Gå til innhold

IBM Harddisk som skriker

vebwa

Anbefalte innlegg

Jeg har en IBM 80gig 120GXP harddisk som oppfører seg litt merkelig. Nøyaktig hvert 10ende minutt (jeg har tatt tida) lager den en slags skrike/klynkelyd som varer i ca ett sekund. Litt vanskelig å beskrive; det er ingen hylende vill lyd, men en forholdsvis lav, forvrengt tone.

Disken har såvidt jeg kan huske hatt dette problemet helt siden jeg installerte den for et par måneder siden.

Er den i ferd med å dø/kommer den til å dø snart? Er dette normalt? Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta backup, slett partisjon, lag ny, skaff kjøling til alt som heter IBM i kabinettet. Da kan det hende den overlever, bruker fortsatt IBM-diskene mine jeg, likevel om den hørtes skikkelig grus ut en gang.

HD'er er ikke kresen på kjøling, en harry-fix funker.

Lenke til kommentar

Harddisken min har også noe slikt. det er en 120Gb ibm. ca et par ganger om dagen lager den en VELDIG merkelig lyd. høres ut som den kveles, men maskinen lagger ikke ellernoen ting. allt gå fint. men høres ut som at discen tar kvelden. gidder ikke returnere før jeg merker noe mer skade. harddisken min har god kjøling og likgger på 25 grader idle.

edit: la til temp:)

[ Denne Melding var redigert av: venomzorg på 2002-10-14 22:42 ]

Lenke til kommentar

Min har også laget noen litt merkelige lyder helt siden den var ny. Samme har 80GB-disken til en venn av meg gjort.

Men jeg passer på å holde den kjølig.. og ingenting har da skjedd med den enda. Virker ikke som om det er no farlig. Ryker den, ryker bare jackass-episodene, masse monty python og alle mp3'ene mine, så jeg er egentlig ikke redd :razz:

Lenke til kommentar

Jeg har en IBM Deskstar GXP75 75GB (7200RPM) og en Western Digital 120 GB Special Ed 8MB cache (7200RPM).

Har hatt IBM'en i vel et års tid nå, brukt den flittig til video-redigering og også en del P2P.

WD'en fikk jeg for en måneds tid siden (da den kostet 300 kr mindre enn nå, forresten...) og har delt den i tre partisjoner hvorav systemet ligger på den ene.

Har ingenting negativt å melde om IBM'en, men da jeg fikk inn WD'en, merket jeg veldig tydelig hvor ufattelig mye mer STØY det er i IBM'en. Den høres ut som en traktor!

Men den funker!

Lenke til kommentar

.. og mye, mye dyrere (iallfall da IBM-disken jeg kjøpte kom på tilbud). Den har gått i 3mnd nå, og viser ingen tegn på å gi seg.

Forøvrig sjekket jeg dette med IBM-disker nøye før jeg kjøpte, og overalt hvor jeg kunne lese om dem stod det at de alvorlige feilene var rettet i 120GXP-serien.. 60GXP og 75GXP var verstingene.

Webbutikker som oppgir feilprosent på varene sine, har ingen høyere prosent på IBM enn på andre disker. Så personlig tror jeg ikke de er så ille.

Edit: Err.. ingen høyere feilprosent på 120GXP-disker enn på disker fra andre produsenter :razz:

"It's 106 miles to Chicago. We've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark.. and we're wearing sunglasses."

"Hit it."

-- Blues Brothers

[ Denne Melding var redigert av: Papirpose på 2002-10-14 23:14 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...