Gå til innhold

Lang BIOS boot

Anbefalte innlegg

Det er en liten stund siden nå, ca 1 år siden jeg fikk meg ny harddisk, en Western Digital 250gig(vanlig IDE). Når jeg fikk den hadde jeg et 3 år gammelt Intel hovedkort, og når jeg satte harddisken i, tok plutselig tiden i BIOS 30 sekunder lengre... Siden hovedkortet var så gammelt, tenkte jeg at det bare var det som gjorde det, at det ble litt for store disker i PCen.(Hadde 1 maxtor 120gig[sATA] og 1 Western Digital 120gig[sATA] fra før) Men det som skjedde når jeg kjøpte meg nye deler til PCen(Asus A8N32-SLI Deluxe hovedkort), var det samme problemet, den står i flere sekunder etter at den har "detecta" IDE diskene. Riktignok ikke like lenge som sist, men ikke så alt for stor forbedring. Før jeg fikk denne 250gig harddisken var tida på normalt, det vil si at det tok bare et par sekunder før den begynte lastingen av windows.

Dette begynner å bli ganske irriterende. Er det noen som kan hjelpe meg her?

På forhånd takk :)

Endret av strykejern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk jumpersettinger. Husk at to IDE-enheter på samme signalkabel kan ikke kan ikke ha samme setting (master/slave). Det tryggeste er at alle er cable select og at du plasserer master ytterst på signalkabelen. Det er også andre ting å sjekke - men begynn her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...