Drømmemannen Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 gedit og emacs for linux har syntax highligthing for bl.a php og er gratis. Egentlig har vel de fleste utvidede notepad programmene for windows det og, f.eks notepad2? (ikke sikker) 6399650[/snapback] Vil bare nevne at (x)emacs også fåes til windows og de diverse modes-tilleggene til emacs er geniale. Har ikke sett på PHP utvidelsen siden jeg ikke har programmert noe php før, men bruker til daglig vhdl-mode fult ut med høyre-kick for insetting av basis-konstuksjoner og tab-autocomplete. Tror nesten ikke jeg hadde klart å kode i noe annet. Det hadde i hvertfall blitt utrolig tungt. 6399794[/snapback] Man kan ikke nevne Emacs uten å nevne Vim . Vim/gVim finnes også for både Linux og Windows. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Navnet til PHP kjernen (Zend) kommer av navnene til Zeev Suraski og Andi Gutmans. Det er kanskje litt gøy å vite? Lenke til kommentar
ttt Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Etter å ha sett fort igjennom guiden virker den bra. Kjem nok til å studere den grundigare når fleire/alle deler er ute. Lenke til kommentar
j0achim Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Likte og lese denne. Gleder meg til og leser mere, håper du tar med litt avansert bruk av objekter i sammenheng ved query av SQL tabeller. For nå sitter jeg med en koder som er lange som noen vonde år, men vet at ved bruk av objekter kan denne kortes betraktlig ned ^^ Lenke til kommentar
picatta Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg er utrolig fersk innen Ubuntu og har aldri vært borte i php eller apache før. Nå har jeg jo en herlig mulighet som jeg ikke har tenkt å gå glipp av. Altså utrolig bra med den guiden! Men over til spørsmålet, jeg bruker som sagt Ubuntu Dapper, og jeg prøvde å konfigurere apache og php som nevnt i guid, men fikk ikke dette til. Vil du skrive nøyaktig hva jeg skal skrive i terminalvinduet for å få dette til å funke? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Men over til spørsmålet, jeg bruker som sagt Ubuntu Dapper, og jeg prøvde å konfigurere apache og php som nevnt i guid, men fikk ikke dette til. Vil du skrive nøyaktig hva jeg skal skrive i terminalvinduet for å få dette til å funke? 6401680[/snapback] Gå inn på Synaptic Package Manager (System -> Administrator), finn apache2, php5 og mysql (ett eller annet) og Marker for installasjon. Trykk deretter Bruk helt øverst. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg fikk installert det, men jeg får ikke satt det opp. Hvor i såfall skal denne fila mi lagres? Lenke til kommentar
Rogeren Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg må nevne tre glimrende verktøy; Blumentals.Software.HTMLPad.2006.v7.2 Blumentals.Software.Rapid.CSS.2006.v7.2 Blumentals.Software.Rapid.PHP.2006.v7.2 Blumentals Disse er små, men komplette verktøy! Av godbiter kan jeg nevne innebygd validering eller validering mot w3 sine sider. HTML Pad har dog CSS og PHP innebygd så de to andre er strengt tatt ikke nødvendig. Hvis du er meget seriøst så skaffer du også deg de to andre programmene. Kan også nevne at de har et program som heter Blumentals.Software.WeBuilder.2006.v7.2. Det har støtte for alle webspråk, perl, js osv. WeBuilder is revolutionary all-in-one web code editor for all your web document editing needs. Clean and convenient interface, quick startup, true flexibility and powerful features allow you to create and edit HTML, CSS, JavaScript, VBScript, PHP, ASP, SSI, Perl code faster and easier than ever, while integrated tools enable you to validate, reuse, navigate and deploy your code in an efficient and sophisticated manner. Programmene er bare på 3-4 megabyte. Du får forhåndsvisning av php/css sider, opptil 4 vinduer, sett inn php kode direkte fra meny og masse mer. Er splitter nye programmer og blåser megastore programmer som dreamweaver etc av tronen. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Jeg fikk installert det, men jeg får ikke satt det opp. Hvor i såfall skal denne fila mi lagres? 6401779[/snapback] Utrolig hva man finner i UbuntuWiki Jeg har ikke testet denne selv, men du kan jo prøve. Vedkommede som har skrevet guiden har brukt aptitude, men det kan lett erstattes med apt-get alle steder det står. Funker på samme måte. Lenke til kommentar
dios Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Her er noen ting jeg synes bør nevnes i løpet av artikkelserien, gjerne på sentral plass, fordi det er viktig for å unngå store problemer: 1) Filrettigheter og sikkerhet i tilknytning til dette 2) Sikring av input (register_globals av eller på gjør stor forskjell) 3) Sikring av output For de to siste punktene finnes det en veldig god bok skrevet av en nordmann, Sverre H. Huseby: Innocent Code (ISBN: 0-470-85744-7 | 0470857447); linken peker til en side med utdrag fra boken. Mange kan ha god nytte bare av utdragene. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 synes guiden var fin jeg, nå fikk jeg også litt mere dreis på menyen på siten min. Har tenkt på å ha en felles meny side uten å bruke frames, og har aldri tenkt på at php kan brukes til dette gleder meg til del2 ihvertfall Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Noen som kan skrive opp alle portene for xampp Jeg rota meg litt bort... og finner ikke de igjen... Lenke til kommentar
picatta Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Hjertelig takk for link til linux guide Gleder meg virkelig til del 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Dette er anbefalt lesning: Build your own Database Driven Website using PHP & MySQL Skrevet av den kjente forfatteren og PHP-guru'en Kevin Yank. Del 1 går på installasjon av PHP og MYSQL samt basic instillinger. Svært bra skrevet. Også, for basic PHP, da titter du innom her: PHP Anthology Ta heller råd fra de gutta der, som har drevet webutvikling i over 10 år. Anbefales. De tar også høyde for OO-PHP, noe som er essensielt når du utvikler i denne standarden. Noe som ikke er nevnt i denne artikkelen i det hele tatt. Endret 30. juni 2006 av Slettet+9018234 Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 De tar også høyde for OO-PHP, noe som er essensielt når du utvikler i denne standarden. Noe som ikke er nevnt i denne artikkelen i det hele tatt. 6410121[/snapback] Hvis du faktisk hadde tatt deg tid til å lese artikkelen ville du sett at objektorientert programmering med PHP vil bli belyst i et senere kapittel. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Takk for fin guide! Dette passer meg perfekt... Tenkt til å endelig få lært meg litt PHP nå Ser fram til flere deler... Takk også fpr nyttige innspill og linker i poster her Lenke til kommentar
T2 Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Er det noen som har noen fordeler / ulemper med PHP sammenligned med ASP.NET 2.0? Lenke til kommentar
dios Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Fordeler: PHP er ikke laget av Microsoft. Ulemper: "Alle" tror de kan skrive PHP. Og gjør det. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Jeg stemmer for PDF jeg Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Stemmer også for pdf, eller i det minste en knapp for å få artikkelen i et utskriftsvennelig format. (Tenker å prakke artikkelen på dama mi ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå