Gå til innhold

marquee scrolling i html

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som vet om det er mulig og få horisontal scrolling som er konstant.

dvs slik at det ikke blir noe tome(hvite) felt i mellom når teksten scrolles.

At når teksten scroller at scriptet automatisk begyner på nyttigjen.

For slik jeg har det nå ruller teksten også blir den blant til teksten fortsetter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke javascript. Marque er jo vanlig HTML. Vil egentlig anbefale deg ikke å bruke marque, da det er vanskelig å se hva som står, særlig når det er linker som skal trykkes på. Forresten ser jeg ingenting feil med den marquen du har, det kommer ingen hvite felt hos meg (Opera 9)

Lenke til kommentar
Det er vel ikke javascript. Marque er jo vanlig HTML. Vil egentlig anbefale deg ikke å bruke marque, da det er vanskelig å se hva som står, særlig når det er linker som skal trykkes på. Forresten ser jeg ingenting feil med den marquen du har, det kommer ingen hvite felt hos meg (Opera 9)

6399484[/snapback]

Hei og takk for svar.

Bekalger litt dårlig forklart. Altså jeg mener ikke hvit felt men at det blir et opphold.

Hvis du ser på siden begynner marquen med www.foto.no og slutter på windowsmobile.no.

Jeg ønsker at når du ser www.windowsmobile.no at neste link du ser er www.foto.no- At det er tekst rullende der konstant uten opphold space,

Lenke til kommentar

Rønning og Zafar: Marquee er ikke standard HTML! Såvidt jeg vet er marquee-elementet oppfunnet av Microsoft (Internet Explorer). Uansett hører det ingensteds hjemme i HTML, og skal derfor ikke brukes. Elementet vil ikke vises likt i alle browsere.

Bruk en Javascript-løsning med fallback.

Lenke til kommentar
Det går ikke an ettersom feltet marquen er i er lengre enn teksten, men du kan jo skrive alle linkene om igjen da...da ser det vel ut som det bare fortsetter..har ikke testet dette da, men kan funke

6400141[/snapback]

Takk for tipset.

Har ikke prøvd det, men kan godt tenkes at det fungerer.

Men var ikke akurat det jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Har ikke sagt det er standard i HTML heller jeg..

Og som jeg sa i et tidligere innlegg anbefalte jeg og ikke bruke det, men når han nå bruker det går det jo an å hjelpe fordi, eller?

6400484[/snapback]

Well, for å si det rett ut: Det er ikke HTML i det hele tatt.

Som det ble sagt i en tråd på dette forumet for ei tid siden: «Vi driver da ikke med vranglære». Å «hjelpe» med slik kode er mer destruktivt enn konstruktivt. Koden er ikke-validerende, og vil følgelig fungere dårlig. Den skiller ikke innhold fra utseende; HTML skal ikke definere utseende, men innhold. Elementet er dermed usemantisk og biddrar til dårlig kode. Du motarbeider retningslinjene som W3 har satt for å skrive god kode, og støtter et element som burde vært dødt for lenge siden.

Flott at du prøver å hjelpe ham, men å bruke marquee-"elementet" er helt feil. Ingen med peiling på webkoding og -semantikk vil anbefale det.

Håper du skjønner (det er ikke meningen å være sur) men når jeg ser en ting som er direkte feil, føler jeg at jeg må si noen ord. Det er lite jeg misliker mer enn IEs innflytelse, med de dumme elementene den har ført med seg og de kule CSS-egenskapene den har ignorert og feiltolket. Det har gjort webdesign vanskeligere for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...