Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Veeeldig treg oppstart...

Anbefalte innlegg

Min 3 post på 3dager.. Hmmmm... Gi opp?? NEVER! ;)

All innmaten i PC'n er ny, HK, SK, Minne, og Prosessor.. Fungerte helt fint til å begynne med (når jeg først fikk alt til), startet fint og ingen problemer.

Så.. nå har jeg oppdatert BIOSen med den nyeste updaten, måtte gjøre det for å få Serial ATA disken min til å fungere. Men nå bruker BIOSen en evighet på å loade! Bruker sikkert nærmere 10min bare på å komme inn i windows. Når maskinen starter så kommer jeg til den vanlige BIOS siden, som vanligvis jobbes gjennom fort, men nå står den her i et par minutter før den klarer å komme seg videre, så kommer jeg til en svart skjerm, blinker bare en understrek øverst til venstre, også denne skjermen står et par minutter før til slutt windows starter..

Noen som har noen som helst forslag? Burde ikke klage, PC'n fungerer bedre enn på lenge, men er utrolig irriterende de gangene jeg bare skal rett inn å sjekke noe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men nå står den her i et par minutter før den klarer å komme seg videre, så kommer jeg til en svart skjerm, blinker bare en understrek øverst til venstre, også denne skjermen står et par minutter før til slutt windows starter..

Tipper mange her har glodd på det samme en eller annen gang, ich auch ;) Men tida har gått :hmm: Bortsett fra å oppdatere BIOS, hva gjorde du og lagret der inne tru?

Siden du ikke oppgir maskinvare i profilen din, så må andre søke på gamle innlegg for å finne ut hva du kjører med, i dette tilfellet et msi k9n ultra.

Poenget er at folk som er kjent i landskapet/ med produsenten, ganske straks kanskje lemper inn en løsning. Ta og legg inn linker til all aktuell hw i signaturen din, så får du enklere hjelp til å trimme systemet både her og der, og du kan hjelpe fler ;)

Lenke til kommentar

Håper dette kan hjelpe:)

*Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16

*Gainward GeForce 7600GT 256MB 1.2ns DDR3, PCI-Express, "BP7600GT-256-TV-DVI GS

*Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Kit w/two matched Value Select 512MB

*AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

*Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2, 8MB 7200RPM

Gjorde forresten ingen endringer i BIOS utenom å oppdatere den via ASUS update...

Lenke til kommentar

Du har sikkert mange oppstartsprogrammer. Skriv msconfig i run, så tar du de vekk de oppstartselementene du ikke trenger. Kan egentlig ta vekk alt borsett fra virusprogrammer, slik som jeg gjorde.

Endret av Mottiman
Lenke til kommentar

Det kan tenkes at innstillingene i biosen din satte seg til standard verdier, og da er bla. quixk boot slått av, og bios søker også på diskettstasjon/falshdisker/usbdisker og ide-disker før den eventuelt begynner på S-ata... Sjekk innstillingene i boot devices og sjekk at first boot er satt til S-ata disken din. boot from othjer devices er satt til NO og at quick boot er slått på... Sjekk også at S-ata disken din blir detektert skikkelig i bios.

Hvorvidt ASUS opererer med Spin-Up tid vet jeg ikke, men jeg vet fra tidligere at enkelte disker bruker lang tid på å gi READY til BIOS.... Last ned verktøy fra Samung for å sjekke om disken bruker unormalt lang tid på Spin-Up.... Dette burde redusere oppstartstiden til et absolutt minimum....

<EE>

http://dataguru.jeg?

Endret av EagleEye123
Lenke til kommentar
Det kan tenkes at innstillingene i biosen din satte seg til standard verdier, og da er bla. quixk boot slått av, og bios søker også på diskettstasjon/falshdisker/usbdisker og ide-disker før den eventuelt begynner på S-ata... Sjekk innstillingene i boot devices og sjekk at first boot er satt til S-ata disken din. boot from othjer devices er satt til NO og at quick boot er slått på... Sjekk også at S-ata disken din blir detektert skikkelig i bios.

Hvorvidt ASUS opererer med Spin-Up tid vet jeg ikke, men jeg vet fra tidligere at enkelte disker bruker lang tid på å gi READY til BIOS.... Last ned verktøy fra Samung for å sjekke om disken bruker unormalt lang tid på Spin-Up....  Dette burde redusere oppstartstiden til et absolutt minimum....

<EE>

http://dataguru.jeg?

6405951[/snapback]

Har vert inne i msconfig.msc og fjernet det meste.. En del ting jeg er veldig usikker på og torde ikke ta vekk, men fjernet alt jeg vet hva er.

Fant ut at viss jeg setter IDE disken min (i BIOS) til not innstalled, så går det dobbelt så fort å loade, men da fikk jeg NTLDR is missing feil så det var ikke gøy. Oppgraderte forresten XPen min i går, og da slapp jeg NTLDR feilen (tror jeg) men har ikke fått tid til å se på saken skikkelig enda..

Har ikke fått sjekket det du beskriver oppenfor her enda..

Men takker for alle svar, skal hjem å sjekke BIOSen min igjen idag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...