Caddy Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Vet ikke om denne er riktig postet, men jeg er på jakt etter en grei GPS mottaker for bil. Skal muligens ut å kjøre på ferie i sommer, så da er det greit med no navigering i stedet for kart. Noen som har noe å anbefale? Helst under 4000 i pris. Må ha kart over norge, sverige å danmark. Klar og tydelig skjerm. God lyd. Gjerne gratis oppdateringer på kart, fra nett.. ? Fotoboks støtte bør være tilgjengelig! Jeg har 0 peiling, håper noen av dere har Link gjerne til tester av produktet, evt fortell om deres egne erfaringer! Edit: La til noe i funksjonslista Endret 28. juni 2006 av Caddy Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Vi bruker Axxion GPS-374 i bilen vår. Lett å bruke, tydelig skjerm, og lette menyer. Er også bra lyd, så du hører han mannen som snakker godt. Eneste minuset er at kartet kan være litt gammelt noen plasser. En nokså ny rundtkjøring 1km fra her viser ikke. Så er noen sånne småfeil. Ellers får du med kart over skandinavia og vest-europa. Kart over øst-europa skulle være klart nå til våren, men har enda ikke hørt noe fra de. Programmet som du bruker for å overføre kart fra pc'en til gps'en er veldig lett å bruke. Og en ting til. ActiveSync følger ikke med. Det er et program / driver som trengs vist du skal få gps'en til å funke på pc'en. Det kan lastes ned gratis fra microsoft sine sider. Endret 28. juni 2006 av Stealth- Lenke til kommentar
steeler Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Tror jeg ville lagt litt mer i det enn 4000kr om du kan avse det... Garmin Nüvi 350 Europa er nylig testet på TV2 der den ble testvinner. Utgaven som heter 360 har i tillegg Bluetooth slik at man kan bruke den som hands-free om man har Bluetooth på mobilen. Tror alle GPSer har kart man må betale for når man oppdaterer... Link til Garmin Nüvi 350 Europa: http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=59655 Ellers har TomTom GPSene godt ry. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Har du laptop ? I så fall burde du vurdere å kjøpe en mottaker + programvare og bruke laptopen. Dette kommer på rundt 1.000,- totalt http://www.dinside.no/data/maskinvare/gps/.../art305672.html Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Tror jeg ville lagt litt mer i det enn 4000kr om du kan avse det... Garmin Nüvi 350 Europa er nylig testet på TV2 der den ble testvinner. Utgaven som heter 360 har i tillegg Bluetooth slik at man kan bruke den som hands-free om man har Bluetooth på mobilen. Tror alle GPSer har kart man må betale for når man oppdaterer... Link til Garmin Nüvi 350 Europa: http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=59655 Ellers har TomTom GPSene godt ry. 6400432[/snapback] Garmin er å anbefale! Kjørelæreren min har det i bilen. Han ville teste den litt, så han sa jeg skulle kjøre ætter GPS'en. Må si jeg ble imponert, anbefales på det sterkeste, lett og tydelig det "hun" sier, og kartet er meget bra. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 28. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2006 Takker for svar:) Den garmin var i dyreste laget :S Har heller ikke laptop, så GPS til pc er utelukket. Axxion GPS-374 ser rimelig og grei ut, gjør det den skal uten masse ekstra tull.. Fler enn DENNE som har fotoboks støtte? :S Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Trenger ikke nødvendigvis å gå for 350 eller 360. Garmin sine C310 og 300 er like gode, syns nå jeg. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Hva med TomTom One? Grei pris, ser god ut på tester... Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Takker for svar:) Den garmin var i dyreste laget :S Har heller ikke laptop, så GPS til pc er utelukket. Axxion GPS-374 ser rimelig og grei ut, gjør det den skal uten masse ekstra tull.. Fler enn DENNE som har fotoboks støtte? :S 6400778[/snapback] Jeg bruker selv Tomtom GO 300.. den er helt suveren, og handler du på riktig plass er det ikke bare fotobokser som ligger inne, men alle skandinavias bensinstasjoner, apoteker, hoteller, parkeringshus, severdigheter, museer, kjøpesentere, IKEA.. alt mulig! Lett å bruke, kan laste ned nye stemmer, f.eks Ozzy eller Arnold, oppdaterer lett fotobokser og andre POI(point of interest) med en datamaskin og medfølgende kabel.. den har garantert alt du trenger. Lenke til kommentar
Baardas Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Hei.. aktiv gps bruker her, jobb som krever at finner frem fort på stedet. Nå har jeg en garmin, ikke fornøyd med kart. Første jeg hadde var en Acer PDa m gps. Teknisk mye tull, denne ble byttet ut med Garmin. Mye bedre, lettere å bruke. Har bestilt en axxion, som skal teste. Har ikke bestemt meg for hvem jeg vil beholde... Axxion har større skjerm og m destinator kart. Et kart jeg liker bedre enn garmin sitt... Veldig smaksak, men husk at skjermen må være litt str på, og enkelt å bruke.... Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Hva med TomTom One? Grei pris, ser god ut på tester... 6404154[/snapback] Vurderer denne jeg også. Virker som et godt kjøp. Tror også at denne har et eget forum med tilgang til oppdaterte downloads (f.eks nye fotobokser). Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Hva med TomTom One? Grei pris, ser god ut på tester... 6404154[/snapback] Vurderer denne jeg også. Virker som et godt kjøp. Tror også at denne har et eget forum med tilgang til oppdaterte downloads (f.eks nye fotobokser). 6480778[/snapback] Jeg også, noen tomtom one eiere her inne? Det følger ikke med europa kart til one, dette koster over 1000 kr ekstra. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Det virker som Garmin og Tom Tom leverer de greieste produktene. Men før man kjøper, bør man finne ut hva man krever av finesser, og ikke minst: Hvor ofte får man bruk for GPS'en? Jeg har selv vurdert en GPS, men dersom jeg bare trenger den til bilferie (om sommeren), er det i alle fall utelukket å betale 5-6000 for en. Da holder det med en som koster et sted mellom 3 og 4000. Når det gjelder bilferie, kommer det også litt an på hvor den ferien går. Altså hvor man vil, og evt. hvor mange land man skal besøke. Trenger man f. eks mp3-spiller på GPS-en, dersom man har mp3-spiller, samt at mobiltelefonen (m. minnekort) og bilstereoen støtter dette? Man bør altså vurdere hva man trenger, hvor ofte GPSen skal benyttes, og hvor man har bruk for den. For de som reiser mye, eller for yrkesbruk (varetransport, langtransport, taxi, etc.) er GPS et glimrende verktøy. Jeg trenger strengt tatt ikke GPS, som bare skal en drøy uke til Danmark i sommer, men fyttegrisen så kuuule disse GPRS-duppedittene er! Jeg har jo veldig lyst på en, da Så i mitt tilfelle er det fornuft/relativt lite behov kontra lyst på duppeditter. Har sjekket Garmin Street Pilot i3. Den er rimelig, og har nok det aller meste til mitt behov. Koster under 2500 kr. Endret 18. juli 2006 av CellularDude Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 NAF har tilbud for sine medlemmer på garmin streetpilot c320 og c330 til 1995 og 3295kr. Det er en god del rimeligere enn laveste pris på prisguiden. Noen meninger om disse GPSene? Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Ok, folkens, nå har jeg anskaffet en Garmin StreetPilot i3. Instruksjonsboka som fulgte med, er en kom-i-gang-sak, der kun det aller nødvendigste er med. Blant annet sto det ikke at det kunne gå opp til 40 min før den fikk skikkelig kontakt med satelittene. Anbefaler å laste ned manualen til produktet fra Garmins hjemmeside, så får man mye bedre forklaring! Har testet maskinen ut litt, ved å kjøre rundt i nærområdet, får å teste om den sender meg til helvete, eller noenlunde trygt. Jeg prøvde en ganske kjent strekning, nemlig tur/retur hjem-jobben. Eller la oss kalle det fra A til B. Etter litt vas i begynnelsen (den var nok ikke helt harmonisert med satelittene) kom den etter noen hundre meter skikkelig i go'laget, og utførte jobben ganske så greit. Jeg kom trygt fram til B. På returen valgte den ikke samme ruten. I et kryss der jeg forventet at jeg skulle svinge til venstre, ble jeg ikke varslet om dette, selv om jeg kom ut fra vegen til venstre da jeg skulle til punkt B. I stedet ble jeg sendt rett fram. Maskinen hadde tydeligvis laget en litt annen rute, som ellers var helt grei å følge. Det ble heller ikke den store forskjell i distanse. Vel hjemme, har jeg lastet ned og lest den fullstendige brukermanualen, samt prøvd meg litt fram i menyene. Ikke verdens mest avanserte GPS, men for meg som helt nybegynner, er jeg jo imponert. Jeg har blant annet lagret en del viktige adresser/reisemål (Points Of Interest - POI), og målet for feriereisen er på plass. I min barnslige undring og forundring over GPS føler jeg meg omtrent som en pilot, når jeg bruker denne fantastiske oppfinnelsen. Det blir liksom ett instrument mer på dashbordet, og en stemme fra "flytårnet" som gir beskjeder underveis. Det er i alle fall ikke vanskelig å bli imponert. Heldigvis er det god tid å teste maskinen mer før feriereisen. Fra kjente omgivelser, via adresser jeg ikke har besøkt før, til totalt ukjente omgivelser og adresser. Det er viktig å teste terminologien og hvordan GPSen oppfører seg. I helt nye omgivelser, må man i det minste ha vent seg til maskinen, og dernest får man bare stole på at den klarer å finne rett vei. Men jeg tar også med kart på ferien! Endret 19. juli 2006 av CellularDude Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Mener det er en slik kjørelærern min har nå, har nettopp gått til innkjøp av denne mener jeg. Han hadde en annen som var mer firkantete før, hvis jeg ikke har hørt feil fra han. Han bruker å teste den når jeg er ute å kjører, og har alltid vist meg til rett plass uten at omveier blir lengre. Jeg valgte heller å kjøre rett frem i et kryss i stedet for å høre på "kartleserdama" (tru om han får sånn "rallynoter" til GPS'en ), og jeg fikk en kort omvei servert av denne dama. Er det diskusjoner her i familien om GPS så sier jeg Garmin eller Tomtom, liker begge meget godt. Lykke til med Garminen din CellularDude, får håpe den ikke er like skråsikker som kjørelærerns som skulle ha meg i ferga som ikke skulle komme før om 10min Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Tror jeg ville lagt litt mer i det enn 4000kr om du kan avse det... Hvorfor det...egentlig? Hva får man egentlig for pengene, når man velger de dyre løsningene? En sånn Garmin-sak, får man vel kun brukt i bilen, mens en PDA-løsning kan man jo bruke til mye mer. PDA'er med gps, trenger jo ikke å koste så mye. Selv kjøpte jeg en Acer N35 pda, med inebygd GPS (litt treg gps, men ellers ok). Kosta vel litt under 3000. Software fikk jeg av en kollega på jobben, Tomtom 5.1. Var litt småproblemer i starten, ved at alt på minnebrikka ble borte, av en eller annen grunn, men nå funker den helt greit. Displayet er bra, og TomTom-programmet funker helt greit. Finner ihvertfall fram til jeg skal. Kommer nok til å bytte den ut snart, men da skal jeg ha en kombinert telefon/gps/pda, og da må man nok litt over 4000. En annen ting.....med PDA'en så fulgte det med en sånn holder, til å feste i frontruta. Denne var rett og slett møkk. Sugekoppen sitter ikke i det hele tatt. Noen som veit om noen andre "feste-løsninger" til PDA? mvh Pantera Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Synes Garmin Streetpilot C510 ser ut som et bra kjøp, 3085 kr på navinor.no. Storebroren C550 ble nylig test-vinner på Dingz.no, og det er vel stort sett bare mp3 spiller og bluetooth som skiller de. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Mener det er en slik kjørelærern min har nå, har nettopp gått til innkjøp av denne mener jeg. Han hadde en annen som var mer firkantete før, hvis jeg ikke har hørt feil fra han.Han bruker å teste den når jeg er ute å kjører, og har alltid vist meg til rett plass uten at omveier blir lengre. Jeg valgte heller å kjøre rett frem i et kryss i stedet for å høre på "kartleserdama" (tru om han får sånn "rallynoter" til GPS'en ), og jeg fikk en kort omvei servert av denne dama. Er det diskusjoner her i familien om GPS så sier jeg Garmin eller Tomtom, liker begge meget godt. Lykke til med Garminen din CellularDude, får håpe den ikke er like skråsikker som kjørelærerns som skulle ha meg i ferga som ikke skulle komme før om 10min 6518142[/snapback] Takk skal du ha- k_drey! Jeg har brukt den litt i dag også, med vekslende hell. En gang ville den sende meg helt motsatt vei av dit jeg skulle. Jeg skulle inn på en vei, og så til venstre, mot sør, men "damen" vill jeg skulle kjøre til høyre mot nord. Men da jeg kjørt stikk motsatt av det "damen" foreslo, rekalkulerte maskinen, og så var det greit. Opplevde også et par ganger at maskinen foreslo omveier, men det hadde gått an å kjøre dem. I ett tilfelle, i en rundkjøring, ville maskinen ha meg til å kjøre ut på et sted jeg bare hadde havna på en bensinstasjon. Jeg er jo ganske uerfaren med disse GPS-greiene, men mine erfaringer så langt er vel kanskje ikke så langt unna det andre har hatt. Man kan nok ikke stole 100% på GPSen. Leste om en brite som gjorde det. Maskinen førte ham til ei havn, og kommanderte han rett ut i "blåmyra". Han fulgte lydig opp, og fikk badet både seg sjøl, bilen og GPSen. Godt du og kjørelæreren din brukte sunn fornuft Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Kjørte ut i havet etter anvisning fra GPS? :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå