aller nødvendigste er med. Blant annet sto det ikke at det kunne gå opp til 40 min før den fikk skikkelig kontakt med satelittene.

Anbefaler å laste ned manualen til produktet fra Garmins hjemmeside, så får man mye bedre forklaring!

Har testet maskinen ut litt, ved å kjøre rundt i nærområdet, får å teste om den sender meg til helvete, eller noenlunde trygt. Jeg prøvde en ganske kjent strekning, nemlig tur/retur hjem-jobben. Eller la oss kalle det fra A til B.

Etter litt vas i begynnelsen (den var nok ikke helt harmonisert med satelittene) kom den etter noen hundre meter skikkelig i go'laget, og utførte jobben ganske så greit. Jeg kom trygt fram til B.

På returen valgte den ikke samme ruten. I et kryss der jeg forventet at jeg skulle svinge til venstre, ble jeg ikke varslet om dette, selv om jeg kom ut fra vegen til venstre da jeg skulle til punkt B. I stedet ble jeg sendt rett fram. Maskinen hadde tydeligvis laget en litt annen rute, som ellers var helt grei å følge. Det ble heller ikke den store forskjell i distanse.

Vel hjemme, har jeg lastet ned og lest den fullstendige brukermanualen, samt prøvd meg litt fram i menyene. Ikke verdens mest avanserte GPS, men for meg som helt nybegynner, er jeg jo imponert.

Jeg har blant annet lagret en del viktige adresser/reisemål (Points Of Interest - POI), og målet for feriereisen er på plass.

I min barnslige undring og forundring over GPS føler jeg meg omtrent som en pilot, når jeg bruker denne fantastiske oppfinnelsen. Det blir liksom ett instrument mer på dashbordet, og en stemme fra "flytårnet" som gir beskjeder underveis.

Det er i alle fall ikke vanskelig å bli imponert. :) 

Heldigvis er det god tid å teste maskinen mer før feriereisen. Fra kjente omgivelser, via adresser jeg ikke har besøkt før, til totalt ukjente omgivelser og adresser. Det er viktig å teste terminologien og hvordan GPSen oppfører seg. I helt nye omgivelser, må man i det minste ha vent seg til maskinen, og dernest får man bare stole på at den klarer å finne rett vei.

Men jeg tar også med kart på ferien!

6516114[/snapback]

Hva?? 40min for å få kontakt?? Min TomTom Go300 bruker _max_ 3 minutter.

Og ang. POI, ligger det ikke inne fra før? I TomTom ligger det ferdig alle bensinstasjoner, alle hoteller, alle apoteker, alle flyplasser og ferjehavner, osv osv. tilogmed tlf.nr på alle bensinstasjonene. Alt det lå inne når jeg fikk min, så alt jeg trengte legge inn var personlige favoritter, som venners og kunders adresse o.l..

Ang. vekslende ruter, kan jeg velge mellom raskeste og korteste når jeg velger en destinasjon.. Da regner den fartsgrenser opp mot avstand, slik at man blir ledet på motorveien om man velgere raskeste, men kanskje på dårlige sideveier om man velger korteste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...